Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta hårddiisk

Produkter
(logga in för att koppla)

dasa1203

Aktiv medlem
Hej alla kunniga!

Jag har en dator med två hårddiskar (C och D). Mina bilder ligger på D-disken och eftersom den är gammal planerar jag att byta ut den mot en nyare hårddisk. Är det bara att ”dra över” innehållet till den nya disken så kommer Lightroom att hitta rätt bildfil? Om inte hur ska jag göra för att bytet ska bli så smidigt som möjligt? Tacksam för råd och tips!

Vänliga hälsningar Dag
 
Bara enhetsbeteckning är samma på den nya efter kopiering så borde det funka. Men om den nya får en annan, så kan man byta enhetsbeteckning till D.
 
Jag har bytt ett antal gånger till större hårddiskar och så länge sökvägen på den nya är identisk med den gamla så funkar allt som vanligt direkt. Annars får man via lightroom söka upp sina mappar vilket kan vara ett litet eller stort jobb beroende på.
 
Sen bör inte din datadisk med bilder ges enhetsbokstaven D.
Du bör ge diskar bokstäver från Z och neråt.
Så ger datorn från A och uppåt.

Hoppas du har en backupstrategi, det behövs.
 
ANNONS