Annons

Köpråd systemkamera (hus) 7-10.000

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu hört så mycket gott om Pentax i denna tråd att jag väljer att utöka min bruttolista :)

Ska jag enbart lägga till Pentax K-3 i bruttolistan att fundera över, dvs "vinner" den tydligt över andra Pentaxmodeller i det skikt jag rör mig, ungefär som jag har resonerat nedan med Canon/Nikon? (har inte riktigt "läst in mig" på Pentax alla modeller ännu).

Övriga på bruttolistan (enligt mitt inlägg för några timmar sedan) är alltså:

Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).

mvh Björn

PS. Idag ska jag in till centrum "klämma och känna" lite på dessa modeller :)

De flesta Pentaxmodeller vinner kvalitetsmässigt över motsvarande prisatt modell för konsumentbruk från Canon eller Nikon. T.ex. har även enkla modeller som K-50 stomme medan Nikon använder plast i större utsträckning. De visar 100% sökarbild och har riktigt prisma medan konkurrenterna visar kring 95% och har pentaspegel. Även vädertärtätningen brukar vara i toppklass på de flesta Pentaxmodeller. Andra exempel på Pentax kvalitetstänk är att slutaren i K-3 är specificerad att klara 50 000 fler exponeringar än t.ex. Nikon D7x00 vilket är i samma klass som t.ex Nikon D800.

Pentax är dessutom bra på användargränssnitt, t.ex. har Pentax ett automatikläge där man själv ställer in både bländare och tid och kameran kompenserar med filmkänsligheten. Det här går att göra på de flesta andra kameror också men på Pentax finns det som direktval på programväljaren istället för att gå in och knappa i menyerna.

De är även bra på innovativa smådetaljer. T.ex. har K-3 precis som Nikon D7200 sensor utan AA filter, vilket fungerar bra i de flesta fall, men har motivet så repetitiva detaljer som t.ex. en vävnad kan de uppstå moire effekter. För att förhindra detta kan K-3 skaka på sensorn så att bilden blir lite oskarpare och moiren försvinner. Ett annat exempel är att motljuskydden till de flesta pentaxobjektiv har en lucka som gör det möjligt att komma åt att ändra inställningen på ett polarisationsfilter.

K-3 har precis som andra Pentaxmodeller bildstabilisering i huset vilket är en fördel om du vill använda korta eller medellånga fasta brännvidder som oftast inte är stabiliserade hos märken som valt att lägga stabiliseringen i objektiven.

Enda egentliga nackdelen med Pentax är annars att du "bara" har lite över 90 pentax objektiv att välja mellan, och att det inte finns några superljustarka långa telen. Eftersom Pentax har mindre marknadsandel lär du även ha svårare att hitta begagnade prylar för Pentax.

Vad det gäller långa ljusstarka telen är frågan du får ställa dig är om du vill punga ut bortåt 100 000 eller mer och 2-3kg mer vikt för att få det där extra bländarsteget. Risken är stor att ett sådant objektiv blir hemma ganska ofta om man inte har det som jobb att använda det eller har genuin envishet speciellt som man nog även vill ha med ett stativ som väger tre fyra kilo till.

Skulle det vara så att man fastnar för fågel eller sportfoto där sådana här pjäser är användbara och har lagt ut stora pengar för att skaffa dem, och mycket svett och arbete för att baxa ut dem i fält vill man nog se till att det alltid sitter ett kamerahus på dem så att man inte missar bilden bara för att man just höll på att ta en landskapsbild med vidvinkel, när den där pilgrimsfalken passerade.
Då kan man lika gärna välja det objektiv man behöver, oavsett tillverkare och sätta på ett passande kamerahus som alltid sitter på just det objektivet.


Vad det gäller din Råd & Rön artikel så skulle jag nog ta den med en nypa salt.
De flesta kameror med undantag av Canon har ungefär samma sensorer tillverkade eller designade av Sony och ger ungefär samma bildkvalitet. Canon har genomgående äldre sensorteknik som ligger lite efter vad det gäller dynamiskt omfång på låga iso. Undantagen här är 760D som har nyare teknik. Skillnaderna är dock inte stora och du lär inte märka mycket skillnad om du inte jämför bilder bredvid varandra och fotograferar motiv som är riggade för att avslöja skillnaderna. Så det troliga är att råd och rön artikeln snarast testar kvaliteten hos den optik som råkade följa med kameran.

Väljer du bra optik lär det bli svår att se skillnad oavsett vilken 24 megapixal APS.C DSLR du än väljer. Så återigen sats större delen av dina pengar på bra glas, och välj något som känns bra i handen.
 
testa med ett objektiv som du är intresserad av.
Manuell fokus? njae alltså en bra manuell fokus sitter i mekaniken i objektiven. Dagens AF objektiv saknar den känslan, de är lite för "sladdriga".

Enda gg jag använder manuell fokus är i princip när jag filmar. Men då sätter jag normalt fokusen med AF o stänger sedan av den för att undvika att komma åt den.

Manuell fokus fordrar även bra sökare. Enklare kameror med Pentamirror sökare brukar inte vara så roliga i det avseendet.
 
Lycka till med vall av kamera Björn.
Jag är själv till Nikon så kan inte svara för Canon, när jag gick från analog till digital köpte jag Olympus på grund av min morbror hade detta.

När jag sen börjat att ha detta som yrke gick jag till Nikon av den ända grund at det kändas rätt i handen, menyer och knapper satt nästa som jag var van med.

Jag hade ( såld det i denna vecka ) ett D7000 som familje kamera och var mycket nöjd med den, mycket bra kvalitet och lätt att ha med i en liten väska.

Jag har såld den för att köpa ett D600 där för du fullformat i nästan samma storlek och pris. Beg pris ca. 7500.
Objektiv till FF kan göras till bra pris som Nikon AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR, Nikon AF-S 24-120/4G ED VR II, Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED.

Själv har jag gjord detta bytta för att få ett familje kamera i fullformat som kan utnötte mina pro objektiver.

Tänk på om du köpa halvformat nu och sen beslutar ett byte till fullformat skall du byte kamera och objektiver, köper du däremot fullformat direkt kan du använde dessa redan inköpte FX objektiver om du sen vill bytta upp dig till bättre kamera.

Så mina råd är att tar den som känns rätt för dig, väljer du Nikon tycker jag du skall kolla lite extra på D600 och om du vill börja på halvformat helt klart D7200.

Med vänlig hälsning Michael

Hej!

Jag har också funderat kring fullformat vs. halvformat och kommit fram till att jag stannar på halvformat dels för att kostnaderna drar iväg för mycket och dels för jag, som den hobbyfotograf jag är, inte tror att jag kommer kunna utnyttja fullformat till fullo.

Detta gör att jag har denna lista:

Nikon D5500 (valt bort D5300)
Nikon D7200 (valt bort D7100)
Canon 760D (valt bort 650D, 700D, 750D)
Canon 70D (valt bort 60D).

Innan jag börjar jämföra detta relativt begränsade urvalet av 4 modeller (nu börjar det bli hanterbart), tänkte jag fråga ifall någon tycker att det saknas en modell?

Tack på förhand!

mvh Björn
 
Gällande Unos Pentaxinlägg:

Ingen tvekan om att Pentaxkamerorna är prisvärda men det är inte bara supertelen på 100.000:- som Pentax saknar eller begär mer pengar för motsvarande prestanda som till Nikon och Canon.

Pentax 50-135/2,8 och 16-50/2,8 är inget annat än Tokinaobjektiv med Pentax AF motor och möjligen andra ytbeläggningar. Pentax 12-24/4 är också en Tokinakonstruktion. Dessa är de tre vanligaste brännviddsområdena. Alla dessa tre finns/fanns undet namnet Tokina till ett avsevärt lägre pris till Nikon och Canon. Dessutom är de inte de vassaste i sitt segment (möjligen undantagen 12-24 och Tokinaefterträdaren 12-28/4). F n har Sigma den ställningen f u på vidvinkelsidan (18-35 och 50-150 OS). Lägg därtill att både Nikon och Canon har suveräna xx-400 zoomar som visserligen kostar runt 20.000:- men detta är inte de hundratusen som nämndes.

Jag förespråkar ofta Pentax till de som vill ha ett paket med bra kameraprestanda och hyfsade kitzoomar till ett bra pris (här är de ganska svårslagna) men inte då man har ambitionen att lägga upp till 10.000:- på bara kamerahuset. Jag har, som sagt, ägt nästan alla system och då det kommer till att köpa till sig dyr utrustning och lägger ihop totalpriset hamnar oftast Nikon och Canon bäst till, i synnerhet om man köper begagnat.
 
Som sagt ska jag in och känna på de modeller jag har skrivit om. Vad är det speciellt jag ska tänka på?
- Hur kameran ligger i handen / händerna, dvs greppet och även tyngden
- Kolla hur sökaren känns
- Hur bra når man olika reglage och hur bra reglagen är
- kolla in skärmen
- Den allmänna feeelingen :)
- Testa att ta några bilder.
- Testa autofokus / manuell fokus??

Något mera? Jag är som sagt nybörjare när det gäller DSLR.

Ja, det är ju alltid bra att kolla i menysystemet. Knapparna och rattarna ställer ju inte in allt på kameran. Hur snabbt och lätt hittar man i menysystemet, det som inte går att ställa in med knappar och rattar direkt? T.ex. Auto ISO? Kan man spara speciella inställningar med t.ex. 3 "USER-lägen"? Finns det "Program, HyperProgram, HyperManuellt, och manuellt läge med "AUTO-ISO"? Finns det "Sv-läge" (du ställer in ISO, kameran sköter resten), finns det "TAv-läge", (du ställer in slutartid och bländare, kameran ställer in ISO)? Finns det IS/SR (skakreducering) i kamerahuset, sä att du kan använda ALLA objektiv med 3-4 steg längre slutartid? Finns det dubbla inmatningshjul? Kan du fota i spöregn, sand- och snöstorm utan en ICA-kasse runt kameran? Svarar du ja på alla dessa frågor , så är det förmodligen en Pentax K-3 du håller i. Men ifs., Pentax K-3 ligger ju UNDER TS budget 7-10000 kr nu (K-3 ca 6000 kr). Köp en mycket DYRARE Canon med sämre DR (dynamiskt omfång), eller en Nikon (som inte alls satsar på APS-formatet). Alla andra har ju köpt Canon eller Nikon, dom kan ju inte ha köpt fel?!

Eller? ;-)
 
En viktig sak till att kolla är hur bra man når de väsentligaste inställningarna med ögat till sökaren enbart på känn (alltså inte enbart att det finns en nåbar knapp utan att man lätt kan "veta" vilken knapp det är utan att titta - detta kan vara att den är annan form, upphöjd eller dylikt): exp komp, slutare/bländare (men det går bra på de som diskuterats med dubbla scrollhjul), byta från singel till kontinuerlig AF, ev ISO och ev WB. Nikons stora ergonomiska miss är att ISO-knappen sitter på kamerans vänstra sida, inte högra där den nås av hö hand (sedan finns tack och lov en bra auto-ISO funktion).
 
Ja, det är ju alltid bra att kolla i menysystemet. Knapparna och rattarna ställer ju inte in allt på kameran. Hur snabbt och lätt hittar man i menysystemet, det som inte går att ställa in med knappar och rattar direkt? T.ex. Auto ISO? Kan man spara speciella inställningar med t.ex. 3 "USER-lägen"? Finns det "Program, HyperProgram, HyperManuellt, och manuellt läge med "AUTO-ISO"? Finns det "Sv-läge" (du ställer in ISO, kameran sköter resten), finns det "TAv-läge", (du ställer in slutartid och bländare, kameran ställer in ISO)? Finns det IS/SR (skakreducering) i kamerahuset, sä att du kan använda ALLA objektiv med 3-4 steg längre slutartid? Finns det dubbla inmatningshjul? Kan du fota i spöregn, sand- och snöstorm utan en ICA-kasse runt kameran? Svarar du ja på alla dessa frågor , så är det förmodligen en Pentax K-3 du håller i. Men ifs., Pentax K-3 ligger ju UNDER TS budget 7-10000 kr nu (K-3 ca 6000 kr). Köp en mycket DYRARE Canon med sämre DR (dynamiskt omfång), eller en Nikon (som inte alls satsar på APS-formatet). Alla andra har ju köpt Canon eller Nikon, dom kan ju inte ha köpt fel?!

Eller? ;-)

Hmmm - hur var det med totalkostnaden?

Pentax K3+16-50/2,8+50-135/2,8 = 6000+8000+10.000 = 24.000:-

Nikon D7200+samma Tokinaobjektiv = 11.000+6000+6000=23.000:-

Nu köper man inte Tokinaobjektiven till Nikon utan de bättre Sigmaobjektiven. Nikon D7200 är nyare än K-3 och har en bättre sensor. Men K-3 har en bättre sensor med liten marginal över D7100. D7100 ligger närmre K-3 i generation.

Man behöver titta på vilka objektiv man vill ha då man tittar på systemen. På det stora hela, vad blir billigast för en viss prestanda? Är det speciella objektiv man vill ha? Är det fasta "pankaksobjektiv" (väldigt nätta och små) där har Pentax Nischat sig bra. Är det telen/ telezoomar? Där finns både fler originalobjektiv och tredjeparts till Nikon och Canon.
 
Hmmm - hur var det med totalkostnaden?

Pentax K3+16-50/2,8+50-135/2,8 = 6000+8000+10.000 = 24.000:-

Nikon D7200+samma Tokinaobjektiv = 11.000+6000+6000=23.000:-

Nu köper man inte Tokinaobjektiven till Nikon utan de bättre Sigmaobjektiven. Nikon D7200 är nyare än K-3 och har en bättre sensor. Men K-3 har en bättre sensor med liten marginal över D7100. D7100 ligger närmre K-3 i generation.

Man behöver titta på vilka objektiv man vill ha då man tittar på systemen. På det stora hela, vad blir billigast för en viss prestanda? Är det speciella objektiv man vill ha? Är det fasta "pankaksobjektiv" (väldigt nätta och små) där har Pentax Nischat sig bra. Är det telen/ telezoomar? Där finns både fler originalobjektiv och tredjeparts till Nikon och Canon.

Du är nog över TS budget i båda alternativen:

"Jag är en hobbyfotograf som nu vill skaffa min första systemkamera. Min budget ligger på ca 7-10.000 kr för själva kamerahuset (om det överskrider detta måste mervärdet för mig som nybörjare vara tydligt, men jag är inte främmande för att lägga till lite om ger mycket). För objektiv vet jag för lite för att kunna ange en budget (kanske ungefär lika mycket som för kamerahuset gissar/tänker jag?!)."
 
Du är nog över TS budget i båda alternativen:

"Jag är en hobbyfotograf som nu vill skaffa min första systemkamera. Min budget ligger på ca 7-10.000 kr för själva kamerahuset (om det överskrider detta måste mervärdet för mig som nybörjare vara tydligt, men jag är inte främmande för att lägga till lite om ger mycket). För objektiv vet jag för lite för att kunna ange en budget (kanske ungefär lika mycket som för kamerahuset gissar/tänker jag?!)."

Kanske. Jag vill påpeka att man bör tänka i systemtermer utifrån en totalbudget och om maxbudget inalles är 20.000:- skulle jag titta på D7100 och inte D7200 och ha pengar kvar till de objektiv jag vill ha.
 
Gällande Unos Pentaxinlägg:

Ingen tvekan om att Pentaxkamerorna är prisvärda men det är inte bara supertelen på 100.000:- som Pentax saknar eller begär mer pengar för motsvarande prestanda som till Nikon och Canon.

Pentax 50-135/2,8 och 16-50/2,8 är inget annat än Tokinaobjektiv med Pentax AF motor och möjligen andra ytbeläggningar. Pentax 12-24/4 är också en Tokinakonstruktion. Dessa är de tre vanligaste brännviddsområdena. Alla dessa tre finns/fanns undet namnet Tokina till ett avsevärt lägre pris till Nikon och Canon. Dessutom är de inte de vassaste i sitt segment (möjligen undantagen 12-24 och Tokinaefterträdaren 12-28/4). F n har Sigma den ställningen f u på vidvinkelsidan (18-35 och 50-150 OS). Lägg därtill att både Nikon och Canon har suveräna xx-400 zoomar som visserligen kostar runt 20.000:- men detta är inte de hundratusen som nämndes.

Jag förespråkar ofta Pentax till de som vill ha ett paket med bra kameraprestanda och hyfsade kitzoomar till ett bra pris (här är de ganska svårslagna) men inte då man har ambitionen att lägga upp till 10.000:- på bara kamerahuset. Jag har, som sagt, ägt nästan alla system och då det kommer till att köpa till sig dyr utrustning och lägger ihop totalpriset hamnar oftast Nikon och Canon bäst till, i synnerhet om man köper begagnat.

Nej, xx-400/5.6 zoomar kostar snarare tjugo till trettiotusen, och hela poängen med mitt inlägg var att det förmodligen är bättre att satsa på en sådan om man inte är supernerdig fågel- eller sportfotoentusiast och inte låta sig påverkas av folk som väljer bort märken för att det saknas brännvidd si eller så som man aldrig kommer att köpa eller använda, speciellt som fågelfoto bara var ett mindre biintresse för TS.

Telen i xx-4xx klassen är mindre och lättare och kommer säkert med ut oftare. Nikon har ett 80-400/5.6, Canon har sitt 100-400, och Pentax har just kommit ut med ett 150-450/5.6.

Vad det gäller optik så lär Pentax inte generellt sett vara sämre än t.ex. Nikons DX objektiv. De flesta gluggar Nikon designar för APS-C format är ganska mediokra och skulle säkert lika gärna kunnat vara gjorda av Tokina även de. Ofta är det plast både här och där och det var år och dag sedan de gjorde ett DX objektiv med Nikons bästa antireflexbehandling. Man får intrycket att de främst designats för lågt pris snarare än optimala prestanda. I sig inget fel i detta det ger möjlighet för många människor att komma ut och ta bilder till lågt pris, men kanske inte så lyckat om man vill få ut det mesta av de fina sensorer som faktiskt sitter även i Nikons billigaste kamerahus.

Bättre då att satsa på optik från t.ex. Sigmas ART serie, som t.ex 18-35/1.8, 35/1.4 eller 50/1.4 som håller enormt hög kvalitet. De finns för såväl Nikon, Canon som Pentax. Tyvärr är de dock inte väderskyddade såsom många av Pentax objektiv. Därmed inte sagt att Nikon på något sätt skulle vara ett dåligt val, jag använder själv Nikon och är nöjd med det, men ska man ha Nikon bör man nog fundera på om man inte ska satsa på fullformat. Det är här Nikons marknadsfokus ligger.
 
Mina huvudfrågor är alltså:
1) Är modellförslagen ovan lämpliga för mig, eller får man "väldigt mycket mera" om man går upp några steg i pris och vilka modeller kan då vara lämpliga för mig att överväga (och vad ger dessa för speciella fördelar).
2) Vilka frågor är det jag bör ställa mig själv för att göra rätt kameraval? Vad är det alltså som är det viktigaste när man är relativ nybörjare på systemkameror resp. sådant man ångrar senare att man inte har.

Tusen tack på förhand (hoppas det inte blev för långt)
mvh Björn

Svaren nedan är utefrån mig själv och min egen erfarenhet.

1). Jag skulle i ditt fall gå på Nikon D7100. Det är en grym kamera och lite mer att hålla i för dina stora händer (jag kan bara rekommendera Nikon då jag ej har erfarenhet av Canon). Denna kamera finns för 8000 kr från svensk butik och för under 7000 kr från hdewcameras.co.uk (engelsk butik som jag kan rekommendera, eventellt måste du köpa en annan strömkabel).

2). Du behöver en kamera att växa i, jag gjorde misstaget förra året att köpa en för "billig" kamera och fick köpa till massa onödig utrustning, sen tog jag steget att byta kamera efter ett år. Det är inte optimalt, ett kamerahus bör räcka länge än ett år.


Glöm inte att spana in begagnade kamerahus här på fotosidan, där kan du säkert göra ett bra kap.

Glöm inte att objektiven sedan är den viktigaste biten, så lägg hellre pengar där.
 
En viktig sak till att kolla är hur bra man når de väsentligaste inställningarna med ögat till sökaren enbart på känn (alltså inte enbart att det finns en nåbar knapp utan att man lätt kan "veta" vilken knapp det är utan att titta - detta kan vara att den är annan form, upphöjd eller dylikt): exp komp, slutare/bländare (men det går bra på de som diskuterats med dubbla scrollhjul), byta från singel till kontinuerlig AF, ev ISO och ev WB. Nikons stora ergonomiska miss är att ISO-knappen sitter på kamerans vänstra sida, inte högra där den nås av hö hand (sedan finns tack och lov en bra auto-ISO funktion).

Håller med om vikten av ergonomi och möjlighet att enkelt ställa in allt snabbt utan att flytta ögat ifrån sökaren.

Nackdelen med Nikon konsumentkameror som jag har är att deras mode/programvred snurrar oändligt. På Canon är det lite bättre att känna sig fram då de stoppar på respektive kant. På Nikons promodeller så har man ju helt skippat detta vredet och helt enkelt ersatt med en "mode"-knapp - vilket på många sätt fungerar bäst när man ställer in saker och ser genom sökaren.

Däremot gällande ISO-knappen, som jag håller helt med dig om ovan är kasst placerad som standard, så har jag löst detta ganska enkelt genom att sätta filminspelningsknappen (röda pricken brevid avtryckaren) till att fungera som ISO-knapp. Lite mindre knapp än de andra, men rent praktiskt så fungerar det bra. Funkar på FF-konsumentkamerorna som tex D610 och D750, och misstänker att det även fungerar lika dant på på nyare APS-C som tex D7200 (men kan vara värt att kolla upp innan).

Här har ju både Canon och Pentax helt klart placerat ISO-knappen bättre ifrån början som standard.
 
val och jämförelser

Hej
Mycket snack nu. För att ge lite jämförelser mellan Pentax och Nikon
K-3 och D7100 tillhör samma generation
K-3 II och D7200 är uppgraderingarna som är relativt nylanserade, där av att de säljer ut de föregående billigare.

Jag skulle satsat på K-3/D7100 och lagt överblivna pengar på objektiv istället. De billiga 50/1.8 är fantastiskt prisvärda och bör vara ett av de du väljer. Sedan skulle jag valt en zoom, antingen vidvinkel/normal (t ex sigma/tamron 17-50 2.8) eller tele ( tex Tamron/sigma 70-200) beroende vad du tror du kommer fota mest.

Glöm inte att Pentax har stabilseringen i huset vilket kan innebära lite besparingar i objektiv köp.


Undvik helst kit-objektiven, enda fördelen är att Pentax är vädertätade och man kan ha det i usla förhållanden.
 
kompletering

Oj, såg att Cyberphoto har paket till K-3 med extra batteri, Wifi-minneskort, lcd-skydd mm för bara 500 kr mer. Ännu mer prisvärt!
 
Ja, K-3 är en bra kamera, men som jag sagt tidigare i tråden så innebär bildstabilisering i kamerahuset ingen besparing vid objektivköp då Nikons VR objektiv inte kostar mer för det och man får ingen "rabatt" på tredjepartsobjektiv till Pentax där man tagit bort bildstab i objektivet för Pentaxfattningen men har det kvar (alternativt lagt till) i Nikonfattningen. Volymerna till Nikon är större och därför sannolikt en volymeffekt till Nikon (och Canon).
 
Hej!
Jag har fått hjälp här två gånger tidigare vid köp av systemkameror till mina barn (ungdomar, snart utflugna) och det fungerade verkligen kanonbra. Nu behöver jag hjälp till mig själv.

Jag är en hobbyfotograf som nu vill skaffa min första systemkamera. Min budget ligger på ca 7-10.000 kr för själva kamerahuset (om det överskrider detta måste mervärdet för mig som nybörjare vara tydligt, men jag är inte främmande för att lägga till lite om ger mycket). För objektiv vet jag för lite för att kunna ange en budget (kanske ungefär lika mycket som för kamerahuset gissar/tänker jag?!).

Jag fotar natur, människor och stadsmiljöer utomhus i stort och smått (även fåglar eftersom jag är lite hobbyornitolog, fast det är mera en bisak i fotograferandet). Jag är samtidigt intresserad av intressanta perspektiv, spännande ljusförhållanden, kvälls-/nattfoton, vatten och annat i rörelse etc. Fotograferingen sker till största delen utomhus. Inne blir det mest klassiska foton vid födelsedagar och liknande. Filmar gör jag bara undantagsvis och då mest som "dokumentation" och inte så mycket "skapande/experimenterande" (fast time lapse låter spännande).

Automatik. Även om det kommer att bli jätteintressant att experimentera själv med olika inställningar, är det bra om kameran "automatiskt" stödjer olika scenval / förutsättningar när man mest vill koncentrera sig på perspektivet och bildinnehållet, eller när ögonblicket bara dyker upp.

Modell: Jag har bestämt mig för att välja en kamera från antingen Canon eller Nikon, och har funderat kring Nikon D5300/5500 och Canon EOS 760D. Det är en sådan djungel av olika modeller från bara dessa två tillverkare att jag har svårt att veta vilka frågor jag ska ställa mig själv för att förstå vilka modeller som passar mig bäst. För att slippa diskussionen "Canon vs. Nikon" kan väl ni som kan Canon ge mig råd om dessa modeller (typ prisklass 760D och huvudsakligen uppåt) och ni som kan Nikon ge dito råd om D5300/5500 och huvudsakligen uppåt.

Tilläggsinfo: Jag har ganska stora händer och bär glasögon. Det är inte viktigt med saker som extern mic eller synk med blixt som står vid sidan om, för det tror jag inte att jag någonsin kommer att skaffa. Vridbar pekskärm (för foton i konstiga vinklar) ser jag som ett stort plus. Jag tänkte ta objektivfrågan separat när jag vet vilken modell som passar mig (hoppas att det är rätt tänkt)

Mina huvudfrågor är alltså:
1) Är modellförslagen ovan lämpliga för mig, eller får man "väldigt mycket mera" om man går upp några steg i pris och vilka modeller kan då vara lämpliga för mig att överväga (och vad ger dessa för speciella fördelar).
2) Vilka frågor är det jag bör ställa mig själv för att göra rätt kameraval? Vad är det alltså som är det viktigaste när man är relativ nybörjare på systemkameror resp. sådant man ångrar senare att man inte har.

Tusen tack på förhand (hoppas det inte blev för långt)
mvh Björn

Hejsan Björn,

Först och främst så tycker jag att du skall gå till en välsorterad butik och prova dig fram till ett hus som sitter bra i handen och där du kan nå reglagen på ett bra sätt. Sen väljer du det huset och sätter sig in i funktionerna. Det skiljer väldigt lite mellan olika fabrikat idag, både funktionsmässigt och kvalitetsmässigt. Tänk även på att den bästa kameran, det är den man har med sig. Att köpa stort och klumpigt när man kan få en liten smidig kamera idag är något att tänka på, det kostar att resa tungt och vanskligt att checka in bagage.
Mvh
Jens
Nikonist, javisst :)
 
Aningen över din budget, men Canon har ju kampanj på bl.a. 6D. Själv köpte jag en sådan och fick både en ritplatta värt 3000kr samt Creative Cloud prenumeration på 1 år och kom undan med knappt 11.000 kr. Kanske värt att lägga till de extra pengarna ifall man behöver LR, PS och ritplatta.

/Stefan
 
Om dina barn har Nikon så skulle jag nog välja Nikon även om de inte bor nära dig nu så finns ju ändå möjligheten att låna av varandra vid något senare skede. Så skulle jag absolut göra iaf.

Skulle jag välja mellan två system idag (jag har Nikon 7100).
Så skulle jag nog välja Canon, den är enklare att förstå sig på och Livewiev är också långt mycket bättre än på min Nikon. (min väninna har Canon 60D som jag lekt lite med och gillar den skarpt).

Min kamera är inte dålig, den är väldigt bra och jag är nöjd med den, men jag saknar vissa finesser som canon har och som nikon saknar (vridbar skärm saknas på min modell, samt att jag absolut inte gillar livewiev)
skulle jag välja idag så skulle valet falla på Canon.
Canon är också mer användarvänlig än Nikon, så är man inte teknik intresserad så är Canon lättare att lära sig än vad Nikon är, för mig som inte är så teknisk kunnig tog det evigheter att lära mig min nikon.

Är du genuint intresserad av fotografering så skulle jag välja Canon 70D framför 760, då är du garderad och behöver inte fundera över uppgradering på länge, 70D har även en värdefull display på ovansidan, samt en hel del lättåtkomliga reglage på utsidan så det går snabbare att göra de inställningar man behöver.

Hur som, det som också är av vikt är att du tycker kameran är bekväm att hålla i.

Åk och kika på modellerna, flippa genom menyerna och gör ditt beslut efter det. :)

om du ändå vill ha en Nikon så rekommenderar jag 5300 eller 5500, de är så nära 7100 man kan komma om man vill ha den vridbara skärmen.
 
Canon EOS 70D vs 760 D ?

/.../
Är du genuint intresserad av fotografering så skulle jag välja Canon 70D framför 760, då är du garderad och behöver inte fundera över uppgradering på länge, /..../

Hej!
Vad är det speciellt med 70D som är bättre än 760, som gör att man är mera framtidsgarderad. Med mina (o)kunskaper ser de relativt lika ut. Vad är det speciellt man ska titta på?

mvh Björn
 
Senast ändrad:
ANNONS