Annons

Byta ut F65...

Produkter
(logga in för att koppla)

unit

Aktiv medlem
Jag har en Nikon F65 med Mb-17 (batterigrepp) och funderar på att byta upp mig...den är så avig att använda när man ska fotografera helmanuellt och att den inte är kompatibel med min fars äldre manuella gluggar. Men jag gillar att den inte väger ett skvatt och att den har moderna funktioner som pappas FM (som jag också använder ganska flitigt) saknar.
F100 verkar vara det bästa, men dyraste alternativet.

Tänkte höra om någon har lite tips och råd på kameraval.

Mvh Jesper

Den kameran som verkar passa bäst för dig är en Nikon F70, föregångaren till F80. Detta är en kamera med många trevliga funktioner, dock så har den en stor nackdel. Kamerans interface är ganska så svårjobbat.

Det du kommer att förlora jämfört med F65 är att du inte kommer att kunna använda VR funktionen, AFS stöjds.

För specifikationer se; http://www.fotosidan.se/articles/nikitin/nikon.html

-- Nicke

Är foto ett intresse så är mitt råd en beg. F100.
Den har allt du kommer behöva och det finns en begagnatmarknad om du ångrar dig.

F70 verkar vara ett bra alternativ. Är den kompatibel med pappas gamla gluggar också? (fanns ingen information om det på sidan du gav mig)
Vad kostar en schyst beg. F70?

F100 framstår allt mer som det "bästa" valet. Men man får väl ge uppåt 10k för en sådan?

En F70 kan hantera alla AI och AIS objektiv. Äldre objektiv som inte är AI - tillverkade före 1977 - kan AI modiferas, kostar cirka 200-400 SEK per objektiv.

F70 är ganska så billig begagnad. hittade en på Cyberbörsen (http://www.cyberphoto.se/cyberborsen ) för 2.200 SEK.

En F100 är ett bättre val, men den är både dyrare och tyngre (mer robust), även den kan hantera alla AI och AIS objektiv. Priset på F100 är på väg ned, dom brukar kosta från 8000 och uppåt om dom är i bra skick.

-- Nicke

F70 klarar gamla objektiv fint. Du får inte matrix-mätning, men det får du å andra sidan bara med F4 och FE2(?) med manuella objektiv.

Det är en mycket trevlig kamera när man hanterar den manuellt. Använder man däremot autoexponering och funktioner som exponeringskompensation och alternativexponering är gränssnittet bökigt, allt ligger "minst två klick bort" eftersom den har ett menysystem istället för speciella knappar för varje funktion.

F70 är väldigt tyst också. Förmodligen för att huvudtransmissionen i filmmatningen är remöverförd istället för med kugghjul.

Det enda jag personligen egentligen saknar i F70 är skärpedjupskontroll, hemskt synd att de inte har stoppat i det i en annars så trevlig kamera.

Ett annat alternativ i samma prisklass är F801s. Det är en gedigen och riktigt bra kamera med alla viktiga funktioner. Funktionsmässigt ligger den klart före F70 men F70 har fler "finesser" som automatisk alternativexponering och dylikt. F70 har också slutartider i tredjedels steg medan F801 har hela. Det betyder att man måste finjustera exponeringen med bländaren om man kör dia med F801s i manuellt läge, men man vänjer sig vid det också. Förmodligen har F801s lite långsammare autofokus än F70. Den är också tyngre.

F100 verkar vara ett bättre val helt enkelt, för skärpdjupskontroll är en funktion jag "måste" ha...så enkelt är det. Det är väl bara att börja spara ihop till en rejäl kamera.

En sak jag måste nämna är att jag verkligen tycker om att jobba med pappas gamla FM, den tillsammans med en MD-12 motor är ett riktigt skönt verktyg.

Tack för all hjälp!

Jag tycker absolut att du skall titta närmare på F801s. Jag har haft min i ett par månader och är riktigt nöjd! Autofokusen är som sagt inte vidare snabb men skärpedjupskontroll finns och den är kompatibel med i princip alla Nikkorgluggar. Annars kan kanske F4 vara ett alternativ. Den väger ju definitivt inte för lite iaf..Kolla på tyska ebay www.ebay.de där kan du göra fynd!
MVH Erik Å

801 tillhör F4 generationen.
Sedan kom F5.
Sist F100.

Väljer man F4-gen. så har du valt bort vissa blixtkontrollfunktioner.

ANNONS
Götaplatsens Foto