Annons

Byta mattskiva i D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det nån här som har erfarenhet av det? Jag har suttit och grävt på nätet hela kvällen i recensioner och annonser över gamla AI- och AI-S-gluggar, och det verkar ju nästan dumt att inte börja köpa massa såna istället för att betala 3-4 gånger mer för AF-gluggar som presterar sämre rent optiskt. Särskilt med tanke på hur jag fotograferar. Jag skulle lätt nöja mig med endast MF om jag bara såg var skärpan hamnade.
Nu är alltså frågan hur lätt på en skala det är att göra pillet själv. Själva mattskivan kostar nånstans runt 100 dollar, så det är en väl motiverad kostnad om man kan använda billiga objektiv:)

Nån som vill köpa min nyinhandlade AF 35/2? :-D

Är det en Katz Eye skiva du funderar över ?
http://www.katzeyeoptics.com/

Enligt deras hemsida behövs det inga specialverktyg för att byta den, man får med ett verktyg för ändamålet har jag för mig.

Men jag rekomenderar att du skickar in kameran till Nikon för bytet, inte för att det är svårt att byta själva skivan, jag tänker mer på dammet, det är väldigt svårt att montera skivan utan att få dammpartiklar på insidan av skivan, om du inte har tillgång till ett dammfritt labb förstås.

Jag tror inte Nikon tar många kronor för det jobbet heller.

/kent

Zoso skrev:
Är det en Katz Eye skiva du funderar över ?
http://www.katzeyeoptics.com/

Enligt deras hemsida behövs det inga specialverktyg för att byta den, man får med ett verktyg för ändamålet har jag för mig.
Japp, det är den. Finns det nån annan tro?

Men jag rekomenderar att du skickar in kameran till Nikon för bytet, inte för att det är svårt att byta själva skivan, jag tänker mer på dammet, det är väldigt svårt att montera skivan utan att få dammpartiklar på insidan av skivan, om du inte har tillgång till ett dammfritt labb förstås.

Jag tror inte Nikon tar många kronor för det jobbet heller.
Med tanke på att de tog 4 veckor på sig att utföra 0,7 timmars jobb när jag hade kameran inne för fokusjustering så lämnar jag den knappast till dem igen;-) Sen kostar det säkert en femhundring eller så, och det sparar jag gärna.

Har också varit inne på att byta mattskiva för ett tag sedan. När jag väl var intresserad så hittade jag tyvärr inte så mycket bra läsning. Har ni några bra länkar till tester eller liknande?

Se länken tidigare i tråden, det finns ett stort utbud av mattskivor till de flesta modeller och märken (dock inte för Canon 5D, ÄN).

Intressant tråd.

Ska nog kolla upp hur det ligger till med mattskivor för D1-serien. Inte för att jag är missnöjd, men det kan ju alltid bli bättre.

ANNONS