Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta ut blixtelektronik

Produkter
(logga in för att koppla)

Zeiss

Aktiv medlem
Misstänker att jag råkade förstöra något kretskort på en av mina kameror genom att använda en blixt med för högt voltantal eller liknande (tänkte bara använda den till Holgan men testade den på en digital en gång), vad kan det kosta att ordna och går det att göras medan jag väntar?

Ajaj.... Inte en aning om vad själva reparationen med demontering osv kommer att kosta, men det som gått sönder kostar ca 60 öre. Anledningen till att man inte kan använda äldre blixtar med höga volttal över synk-kontakten är att i dagens kameror så sitter det inte längre ett tung-relä som slutare åt blixtkontakten, utan ett halvledarrelä av absolut billigaste modell. Vissa kameramodeller (Nikon) klarar upp mot 200V, andra max 12V....

Jag vet inte om dom byter komponenten eller hela kortet - vet inte hur en S5 ser ut innuti. Ring och hör skulle jag vilja föreslå...

Han åkte på semester i går. Brukar ha autosvar på mailen så du får säkert besked när han kommer tillbaka

ANNONS
Götaplatsens Foto