Annons

Cannon 580 EX II, slav under d-lite

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja använda min 580 ex II som bakgrundsblixt när jag fotar studio, problmet är att jag kan inte få den att slava under en vanlig studioblixt. Dvs lösa ut samtidigt som någon annan blixt. De enda jag kan se på 580 är att den går att sätta som slav eller master, men då fattar jag det som att den bara kan vara slav under en annan canonblixt. ( Eller något annnat device som pratar dess IR språk, typ.)

Eller finns det någon inställning som jag missat??

Tacksam om någon kan kasta lite ljus över mitt problem.

Har för mig att det finns en del som kört med vanliga fotoceller som finns att köpa och sedan kör blixten manuellt med fotocellen som utlösare. Men jag har för mig att det var något krux med det i vissa lägen. Har du gjort en sökning i forumet eller i google.

Knepet är att låta studioblixtarna lösas ut av din 580 EX. Antingen kopplar du radioutlösaren, om du har en sådan, till din 580 och ställer studioblixtarna att lösa ut av blixtljuset, eller också kopplar du utlösningskabeln till 580 EX direkt (modell II har en sådan ingång) och vidare på samma sätt. Kom ihåg att ställa din blixt manuellt och att ställa in Cn-funktionen på att den inte skall gå i viloläge. Lycka till!

Ok, det var det jag var rädd för...
Hade velat slippa ha slad från kamera till bakom modell då 580 ska lysa upp backdrop. Också slippa köpa en st-e2 eller liknanade. Men då vet jag vad det är som gääler iallafall. Tack för alla svar!

:)

Konstigt att de inte har en CF så man kan få blixten att slå som slav med vanligt blixtljus som "trigger". Det känns som man borde kunna få det valet på en så pass avancerad high end blixt. Rackarns Canon.

Eller är detta ett ovanligt begär tro?

Äh, varför göra det så krångligt. Sätt 580n i manuellt läge på lämplig effekt och ställ in CF att den skall trigga på PC uttaget och sätt en fotocell där. Då funkar den som en vanlig studioblixt och synkar på dina D-lite.

Minns inte exakt hur det var för att ställa in den för att synka på PC uttaget, kolla i manualen vad det står för att använda PC uttaget.

ANNONS
Götaplatsens Foto