Annons

c.Fn-5 Hjälpbelsning för autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
c.Fn-5 Hjälpbelysning för autofokus

Hej

Jag har en Canon EOS 350d, har haft den snart ett år. Är en lycklig amatör. Men nu till frågan.

Jag har ställt in under "Egen programering" att lampan ska tändas vid fokusering. Det finns 3 alternativ, 0 1 eller 2.

O = Tänds
1 = Tänds inte
2 = Tänd med separat blixt.

När jag väljer 0 så tänds lampan inte, om jag väljer 1 så tänds den inte. Om jag väljer 2 utan att ha en separat blixt så tänds lampan. Men enligt instruktonsboken så ska inte lampan tändas om jag inte har en extärn blixt. Blir orolig om det är något fel med min kamera, eller om de har skrivit fel i instruktionsboken.

Hur ser det ut för er andra som har en canon EOS 350d ?

// Micke

Senast ändrad:
Alltså, vad menar du med lampa?

Hjälpbelysningen på 350D för autofokusen består av ett rött ljus om du har en extern blixt. Har du ingen extern blixt så består hjälpbelysningen av att den vanliga blixten strobbar. Blixten tänds endast när kameran tycker att det är för mörkt för att hitta fokus utan hjälp. Ett enkelt sätt att testa är att sätta den på värde 0, gå in i ett mörkt rum med blixten uppfälld och försök fokusera.

Hej

Om du kollar framifrån på kameran, på vänster sida om objektivet finns det en liten lampa, ca 2-3 mm i diameter. Den tänds om jag har blixten uppfäld. Men i instruktionsboken står det att den inte ska tändas då.

Vet om att blixten "strobar", men alternativet finns att den lilla lampan ska kunna tändas. Men det kanske är jag som tolkar instruktionsboken helt fel.

Se själva på s. 149 . Som sagt jag kanske tolkar det på ett annat sätt.

// Micke

På min 20d så är det enda den lilla lampan gör är att blinka när jag kör med timer/självutlösare. Ganska menlös pryl egentligen. Är det inte samma på 350d? Röda ögon är det inte heller på min 20d, då blixtrar den bara i förväg med den vanliga blixten.

Lampan har ingenting med autofokushjälpbelysning att göra enligt specarna för 350D. Det är blixten som strobbar när det blir för mörkt. Testa själv i ett kolmörkt rum.

Har ni manualer??

Den röda lampan har 2 funktioner. Varning för självutlösare och minskning av röda ögon. Pupillen minskar dersom objektet ser på den. (åxå på 20D)
mvh Erik J (blåögd)

Re: Har ni manualer??

fujicanon skrev:
Den röda lampan har 2 funktioner. Varning för självutlösare och minskning av röda ögon. Pupillen minskar dersom objektet ser på den. (åxå på 20D)
mvh Erik J (blåögd)

Manualer? Är inte det för fegisar ;-)

Hej

Då är det jag som tolkat instruktionsboken fel, för det står inte att hjälpbelysningen är "blixten".

Men jag får tacka för alla svaren.

// Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto