Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Byta namn på mappar i LR

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man kör en extern hårddisk med raw och en med jpg utan att ha alla bilder på datorns hårddisk finns det risk att det blir ett trögt system tror ni? Blir det krångligare för datorn att jobba då?

Samtidigt skulle jag ha ytterligare två externa hårddiskar för back up ... är ni med, har någon testat? som ni märker letar jag mig fram till ett nytt system som jag vill sjösätta.

Har läst era funderingar om att namnge mappar "fest hos Sven" istället för att bara leta bilder genom metadata. Min efarenhet är att det är vettigt att namnge mapparna och dessutom ha dem i någon övergripande kronologisk ordning som byger på årtal. Jag märker på min hemsida (imagedesk) att kunder otroligt mycket lättare hittar bilder efter mappar än bara sökord. Det har hänt vid så enkla tillfällen som när någon ska hitta en skidbild (och det är inte svårt på min hemsida). Jag kommer att fortsätta med namngivandet men sedan har jag inte helt bestämt mig för resten av systemet.

Det funkar bra med JPG på en hd och RAW på en annan,
Men du ska väl inte ha båda hårdiskarna med RAW och JPG inuti LR?
För då har du fortf samma problem som när du började.

Använd LR för dina RAW filer på HD 1och JPGn kan du exportera till HD 2.
Gör backup på LR bildarkiv (LRCAT-fil) samt hela mappstrukturen till HD 3 mha syntoy.

Någon backup på HD 2 är onödigt eftersom om denna krachar är det bara att exportera nya från LR.

/Stefan

Det funkar bra med JPG på en hd och RAW på en annan,
Men du ska väl inte ha båda hårdiskarna med RAW och JPG inuti LR?
För då har du fortf samma problem som när du började.

Använd LR för dina RAW filer på HD 1och JPGn kan du exportera till HD 2.
Gör backup på LR bildarkiv (LRCAT-fil) samt hela mappstrukturen till HD 3 mha syntoy.

Någon backup på HD 2 är onödigt eftersom om denna krachar är det bara att exportera nya från LR.

/Stefan

Hmmmm, ja (funderar!) ... tror jag ska kolla på den varianten du är inne på ... eventuellt. Jag tänket nog bara ha Raw-disken i LR medan jag får kika på jpg-bilderna på annat sätt. Jag kör redan nu back up på två olika externa diskar med hjälp av programmet "Personal back up" och det funkar bra. Förmodar att jag fortsätter med det. Enda skillanden mot mitt nuvarande systenm skulle i så fall bli att jag lyfter ut bilderna till externa diskar och delar på raw och jpg samt låter endast raw ligga kvar i LR. Då borde det vara amart att låta raw och jpg få mappsystem som är identiska så det blir lätt att hitta bilderna och förstå var originalen (raw) kommer ifrån ... eller hur gör ni där?

du kan ju alltid ha två st Lightroom arkiv. en för originalen (RAW) från HD1 och en katalog för HD2.
Men jag fattar fortfarande inte vitsen ;)
men det kan ju vara något nytt som ska slå in som jag ännu inte hakat på.

/Stefan

du kan ju alltid ha två st Lightroom arkiv. en för originalen (RAW) från HD1 och en katalog för HD2.
Men jag fattar fortfarande inte vitsen ;)
men det kan ju vara något nytt som ska slå in som jag ännu inte hakat på.

/Stefan

Jag håller sakta men säkert på att vänja mig vid att bara ha raw-bliderna i LR ... det tar tid ... men jag har nog insett att det ska vara så :)

Lägger du till sån info som metadata+ blir ju världens surrigaste keywordlist.

Hur letar du upp bilder från tex din fars begraving genom keywordlist? Eller grillfesten hos kusinen?

Mkt enklare att hitta dom i mappstrukturen i LR för man vet ungefär datum och ser snabbt genom titeln.

/Stefan

Nu lade jag ju bilderna årsvis och i mappar med datum...
Bilder med familj & vännerkan eller födelsedag kan ju ha keywords för det. Då kan man välja rätt månad/dag i mapp strukturen och t ex födelsedag i keywords.

Behöver man bygga om arkivet kan man lägga ut xmp-filewr så får man till baka alla keywords eller exportera som katalog...

Alla bilder tagna på dagen för födelsadagsfesten kanske inte har med festen att göra. Det kan ju ha smugit sig in en och annan blom eller fjärilsbild oxå...
Eftersom både Keywords och Collections är hierarkiska pss mappar går det ju lika fort att bläddra där som i en mapp struktur. Skillnaden är att samma bild kan finnas i flera strukturer. Så om jag behöver hitta en skidbild kan jag utgå ifrån det sammanhang jag kom att tänka på bilden t ex Puder/Aspen om vi talar om puderåkning eller om vi talar om Aspen Aspen/Puder. Istället för att behöva fundera på var det 2007 eller 2008 jag tog bilden...

Ok.
Låter krångligt, men det är nog en vanesak.
Sålänge det fungerar det är det som är huvudsaken. Det är ju inte jag som sak leta i dina mappar eller du i mina hehe.

Tror ju knappast att min är den bästa, men jag vet att den funkar för mig. Dessutom är jag väldigt knapphänt i mina keywords.
Har inte så många. Jag lägger dit typ:

* Plats
* Namn på personer som figurerar på bilden
* Om det är porträtt
* Landskap
* Växt
* Namn på växten
* Makro
* HDR
* Djur
* vilken typ av djur: Ex Hund
* Evenemang typ: Födelsedag, Grillfest, Examen

etc

Blir inte så komplicerat. Inget specifierat som man skulle kanske vilja ha om man sålde bilder på en bildbank. Det tar redan tid som det är att keyworda och Göra inställningar i Develop module.

/Stefan

Om man kör en extern hårddisk med raw och en med jpg utan att ha alla bilder på datorns hårddisk finns det risk att det blir ett trögt system tror ni? Blir det krångligare för datorn att jobba då?

Det går säkert att ha bilderna på externa diskar, det är många som jobbar så.

Personligen tycker jag det känns bäst att klämma in extra disk i den stationära datorn. Min erfarenhet är att prestanda alltid är snäppet bättre på interna diskar.

Externa diskar använder jag till säkerhetskopiering.

Mvh
Anders

Jag har bilderna på externa diskar (USB) då den bärbara som jag använder helt enkelt inte kan bestyckas med disk så det räcker.
Jag har inte märkt att det skulle vara besvärande segt att jobba på det här viset men det tar iofs några sekunder att växla till Develop från Library eller mellan bilder i Develop.
Men det är inget stort problem för mig då jag på en heldag kanske tar 40 bilder inkl alternativ exponeringar och mindre än en handfull är bilder som jag behöver jobba med. Resten hamnar i "komposten" dvs ligger kvar i LR med keywords.

Keepers dvs de jag jobbar med hamnar i en sån där automagisk Collection vilket gör att man hittar dom snabbt.

Sen händer det väl att även jag är på semester och får med mig en massa bilder som det ska göras bildspel och annat av för husfriden. Men det stora jobbet då är mest att välja ut rätt bilder snarare än tiden att få till bra justeringar. Och ska de "bara" ses på TV, skärm eller printas i mindre format kommer man lätt undan med lite mindre finlir.

Jag har bilderna på externa diskar (USB) då den bärbara som jag använder helt enkelt inte kan bestyckas med disk så det räcker.

Oj. hur stort bibliotek har du?

Tyckte att min 320 GB HD på min bärbara var tillräcklig än så länge. Dessutom finns ytterligare 200 GB ledigt på operativsystems HD:n.
Min bärbara är liksom utrustad med 320*2.

Fast nu när jag tänker efter kommer mina 15 Mpx RAW filer att äta på HD:n mkt snabbare än jag beräknat hehe.

/Stefan

Nja, det är nog inte så "stort" men disken på den bärbara är bara på 100GB och behöver användas för andra jobb oxå så det mesta äts upp av program...

Men tittar vi på hur mycket lagringsutrymme som finns hemma så är det några TB.

ANNONS
Götaplatsens Foto