Annons

Köpråd systemkamera (hus) 7-10.000

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästan framme vid ett beslut: Nikon D5500. Nästa steg: Välja objektiv!

Hej!
Jag tänkte berätta hur långt jag har kommit i beslutsprocessen. I måndags var jag inne i en "riktig fotobutik" i centrum (alltså inte "stora elektronikvaruhuset") och fick jättebra hjälp, och kunde testa allt utom Pentax (som inte fanns hemma). Mitt val lutar nu med 99% mot Nikon D5500. Här är vad som har lett till detta, ungefär i denna ordning.

- Både Nikon (t.ex. D5500) resp. Canon (t.ex. 70D) var sköna att hålla i och reglagen gick att nå/ändra bra, vilket gjorde att ingen modell föll bort här. Canon hade något skönare känsla pga tyngden och storleken, vilket dock samtidigt blev till en nackdel (se nedan).

- Att mina barn (ungdomar 17 / 19 år) också har Nikon (D5100) blev därefter det utslagsgivande kriteriet, vilket förstärktes ytterligare när vi var ute och fotograferade igår och sonen sa "åh, om jag ändå hade haft ett vidvinkelobjektiv här..." (+ att han hade glömt ett mellanobjektiv hemma, han hade ju kunnat låna ett av mig om jag hade haft Nikon...). Att vi dessutom har väldigt lika reglage etc gör det hela ännu bättre, man kan enkelt låna/testa varandras kameror, fota varandra med "den andres kamera" och enklare känna igen reglage etc.

- "Den bästa kameran är den man har med sig..." skrev någon. Vikt och storlek var ett viktigt kriterium, vilket jag inte minst märkte i fotobutiken när jag testade kamerorna. Jag har också, efter en del övervägande, bestämt mig för att "inte ta i för mycket" när jag nu köper min första DSLR, utan nöjer mig med en kamera som klarar allt grundläggande och lite till, utan att behöva ha "spetskvalitet". Jag tror att en modell som Nikon D5500 (som ju är både lätt och relativt liten) kommer att tillfredsställa mina behov många, många är framöver, och den har ett rimligt pris/prestanda-förhållande. Om jag sedan i framtiden märker att jag har växt ur kameran, så vet jag mer vilka mina behov är, vad som är viktigt för mig etc.

- Andra kriterier som förstärkte mitt val var: vikbar touchskärm, enkla och tydliga menyer samt bra bildkvalitet / fokushantering.

Jag vill tacka ALLA som har gett råd så här långt. Jag har av naturliga skäl inte kunnat följa alla råd (eftersom jag har fått ungefär lika många olika råd som inlägg :) men alla råd har hjälp mig en bit på vägen. Det är helt fantastiskt vilken respons man får i detta forum!!


Val av objektiv:
Jag tänker att jag börjar med ETT objektiv, så kan jag skaffa flera efter hand. Jag fotar mera tele än vidvinkel, och vill köpa ett hyfsat "allroundobjektiv" till att börja med, så att man inte alltid måste ha flera objektiv med sig (åter igen det där med tyngden, skrymmande etc). I butiken testade jag ett 18-140 mm objektiv som jag tror kan passa mig bra (18-140/3,5-5,6 VR tror jag det hette), fast jag har ju bara kunnat testa det i butiken och inte utomhus (där jag oftast fotar). I ett senare skede tänker jag förmodligen köpa ett vidvinkelobjektiv, kanske 10-24 mm?! (och då ev. ett begagnat). Någon gång i framtiden kanske det blir ett ännu värre teleobjektiv.

Jag är inte alls hemma på objektiv och tar gärna emot råd om vad som kan vara bra storlek och vad man i övrigt ska tänka på etc.

Åter igen tusen tack för alla tips och råd så här långt!!

mvh Björn
 
I butiken testade jag ett 18-140 mm objektiv som jag tror kan passa mig bra (18-140/3,5-5,6 VR tror jag det hette)...
Jag tror att D5500 med 18-140 blir ett alldeles utmärkt startpaket, dessutom kan du ju få det till paketpris under 10000 kr (och cashback på 950 kr).

Kanske kommer du så småningom att vilja komplettera med ett ljusstarkt "normalobjektiv", typ det väldigt prisvärda Nikon 35/1,8.

Ett alternativ som normalzoom är Nikon 16-85. Bättre på allt, utom att det når lite kortare på telesidan. Klart dyrare.
 
Jag tror att D5500 med 18-140 blir ett alldeles utmärkt startpaket, dessutom kan du ju få det till paketpris under 10000 kr (och cashback på 950 kr).

Kanske kommer du så småningom att vilja komplettera med ett ljusstarkt "normalobjektiv", typ det väldigt prisvärda Nikon 35/1,8.

Ett alternativ som normalzoom är Nikon 16-85. Bättre på allt, utom att det når lite kortare på telesidan. Klart dyrare.

Jag håller med. Valde just 18-140 till min kamera och så här långt är jag väldigt nöjd. Stabilisering och autofokus fungerar bra och som allround så räcker räckvidden bra. Sensorerna är så grymma att man kan alltid zooma in i dem tagna bilden om man vill komma närmare
 
Kanske kommer du så småningom att vilja komplettera med ett ljusstarkt "normalobjektiv", typ det väldigt prisvärda Nikon 35/1,8.

En nybörjarfråga. Jag märker att kommentaren "ljusstarkt" ständigt återkommer när det gäller objektiv. Är detta "bara" för att kunna ta bilder framåt kvällen/natten, eller är det också viktigt för att få mycket ljusinsläpp för att kunna ha större möjligheter att välja olika bländare??
 
En nybörjarfråga. Jag märker att kommentaren "ljusstarkt" ständigt återkommer när det gäller objektiv. Är detta "bara" för att kunna ta bilder framåt kvällen/natten, eller är det också viktigt för att få mycket ljusinsläpp för att kunna ha större möjligheter att välja olika bländare??

Precis. Ljusstsrkt = större bländaröppning = möjlighet till tunt skärpedjup för att kunna isolera motivet. Detta är utöver att fota i mörker och fota rörliga motiv i lite sämre ljus.

18-140 är dock ett bra stsrtobjektiv. Sedan kan du välja någon brännvidd av dessa som du vill ha ett ljusstarkt fast objektiv i.
 
ANNONS