Annons

Byte från 400D till 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag går i tankarna att byta upp mig från min 400D och till något annat. Är det dumt att byta till en 40D (eller 50D - men vad jag förstått är det ingen större skillnad på dom?)

Vad tycker ni?

ad är det du söker som inte 400D kan leverera? Det kanske är bättre att lägga pengarna på ett eller annat nytt objektiv?

Med en dåres envishet...

..undrar jag om det inte är mndre brus i bilderna du vill ha? Då är ju fortfarande ett nytt ljusstarkt objektiv kanske ett alternativ? Vilka objektiv har du idag? Annars är 40D hyggligt bra på brus. Vet dick inte skillnaden mot 400D.

Jag söker i största del bättre brusegenskaper.

40D är mycket bättre än 400D låt ingen lura i dig något annat :). Sen är det objektiven som gör mest för bilderna.

Det är stor skillnad i AF, brus, snabbhet och jag gillar att 40D är lite större (men det är en smaksak).

..undrar jag om det inte är mndre brus i bilderna du vill ha? Då är ju fortfarande ett nytt ljusstarkt objektiv kanske ett alternativ? Vilka objektiv har du idag? Annars är 40D hyggligt bra på brus. Vet dick inte skillnaden mot 400D.

Jo, precis, en kamera som hanterar bruset bättre än vad jag tycker att min 400D gör.

Objektiven jag har är:

Canon EFS 18-55 mm f/4,5

Canon 35-80 mm f/4-5,6 II

Canon 80-200 mm f/4,5-5,6

Canon EF 50 mm f/1,8 II

Tamron 28-75 f/2,8

Du har ju ändå lite objektiv och grejer.

Jag kör själv med nikon, men jag fixade ett annat objektiv istället för en uppgradring av huset. (från D80 - D200/D300)

Än så länge känns de som de rätta valet för mig.
Skaffade mig en ljusstarkare normalzoom som jag hittade begagnad...

De är ju trots allt en pengafråga också tycker ja ;P

Vad gillar du att ta för bilder? Du måste alltså upp i iso?

Du har ju ändå lite objektiv och grejer.

Jag kör själv med nikon, men jag fixade ett annat objektiv istället för en uppgradring av huset. (från D80 - D200/D300)

Än så länge känns de som de rätta valet för mig.
Skaffade mig en ljusstarkare normalzoom som jag hittade begagnad...

De är ju trots allt en pengafråga också tycker ja ;P

Vad gillar du att ta för bilder? Du måste alltså upp i iso?

Jag fotar till största del porträtt och önskar ibland att jag kunde vrida upp ISO en aning utan att få hemskt brus. På min 400D är det acceptabelt upp till ISO400, sen blir det hemskt.

OK, då förstår jag bättre. Din 50 mm 1,8 är ju tillräckligt ljusstark för att det skalll vara svårt att lyfta från ISO 400. Nu är jag nog osäker på om 40D är så där mycket bättre, men den är för övrigt en klass vassare än 40D, så det kan ju vara värt en uppgradering. Nästa nivå är ju en beg 5D eller nu 5D mkII (om kostar skjórtan), som båda har klart bättre brusegenskaper än din 400D. 40D är klart prisvärd idag jmft med det mesta.

OK, då förstår jag bättre. Din 50 mm 1,8 är ju tillräckligt ljusstark för att det skalll vara svårt att lyfta från ISO 400. Nu är jag nog osäker på om 40D är så där mycket bättre, men den är för övrigt en klass vassare än 40D, så det kan ju vara värt en uppgradering. Nästa nivå är ju en beg 5D eller nu 5D mkII (om kostar skjórtan), som båda har klart bättre brusegenskaper än din 400D. 40D är klart prisvärd idag jmft med det mesta.

Det är ju heller inte alltid man vill ha skärpedjupet så kort och då hade det varit skönt att kunna dra upp ISO en aning (vid dåliga ljusförhållanden) för att kunna ha f4-5 t ex

Du skulle ha haft nån som har en 40d och hört hur iso grejen är på dom.

Jag tycker själv att på min D80 funkar de kanon till iso 400. upp till 800 kan funka, vid rätt ljusförhållanden (blir ju lätt synligt brus vid mörkare partier).
Men över det, då är de ju om man vill ha korniga bilder som man kan tänka sig använda högre... =J (Nu är jag inte nån sån jättepetig heller)

Jag själv fundera ju som sagt med ett byte, men jag tror jag valde rätt då de blev ett annat objektiv istället.
Men för dig låter de ju som att de kan vara bra med en uppgradering av huset...

Jag har hört bra omdömen om 40D, men vet inte hur stor skillnaden är mellan den och 400D men jag vet inte hur mycket en en 40D går på heller.. har du kollat runt nått?

Det är ju heller inte alltid man vill ha skärpedjupet så kort och då hade det varit skönt att kunna dra upp ISO en aning (vid dåliga ljusförhållanden) för att kunna ha f4-5 t ex

Jag har en 40D som jag använder nästan enbart på iso mellan 400 och 1600 utan några problem med brus. Fotograferar enbart i rå-format och "framkallar" med Capture One. Brusreducerar aldrig men det beror ju kanske lite på hur känslig man är för brus. För naturfotografi är brus sällan något bekymmer.

Har uppgraderat mig från 400D till 40D

Jag har för lite mindre än ett år sedan uppgraderat mig från en 400D till en 40D. Ångrar inte uppgraderingen en sekund.

Bättre och större grepp.
ISO prestandan är mycket bättre, gick aldrig över ISO 400 på min gamla 400D. ISO 1000 är då inga problem med 40D.
Mycket bättre batteritid och inte att förglömma hastigheten som är lite mer än dubbelt upp.
Sedan gillar jag liveview som inte fanns på 400D.

Innan du byter upp dig till en 40D pga bruset så hitta en att testa innan. Jag tror du kommer bli besviken på den minimala skillnaden i ISO-möjligheter jämfört med 400D.

Sen är 40D bra på en del annat. Som handhavandet tex, men den är även större att ta med.

Jag tycker det låter som du ska titta på en 5D såvida du inte fotar mycket rörliga motiv.

Som du ser så är min erfarenhet av bytet väldigt annorlunda mot Andreas ovan så det kan nog vara bra att bilda sig en egen uppdattning.

40D är mycket bättre än 400D låt ingen lura i dig något annat :). Sen är det objektiven som gör mest för bilderna.

Det är stor skillnad i AF, brus, snabbhet och jag gillar att 40D är lite större (men det är en smaksak).

Kan inte annat än instämma.
Jag gjorde just lyftet från 400D till 40D i vintras och det har jag inte ångrat!
Personligen tycker jag att 40D presterar mkt bättre på höga ISO än vad 400D gjorde.
/L

ANNONS
Götaplatsens Foto