Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta mjukvara i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

OlleSundin

Ny medlem
Är det över huvud taget möjligt att byta/uppdatera mjukvara i en digitalkamera.
Har en Nikon D40X och vill kunna ta HDR med den. Alltså kunna säga åt den att själv ta några bilder med olika exponering och inte behöva pilla själv så att man råkar rubba den.
Finns det t.ex. ngn fotointresserad hackare som skrivit om koden på ngt sätt? eller för all del, om denna funktion finns i t.ex D60, kan man gå till en Nikon-återförsäljare och uppdatera?

Rysshack till Nikon?

Har inte hört eller sett något om att man ändrat i Nikons kameror. Däremot minns jag att det för några år sedan cirkulerade sk rysshack till en del av Canons modeller. De enklare kamerorna såldes med en del funktioner spärrade i mjukvaran.
/johan

Aha, intressant... har du någon aning om hur man får tag på något liknande?

Tyvärr, det har jag egentligen inte. Själv är jag nikonist och håller inte reda på Canon så mycket. Bara hört detta ryktesvägen. Men det finns säkert någon annan som vet.
När du frågat sökte jag på internet och hittade denna site
www.camerahacker.com
Du kommer nog inte att hitta det du letade efter ursprungligen men jag tycker det verkar som det finns en del att hämta här för den som är händig och gillar att fixa.
Har man några gamla "urvuxna" digitalkameror kan man nog hitta på saker med dom. Ungarna fick några tidigare men nu vill dom inte använda dom så mycket längre. Lite för enkla. Men för projekt kan de passa.
Hoppas du hittar något roligt.
/johan

Har en Nikon D40X och vill kunna ta HDR med den. Alltså kunna säga åt den att själv ta några bilder med olika exponering och inte behöva pilla själv så att man råkar rubba den.
Finns det t.ex. ngn fotointresserad hackare som skrivit om koden på ngt sätt? eller för all del, om denna funktion finns i t.ex D60, kan man gå till en Nikon-återförsäljare och uppdatera?

D40(x) och D60 saknar automatisk "bracketing", övriga hus har den funktionen med allt ifrån tre steg upp till nio steg på de mer exklusiva husen.

Har en Nikon D40X och vill kunna ta HDR med den.

Det kan du givetvis utan att ha tillgång till automatisk "bracketing"! Inget hindrar ju att du själv ändrar exponering mellan bilderna. Jag förstår inte problemet.

Per.

Det kan du givetvis utan att ha tillgång till automatisk "bracketing"! Inget hindrar ju att du själv ändrar exponering mellan bilderna. Jag förstår inte problemet.

Per.

Om du läst lite nogrannare så hade du sett att det beror på att han/hon inte vill rubba kameran, kanske har han/hon inte ett nog stadigt stativ...kanske bara en bönpåse.

Och jag håller med om att det är dumt att inte ha så enkla saker som Bracketing i kameran, kan ju knappsta krävas mycket av mjukvaran sas...

Om du läst lite nogrannare så hade du sett att det beror på att han/hon inte vill rubba kameran, kanske har han/hon inte ett nog stadigt stativ.

Du har helt rätt, jag läste slarvigt. Ber om ursäkt, Olle!

Stativ är nog alltid ett måste i alla fall, det går nog inte att hålla en kamera så att man inte får skakningsoskärpa när man tar bilder på 1 s, som det i praktiken ju blir med tre exponeringar på en kamera som tar tre bilder i sekunden. Jag tror inte att en bönpöse duger.

Per.

Visst går det att göra manuellt, men det är ju lättare med en knapptryckning än femton.

15? Knappast:

1. Ställ kameran på P (eller vilken läge du nu vill använda).
2. Tryck av.
3. Håll nere exponeringskompenastionen och vrid ratten två snäpp(*).
4. Tryck av.
5. Håll nere exponeringskompenastionen och vrid ratten fyra snäpp åt andra hållet.
6. Tryck av.

Av ovanstående är det bara steg 3 och 5 du slipper med automatiken.Att sätta på automatiken kräver också knapptryckningar...

Per.

*) eller annat valfritt antal

ANNONS
Götaplatsens Foto