Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Det är nog ett vettigt alternativ. I alla fall det brännviddsomfånget och ljusstyrkan. Sen finns det Nikonobjektiv som liknar det (80-200), men jag har ingen koll på vad de kostar eller om de är bättre.
För 6 laxar borde du få något ganska fint i alla fall, så gör inga förhastade beslut. Men du kan nog komma undan billigare än så för den delen.

Tillägg: Förresten kanske det är dumt att köpa ett objektiv utan inbyggd fokusmotor eftersom D50 är en ganska enkel kamera, och autofokus då kan gå väldigt långsamt även med ett "fint" objektiv. Sigma 70-200 har ju deras HSM, som bör vara rätt snabb även på D50. Motsvarande för Nikon heter AF-S, men det har du nog inte råd med tyvärr.

Som jag förstått det så får jag inte ut maximalt av eg något dyrare objektiv med min kamera som jag har nu. Tanken är dock att jag först ska uppdatera mig lite med objektiv och sedan kanske köpa en lite mer avancerad kamera när jag lär mig mer. Så samtidigt känner jag det inte gör något om objektivet är lite för mycket, hellre det så man har något att växa i istället för att behöva byta ut "direkt".

Talade med en på jobbet som testat sigma 70-200 vid snowboard fotografering och var nöjd. Så lutar nog mer och mer mot det även om det kommer kännas när jag köper det..Men får jag bättre bilder så är det ett bra plåster som nog snabbt gör att jag glömmer kostnaden. Hoppas jag... =)

Har faktiskt jättesvårt att säga hur långt avstånd jag befinner mig på, men det är sällan jag är så jag kan använda mig av under 150-170mm när det är lekbilder. Om jag däremot har medhjälpare som kan dirigera leken lite kan jag komma närmare, men eftersom de springer mot och från mig hela tiden så känner jag att ett fastobjektiv nog mest skulle hindra mig.

Fortsätt gärna ge tips.

ANNONS
Götaplatsens Foto