Annons

C-750 vs. C-5050

Produkter
(logga in för att koppla)

shampo

Aktiv medlem
Förmodlingen många som har detta problem, vilken skall man välja?
C-750 har ju fördel att det har en väldigt bra zoom.
C-5050 har ju en fördel att den är bra på det mesta utom zoomen.
Man kan ju köpa en tele till 5050 för att få mer zoom men då blir ju kameran så klumpig.
Jag vill ju ha en kamera med skaplig zoom. Men man vill ju inte köpa en "sämre" kamera när dom ungefär kostar lika mycket.
Så frågan är räcker en C-750 till det mesta eller skall man satsa på en 5050 och ett tele?

För det första går det bara stoppa in Xd kort i 750. Dvs du får betala massa extra för ingenting.
5050 klarar ju CF också.
1200kr för 512mb CF
2500kr för 512mb Xd

Om du måste ha 10x zoom välj då 750 annars är 5050 steget bättre.

Med TCON-17 så får du 5,1x zoom och det borde räcka för det mesta.

Tänk på att du måste ha stativ för 10x zoom.
Ialla fall i många fall.

Skulle lätt valt 5050.

Nu är jag inte så hemma på C-750 men ser att den har en zoom upp till 380mm.

Egentligen så är det ju inte så svårt, om du vill ha den kraftiga zoomen så är ju 750:an given. Med en teleförlängare på 5050:an så kommer du väl inte upp i dom brännvidderna heller.

En 5050:a med teleförlängare blir ju inte så billig heller, då kanske du hellre ska titta på Minolta D7i eller Sony 717 så får du större zoomomfång samt en liknande bildkvalite som med 5050z, du kommer dock bara upp i 190mm (Sony) samt 200mm (D7i).

Ang. bildkvalitetsskillnader på alla fyra nämnda kameror så föreslår jag dpreview.com eller nån liknande sight, om du tycker att C750 verkar duga så tycker jag att du ska köpa den eftersom du verkar prioritera den långa zoomen.

Larsa

Som Anton skriver så är minneskortbiten nåt att tänka på..

Om jag skulle välja mellan 750 & 5050 så skulle jag också valt 5050, men nu är det ju inte jag som ska ha kamera utan du.

Lycka till, Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto