Annons

Canon är nog smarta, eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

SM0SBI

Aktiv medlem
Efter att ha smält Canons produkter som kom i Torsdags så ser man att det är ju självklart att just en 1dmk3, 16-35II och en vädertätad 580ex kom samtidigt. Dessa produkter hänger ju otroligt ihop.

För alla seriös nyhetsfotografer så är ju just dessa 3 komponenter standard tillsammans med ett andra hus med 70-200/2.8IS.

Min gissning är att det kommer tex ett nytt 24-70 och kanske något mer fast objektiv samtidigt som dom lanserar 1dsmk3 då dessa objektiv använd väldigt frekvent av just 1ds användare.

Canon är nog smartare en vad jag fattade från början, de förpackar sina produkter mycket väl och tänker nog igenom hur de ska lansera dessa.

Eller har jag fel??

PerFogelberg skrev:
I mina ögon haltar kombinationen Canon 1D och 16-35. 16 mm är inte speciellt mycket vidvinkel på den kameran.

Nja, det räcker gott med 16mm på en 1d för reppotage/nyhets foto. Det är inte ofta jag kännar att det inte är tillräckligt vidvinkligt. Hänvisar även till Magnus F som har skrivigt här i forumet att just detta är en bra combo.

Det är ju just även dessa fotografer som behöver en vädertätad blixt, det regnar ju sällan i studion där 1ds ofta hör hemma ;-)

"Hänger ihop" kanske man kan säga. Men egentligen är ingen optik speciellt framtagen för sensorer med 1,3x-sensorn. Optik är anpassad antingen för fullformat eller lilla sensorn 1,6x.

Irrar man runt på fotositer så har det knorrats en del om att Canon inte haft någon riktigt bra vidvinkel som klarar fullformatet fullt ut. Det kanske man har ändrat på nu? Förmodligen är den nya 16-35 skarp ända ut i hörnen.

Klart den måste vara mycket bättre en den gamla 16-35.

Jag håller med om att ingen optik är anpassad för 1.3 crop, MEN 16-35 är "standard" för de profsanvändare som just 1.3 crophusen vänder sig till.

ANNONS
Götaplatsens Foto