Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byte till D300 eller byte av objktiv. Vilket skulle ge mest.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sail

Aktiv medlem
Möjligen en märklig fråga som är svår att ge något exakt svar på men är intresserad av att höra forumets funderingar.

Vilket tror ni skulle ge mest ökning i bildkvalitet. Att byta från en D2H till en D300 och bibehålla de objektiv som finns i min fotoväska (se profil) eller att behålla D2H:n och byta ut all objektiv förutom 50mm 1:8.

Vi får bortse från den mänskliga faktorn i form av mina egna misstag i antagandena. Och med bildkvalitet definierar jag saker som skärpa, färgåtergivning, brus mm.

Det är nog lite svårt att svara på frågan utifrån aspekten bildkvalitet. Tveklöst har du möjligheter till bättre bildkvalitet med en D300 kontra en D2H. Naturligtvis har du ingen glädje av en D300 om ditt objektivutbud blir alltför begränsat jämfört med den objektivpark du har nu ihop med din D2H. Bäst vore väl om du kunde köpa en D300 och behålla minst två av dina nuvarande objektiv.

D300 håller jag som en på alla plan bättre kamera än D2H. Ett byte av hus tror jag kommer göra mycket för din fotoglädje.

Ett mellanting kanske? En begagnad D200 och ett begagnat 17-55/2,8 borde kosta som en D300 ungefär. Då får du rätt mycket fräsigare bildkvalitet, men inte lika lågt brus som med en D300.

ANNONS
Götaplatsens Foto