Annons

Byta ut kitobjektivet till Canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

marianil

Aktiv medlem
Efter många funderingar fram och tillbaka förstår jag att många anser att kitobjektivet som säljs tillsammans med Canon 350d inte är mycket att ha.

Har inte hittat några "paket" med något annat objektiv i Sverige men hos B & H hittar jag ett paket med Canon 17-85mm EF-S IS USM som många anser vara ett betydligt bättre objektiv än 18-55 3,5-5,6 som jag får på köpet.

Paket hos B & H

Så vad är ert råd? Köpa kameran med kitobjektivet eller köpa detta paket med 17-85 i stället?

Det kostar mig isf ca 2500:- mer för att byta upp mig till det bättre objektivet...

varför inte köpa en sigma 18-50/f2.8 istället... torde komma in nu i veckorna...
Tror det är en höjdare...

hailstorm skrev:
varför inte köpa en sigma 18-50/f2.8 istället... torde komma in nu i veckorna...
Tror det är en höjdare...

Rent prismässigt så blir det ca 10:- dyrare men då är den garantin på kameran 5 år i stället för 3 år. Tyvärr tippar jag på att om jag väljer Sigmaobjektivet i stället så är det oförsäkrat då det säljs löst.

Hur är det med garantin isf?

Du får gärna motivera varför du tycker att Sigma är sååå mycket bättre. Övertala mig med andra ord! ;-)

Stora fördelen med sigmaobjektivet är att det är betydligt ljusstarkare.
f/5.6 i teleläget är ingen höjdare, tycker jag iaf.

sagan skrev:
Stora fördelen med sigmaobjektivet är att det är betydligt ljusstarkare.
f/5.6 i teleläget är ingen höjdare, tycker jag iaf.

Så sant som det är sagt...

undrar varför inga paket säljs med detta objektiv i stället isf?

Sen är ju frågan om jag kommer sakna det extra zoomomfånget som Canon ger mig jmf med Sigma?

Detta skulle ju vara min standard glugg isf.

Nästa steg blir ett macroobjektiv och det lutar väl åt Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM, eller har ni andra förslag som är bättre/mer prisvärda?

marianil skrev:
undrar varför inga paket säljs med detta objektiv i stället isf?
Det vanliga är att man gör paket med grejer från samma tillverkare, i det är fallet är det nog canon som gjort paketet skulle jag tro.

Det är annars expert som brukar göra kamerapaket tillsammans med sigmaobjektiv.
marianil skrev:
Nästa steg blir ett macroobjektiv och det lutar väl åt Canon EF-S 60mm f2.8 Macro USM, eller har ni andra förslag som är bättre/mer prisvärda?
En begagnad canon 100/2.8 USM eller en sigma 50/2.8 DG kanske.

sagan skrev:
Det vanliga är att man gör paket med grejer från samma tillverkare, i det är fallet är det nog canon som gjort paketet skulle jag tro.

Det är annars expert som brukar göra kamerapaket tillsammans med sigmaobjektiv.

En begagnad canon 100/2.8 USM eller en sigma 50/2.8 DG kanske.

Jo, det har jag ju sett tidigare nu när jag tänker efter, å andra sidan så brukar väl Expert hålla ett betydligt högre pris...

Ska ta mig en promenad på stan och se vad de kan tänkas ge mig för priser annars får jag väl beställa från USA eller hålla mig på mattan med kitobjektivet och köpa det hos Fotokungen. Många lösningar finns det, det är bara en fråga om pengar... ;-)

marianil skrev:
Jo, det har jag ju sett tidigare nu när jag tänker efter, å andra sidan så brukar väl Expert hålla ett betydligt högre pris...
Ja, det enda de brukar ha bra priser på är just sigmagrejer, då de är generalagent för dem i sverige.

sagan skrev:
Ja, det kommer du troligen göra.

Och då är jag tillbaka på ruta ett igen, detta är verkligen en djungel att vandra omkring i.

Som jag har begränsade möjligheter att dra runt på en faslig massa objektiv när jag är ute och reser så skulle jag behöva ett bra all around objektiv och sedan ett macro.

Så frågan är vilket som blir bästa isf, Sigmaobjektivet eller Canons?!?

marianil skrev:
Så frågan är vilket som blir bästa isf, Sigmaobjektivet eller Canons?!?
Expressen eller aftonbladet?

Om du klarar dig utan ljusstyrkan så är ju canonobjektivet det som är mest allround.

Personligen skulle köpa efter ljusstyrka, inte minst för att kunna få kort skärpedjup.

sagan skrev:
Expressen eller aftonbladet?

Om du klarar dig utan ljusstyrkan så är ju canonobjektivet det som är mest allround.

Personligen skulle köpa efter ljusstyrka, inte minst för att kunna få kort skärpedjup.

*skrattar högt*

Ja du, det är ju det som är den stora frågan. Canonobjektivet kändes spontant som det enda alternativet men ljusstyrkan är väl som sagt var så där. Frågan är hur pass beroende jag är av den. Iom att det är bildstabilisering i Canonobjektivet så fungerar det ju att fotografera på frihand något bättre men ändå...

Jisses, kan man gå en snabbkurs så man fräschar upp minnet gällande slutartider, bländare och allt annat som man måste fatta när man ska köpa ny utrustning och går från kompakt till system...

Tyvärr så har nog de hjärncellerna som fattade detta för 10 år sedan gått i ide.

Bildstabilisering ger varken kortare skärpedjup eller "fryser" rörliga motiv.
Om jag skulle välja mellan bildstabilisering och ljusstyrka skulle valet vara lätt. Ljusstyrka är klart mer värt om du frågar mig.
Däremot så har du ju inte samma "allround" brännviddsomfång med sigmas 18-50/2.8. Svårt val. :)
En sak är säkert. Sigman är mycket bättre optiskt. Canonen är halvbra optiskt och det man betalar för är egentligen bildstabiliseringen.

Ang. macroobjektiv så finns ju, utöver de som Kim nämner även Tamron 90/2.8 och Sigma 105/2.8.
Jag skulle, personligen, välja ett av de som ligger runt 100mm. Men det beror ju på vad man tänker sig fota.

Ja jisses säger jag då...

Var förbi min lokala handlare och han kunde inte erbjuda mig något "paket" med vare sig Canon 17-85 eller Sigma 18-50. Han tyckte i stället att jag skulle köpa kitet och sedan köpa till ett Tamron AF28-300MM F/3.5-6.3 XR Di som han skulle ha 3995:- om jag inte minns helt fel.

Vad säger ni "proffs" om detta förslag?

Visst vore det toppen att få ett så stort omfång i en och samma lins men något säger mig att jag lär tappa en hel del kvalité...

Det är väl snarare exempelbilder, som inte säger särskilt mycket då man inte ser dem i fullstorlek.

Vad som är dåligt är framförallt skärpan som är alldeles för klen.

sagan skrev:
Det är väl snarare exempelbilder, som inte säger särskilt mycket då man inte ser dem i fullstorlek.

Vad som är dåligt är framförallt skärpan som är alldeles för klen.

Undrar hur min fotohandlare resonerar isf? När han innan just sagt att kunder som går över till digitala SLR-kameror ofta är väldigt petiga och noggranna.

Bäst vore ju givetvis om man kunde provfota lite själv och sedan avgöra vad som duger för just MIG, men det verkar omöjligt som sagt var.

ANNONS
Götaplatsens Foto