Annons

C1 express fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

niniz

Aktiv medlem
Mitt köpta LR 6 funkar inte längre, lite trist när man har det på cd.
Hur som googlade då liknande redigeringsprogram å fick C1express som förslag
Provade att ladda hem den fria gratis versionen anpassad för min kamera men inte heller det går. Efter man fått nyckel via epost och länk till express nedladdning klickar där så hamnar man i C1pro2020 test version
Nån som vet om de plockat bort den enklare gratis versionen?
Står inget om det och mailet man får efter ha gjort konto verkar dock riktas till expressversionen
 

unoengborg

Aktiv medlem
Mitt köpta LR 6 funkar inte längre, lite trist när man har det på cd.
Hur som googlade då liknande redigeringsprogram å fick C1express som förslag
Provade att ladda hem den fria gratis versionen anpassad för min kamera men inte heller det går. Efter man fått nyckel via epost och länk till express nedladdning klickar där så hamnar man i C1pro2020 test version
Nån som vet om de plockat bort den enklare gratis versionen?
Står inget om det och mailet man får efter ha gjort konto verkar dock riktas till expressversionen
Om du ska ha något med liknande möjligheter som LR bör du nog satsa på fullversionen, Capture One Pro, eller kanske ON1 Photo Raw som även den har mycket bra raw konvertering. C1 Express kommer troligen att kännas som ett rejält snäpp nedåt funktionsmässigt om du är van vid LR. Senast jag tittade på den var det till exempel inte möjligt att göra lokala justeringar.Själva RAW konverteringen skiljer sig inte från Pro version vad jag vet.

Fast gratis är förstås alltid gott, så det skadar ju inte att prova. Vet inte hur det är nuförtiden men förr var det samma fil för alla versioner, sedan fick man välja licenstyp när man väl installerat och startat programmet, men det var ett tag sedan jag bytte till C1 så det är ju möjligt de ändrat.
 

niniz

Aktiv medlem
Förstår..får göra nytt försök.

Tänker lite så att prova det som faktiskt står är fri för min kamera är inte fel även om det är enklare och mindre funktioner för om jag gillar programmet så köper jag det nog. Men utan att testa vet man inte
Läste att raw filerna hanteras väldigt bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Du kanske som jag själv upptäckte för ett antal år sedan skulle ha nytta av att även kolla lite på DXO Photolab. Jag kör numera både C1 och DxO parallellt.

C1 har jag då jag behöver riktig lagerhantering och till bildfångst till dator. Men för min del föredrar jag som en del andra DxO till vardags. DxO har en klart lägre inlärningströskel än C1 och jag tycker det är effektivast av både LR, C1 och DxO. Det är väl hälften så dyrt också.

Enda stora problemet med DxO som jag sett efter många års användning är att programmet inte stöder Fuji.
 

martinot

Aktiv medlem
Förstår..får göra nytt försök.

Tänker lite så att prova det som faktiskt står är fri för min kamera är inte fel även om det är enklare och mindre funktioner för om jag gillar programmet så köper jag det nog. Men utan att testa vet man inte
Läste att raw filerna hanteras väldigt bra.
Har du skapat konto hos captureone.com fått expresslicensen registrerad och skickad till dig (allt det är gratis)?

Om så är fallet så ladda hem demoversionen och installera på datorn.

När du startar upp första gången så ange din Expressnyckel du fått, samt dina inloggningsuppgifter. Tryck på Aktivera i samma dialogruta.

Klart! 😀

Testat och gillar den riktigt fint med de RAW-bilder jag hade från mina Fujikameror. Riktigt fin framkallning och bildkvalitet.

Nackdelen med Expressversionerna (för både Fuji och Sony) är dock att de är ganska basic och begränsade.

Har kört testversioner av C1 Pro innan (provade nu att köra en Express-aktivering för din skull), och mycket man saknar gällande redigering när du nu är i Expressläge.

Men... det är gratis. Så skall inte klaga allt för mycket (tror dock de flesta vill ha en fullversion av verktyget i längden).

Är nog det överlägset bästa gratisverktyget jag framkallat med (har provat både andra verktyg som följer med från kameratillverkare, samt en hög gratis/OSS). Så du får verkligen professionell bildkvalitet av högsta klass för 0.- kr.

Gillar dock C1 Pro såpass mycket efter testande att jag faktiskt ikväll passade på att köpa fullversionen (är sista dagen som de kör kampanj med 25% rabatt).

Är inte riktigt hemma i gränssnittet än (har kör Lr hela mitt RAW-liv, så är nog lite Adobe-skadad), men gillar verkligen verktyget det lilla jag lärt mig det.

Tips: Skulle du vilja köpa det (du kan även få nyckel för gratis test av hela fullversionen), så gäller koden 25EXTRA tom. idag den 5/2.
 

niniz

Aktiv medlem
Tack som avsätter tid å provar för min skull :).... Roligt att det även lockade att prova sj
Det har ordnat sig och ser att programmet även går att köpa via ex skandinavien photo.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Skulle testat trial och se är väldigt sugen på c1 och tycker det verkar lovande. Vet någon om man kan göra en ny trial råkade missa min
 
ANNONS