Annons

Köpråd systemkamera (hus) 7-10.000

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga om skakningsreducering...

Gällande Nikon så siter skakningsreducering i objektiven, inte i huset. Det finns en poäng att ha det.

Hej! Tack för info. Det betyder alltså att för Nikon måste man så att säga "betala" för skakningsreduceringen för varje objektiv man köper, istället för "en enda gång" om det sitter i huset.

Vilka fördelar finns det med den ena och den andra lösningen rent tekniskt, dvs är det skillnad i resultatet?
 
Senast ändrad:
Hej! Tack för info. Det betyder alltså att för Nikon måste man så att säga "betala" för skakningsreduceringen för varje objektiv man köper, istället för "en enda gång" om det sitter i huset.

Vilka fördelar finns det med den ena och den andra lösningen rent tekniskt, dvs är det skillnad i resultatet?
Det betyder oxå för Nikon att om den går sönder så byter jag bara objektiv.

OM jag har föstått rätt så kommer en skakningsredusering i objektivet att lugna ner rörelsen i även i OVF-sökaren. Men den effekten får man inte med skakningsredusering i huset och OVF, EVF vet jag inte.
 
Hej! Tack för info. Det betyder alltså att för Nikon måste man så att säga "betala" för skakningsreduceringen för varje objektiv man köper, istället för "en enda gång" om det sitter i huset.

Vilka fördelar finns det med den ena och den andra lösningen rent tekniskt, dvs är det skillnad i resultatet?

Både Canon (IS) och Nikon (VR) har det i optiken, Sigma (OS) också.

Fördelarna om det sitter i optiken är väl kort att du kan anpassa det till den specifika linsen istället för att den sitter i huset och flyttar på sensorn, på det sätter blir de mer effektiva. Det fungerar också bättre på långa telen. Det fungerar bättre i mörker eftersom bilden redan kommer stabiliserad till sensorn, mätning och autofokus kan du bli bättre. Man ser också resultatet av stabiliseringen i sin viewfinder. Kamerahuset blir mindre och billigare.

Sedan kan man väl vända på saken som du och säga att optiken blir dyrare istället för huset, och man skapar ett behov av att köpa ny optik som man egentligen inte skulle behöva om stabiliseringen sitter i huset.

Om man endast ser till resultatmässigt skulle jag föredra stabilisering i optiken. Fast då måste man ju ha optik som har den funktionen för det ska funka.... förvisso inte alltid man behöver det.

I framtiden kanske även Canon och Nikon lägger in det i husen för normaloptik och behåller det i optiken på tele.... vem vet :)
 
Det betyder oxå för Nikon att om den går sönder så byter jag bara objektiv.

OM jag har föstått rätt så kommer en skakningsredusering i objektivet att lugna ner rörelsen i även i OVF-sökaren. Men den effekten får man inte med skakningsredusering i huset och OVF, EVF vet jag inte.

Man betalar inte mer för skakningsreducering i objektivet eller för AF-S i objektivet. Likaså får man ingen "rabatt" då man köper ett tredjepartsobjektiv med bildstabilisering i objektivet till Nikon eller Canon och det tagits bort från objektivet med Sony A eller Pentaxfattning.

Den enda kvarstårnde fördelen med antiskak i huset är för fasta brännvidder upp till 135mm där Nikon och Canon fortfarande saknar antiskak i de flesta av dessa objektiv, men inte alla.

Jag har ägt alla system f u Fuji och Sony FE och mina erfarenheter är att skall man lägga ut en hel del pengar på fotogrejer så finns allt till Nikon och Canon och d u erbjuds i stort sett alla tredjepartsobjektiv till spegelreflex i dessa fattningar men kan saknas till Pentax och Sony A. D u har de två stora varit en säkrare investering i att få det sålt om man vill byta. Personligen, även om jag gärna lägger ner en mindre mängd pengar i andra system så skulle jag bara sätta ner större summor i de två stora.
 
Jag fotar natur, människor och stadsmiljöer utomhus i stort och smått (även fåglar eftersom jag är lite hobbyornitolog, fast det är mera en bisak i fotograferandet). Jag är samtidigt intresserad av intressanta perspektiv, spännande ljusförhållanden, kvälls-/nattfoton, vatten och annat i rörelse etc.

Jag har ganska stora händer och bär glasögon.

1) Är modellförslagen ovan lämpliga för mig, eller får man "väldigt mycket mera" om man går upp några steg i pris och vilka modeller kan då vara lämpliga för mig att överväga (och vad ger dessa för speciella fördelar).
2) Vilka frågor är det jag bör ställa mig själv för att göra rätt kameraval? Vad är det alltså som är det viktigaste när man är relativ nybörjare på systemkameror resp. sådant man ångrar senare att man inte har.

1.

Modellförslagen du har är alldeles utmärkta. Du kommer nog att bli nöjd oavsett om du väljer Canon eller Nikon. Även om du har dina barn på avstånd, och därför inte vill ta hänsyn till att låna objektiv, så tycker jag ändå att det kan vara ett värde då ni kan ge bort objektiv till varandra som ni tröttnat på, eller när ni byter upp er. Det talar lite för Nikon trots allt tycker jag, men det är ju självklart helt upp till dig.

2.

De största frågorna du skall ställa dig är inte Canon vs Nikon (iaf inte direkt), utan främst:

a. Spegellöst vs DSLR (också ett av de största "krigen" här på fotosidan). Där har du ju redan nästan valt.Tycker det dock ändå kan vara värt att fundera igenom beroende på vilka krav du har på främst kvalitet/funktionalitet (fördel normalt DSLR) och portabilitet (fördel normalt spegellöst).

b. APS-C vs FF/småbild (det kanske näst största "kriget" här på debattsidorna). Här räknar du visserligen bara upp APS-C-modeller, så kanske du redan valt/begränsat dig där (utan att explicit tala om det), men tycker att du skall ta dig en funderare runt för/nackdelar där. Om du inte måste köpa precis just nu, så kan du rymma FF/småbild inom din budget (Canon 6D eller Nikon D610). Du får dock ingen vinklingsbar skärm i den prisklassen på FF, så det kan göra att det kanske går bort för dig om det är ett absolut krav.

Så mitt råd; välj först emellan DSLR/spegellöst, sedan emellan APS-C/småbild (eller annan sensorstorlek), och sist emellan vilken kameratillverkare.

Har själv gått igenom den processen nyss... Tog mig ca 4-5 år att bestämma mig efter mycket läsande, provande av olika kameror, snackande med fotoande kollegor/vänner och deltagande i ett par fotoklubbar (hade trots allt kompaktkamera jag kunde använda på fotoutflykter) - men förhoppningsvis tar det inte lika lång tid för dig! :)

Lycka till - är en ganska kul resa att både lära sig fotande på och testa prylar!
 
Jag har ganska stora händer och bär glasögon.

Glömde säga detta; om du bestämmer dig för Nikon DSLR så kan jag tipsa om denna modifikationen:

http://photolisticlife.com/2012/11/12/convert-the-d600-viewfinder-into-a-round-viewfinder-works-with-d5100-d7000-and-others/

Har själv glasögon och har gjort den på min Nikonkamera. Dels så kan jag klara mig utan glasögon genom optisk kompensering av sökaren, och dels så kan jag använda glasögon mycket bekvämare med denna typ av modifikation (med neutralt glas).

Har du inte stora synfel så kan du klara dig med den justeringsratt som finns inbyggd i alla standardsökare, men annars så är ovan anpassning att rekommendera.

Även utan att bära glasögon vid fototillfället så tycker jag att sökaren blir mycket bekvämare att använda. Bra att även få bort att man inte trycker näsan rakt in i bildskärmen tycker jag.

Här har du en annan sidan som beskriver samma modd, samt ytterligare en variant med förstoring, och en för Canon (dock ej testat den själv):

http://www.1kindphotography.com/2011/09/diy-nikon-dslr-camera-dk-17m.html
 
Hej! Flera svar tyder på att HDR inte ger några stora fördelar, snarare tvärtom.
Grejen med HDR inbyggd i kameran är att man lika gärna kan ta två eller fler bilder med olika exponering och lägga in som lager i Photoshop och få mycket mer kontroll och bättre resultat utan speciellt mycket arbete.
 
Bruttolista med 4 modeller kvar. Saknas någon?

Hej!
Nu har jag först gjort en bruttolista och sedan försökt stryka ifrån den.

Jag har funderat på "spegellöst vs DSLR " och gjort valet DSLR eftersom jag sätter krav på kvalitet/funktionalitet före portabilitet.

Jag har också funderat kring fullformat vs. halvformat och kommit fram till att jag stannar på halvformat dels för att kostnaderna drar iväg för mycket och dels för jag, som den hobbyfotograf jag är, inte tror att jag kommer kunna utnyttja fullformat till fullo.

Efter att ha kikat på ett färskt test som jag köpte från Råd&Rön valde jag att hålla fast vid att välja antingen Nikon eller Canon. När jag gjorde ett visst urval (bildkvalitet och pris) så fick jag 21 träffar. De första 16, sorterat efter totalbetyg, var enbart Nikon eller Canon (ungefär på varannan plats). De fem sista (av denna topplista med 21 modeller alltså) var 4 Pentax och 1 Sony.

Detta gör att jag har denna lista:

Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).

Innan jag börjar jämföra detta relativt begränsade urvalet av 4 modeller (nu börjar det bli hanterbart), tänkte jag fråga ifall någon tycker att det saknas en modell?

Tack på förhand!

mvh Björn

EDIT: PS. Jag har valt bort alternativet "begagnat" av flera olika skäl. Huvudskälet är i alla fall att jag vill ha "nykänslan" i min hand, när jag nu kliver upp och skaffar en "riktig" kamera för första gången (samt att jag åtminstone denna gång vill ha "det senaste"). Kanske tänker jag annorlunda om jag uppgraderar mig någon gång i framtiden :)
 
Senast ändrad:
EDIT: PS. Jag har valt bort alternativet "begagnat" av flera olika skäl. Huvudskälet är i alla fall att jag vill ha "nykänslan" i min hand, när jag nu kliver upp och skaffar en "riktig" kamera för första gången (samt att jag åtminstone denna gång vill ha "det senaste"). Kanske tänker jag annorlunda om jag uppgraderar mig någon gång i framtiden :)

Kan förstå det. Gillar själv att köpa nytt om jag har möjlighet till det.

Fint att du gjort en lista efter de krav du har. Tror att endera av de modeller du listat kommer bli kanon!

Nu är jag själv personligen inte så intresserad av att köpa någon APS-C-DSLR (fick ett extra kamerahus i from av en D610 för 9990 på kampanj för någon vecka sedan), men av de modeller du listar så skulle jag nog själv gått för en D7200.

Har en kollega i fotoklubben på jobbet som har den, och mycket bättre APS-C än så får du nog inte av de på din lista. Tror som sagt att du blir jättenöjd med vilket som av dina alternativ, men D7200 är nog ändå kanske toppvalet.

Du får en fin Toshiba-sensor som är uppgraderad jämfört med D7100 och med bra dynamiskt omfång (även om kanske inte helt i klass med Sonys bästa FF-sensorer). Dessutom en kraftigt uppgraderad minnesbuffert jämfört med den i D7100.

Jämför man sedan att den kostar ca 11 kkr, emot Canons motsvarighet 7Dii som kostar ca 16 kkr, så är ju valet rätt så lätt (om man inte redan har investerat i något av systemen).

Tror inte du kan få en så mycket bättre APS-C-kamera än den (om det inte är någon specifik funktion du saknar).

Har själv inte testat Pentax, och vet att det inte är på din lista, men vad jag lästa andra skriva om Pentax K-3 så verkar det vara en fantastisk kamera, och ser ut att vara ett riktigt klipp för nästan halva priset just nu (6 kkr jämfört med 11 kkr för D7200). Så jag skulle inte heller skippa helt att se på den kanske (lite beroende på vilka system man vill investera sig in i).

http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-3
 
Pentax - nåja :)

Har nu hört så mycket gott om Pentax i denna tråd att jag väljer att utöka min bruttolista :)

Ska jag enbart lägga till Pentax K-3 i bruttolistan att fundera över, dvs "vinner" den tydligt över andra Pentaxmodeller i det skikt jag rör mig, ungefär som jag har resonerat nedan med Canon/Nikon? (har inte riktigt "läst in mig" på Pentax alla modeller ännu).

Övriga på bruttolistan (enligt mitt inlägg för några timmar sedan) är alltså:

Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).

mvh Björn

PS. Idag ska jag in till centrum "klämma och känna" lite på dessa modeller :)
 
Senast ändrad:
Nu fick barna Nikon så MITT val hade varit Nikon i din lista.
OM nu inte att filma med AF är intressant, då är Canons 70D intressant.

Men vill man filma så är en ren videokamera ett mycket bättre alternativ hanteringsmässigt.
 
Klämma och känna - vad tänka på?

Som sagt ska jag in och känna på de modeller jag har skrivit om. Vad är det speciellt jag ska tänka på?
- Hur kameran ligger i handen / händerna, dvs greppet och även tyngden
- Kolla hur sökaren känns
- Hur bra når man olika reglage och hur bra reglagen är
- kolla in skärmen
- Den allmänna feeelingen :)
- Testa att ta några bilder
- Testa autofokus / manuell fokus??

Något mera? Jag är som sagt nybörjare när det gäller DSLR.
 
testa med ett objektiv som du är intresserad av.
Manuell fokus? njae alltså en bra manuell fokus sitter i mekaniken i objektiven. Dagens AF objektiv saknar den känslan, de är lite för "sladdriga".

Enda gg jag använder manuell fokus är i princip när jag filmar. Men då sätter jag normalt fokusen med AF o stänger sedan av den för att undvika att komma åt den.
 
Låter roligt! Håll oss uppdaterade om ditt val. :)
Men glöm för all del inte bort att pröva lite objektiv också!

Tänkte ta objektivfrågan efter att jag har bestämt mig för modell. Det blir för många kombinationer att hålla reda på samtidigt annars...fast jag passar nog på att "glo på lite gluggar" ("gluggla" kanske man kan kalla det) när jag ändå är i en fotobutik idag :)
 
Tänkte ta objektivfrågan efter att jag har bestämt mig för modell. Det blir för många kombinationer att hålla reda på samtidigt annars...fast jag passar nog på att "glo på lite gluggar" ("gluggla" kanske man kan kalla det) när jag ändå är i en fotobutik idag :)

Jag vet att det är mycket att glo på en en gång, men beakta att objektivuppsättningen kommer kosta mer än kameran om man vill ha mer än ett begränsat totalomfång av brännvidder och då kan obejtivfrågan vara viktig. Tänk på att lägger man ändå 10.000:- på kameran så köper man in sig i ett system (det är just här Pentax har en nackdel - kamerahusen är riktigt prisvärda, men sedan då man skall köpa objektiv så kanske det inte finns det man vill ha eller det prisintervallet man söker). Just mellan Nikon och Canon finns i stort inga väsentliga skillnader i tillgängliga objektiv, det skulle i så fall vara väldigt specifika önskemål (t ex 70-300 DO eller MP-E makrot till Canon eller 300/4 PF till Nikon, eller att man önskar bättre materialval i sin superzoom 18-200 eller 18-300 där Nikon är bättre).
 
ANNONS