Annons

Canon 1,4x vs 1,4x II?

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Har ev en canon ef 1,4x konverter på G, vet ej ännu vilken modell (I eller II). Vore tacksam om ngn kunder skriva ner lite skillnader (positiva/negativa) mellan dessa, såsom skärpa kompabilitet osv.
Behöver också ha reda på vilken som fungerar ihop med nedanstående optik eller inte.

Canon EF 100-400L IS USM
Tamron 28-75/2,8 DI
Sigma EX 150mm/2,8 HSM Macro

Jag vet att AF:en inte funkar med canongluggen pga bländarvärdena men i övrigt vet jag inte?

Hittade inga trådar om detta men ni får gärna länka till några om ni hittar bättre än jag.
Vore jättetacksam för alla inputs så snart som möjligt!!!

mvh
Patrik

EF 1.4x II har bättre multicoating och är dessutom väderskyddad med gummipackningar. Kvalitén är nog mycket likvärdig. Jag peronligen upplever EF 1.4x II som, hur bra som helst.. Man får i princip ingen kvalitétsförlust med den påkopplad. Eftersom den har ett utskjutande främre element så skulle jag tro att den inge går att använda på Tamrons 28-75/2.8. I fallet med Sigmas EX 150/2.8 HSM Macro så tror jag att den passar, sigmas egna passar. Det blir ju då ett 195/4 med fungerande AF och 1:1,4

Spring och köp. Just nu är det cash-back på 1.4:an från Canon..450 spänn..

Ska ev köpa en begagnad för 1500:-
Jag vet dock ännu inte vilken modell det är (mark I eller II), men jag tror det är ett bra pris oavsett!
Viktigast är att den passar ihop med telet och macrot!
Någon som bestämt vet att båda modellerna passar på canons 100-400L samt sigma 150mm macro?

/Patrik

PS! 210mm/4 blir det ;-)

Ja.. det blir det jue ;) Trött....

Ja, att den pasar på 100-400:a är det ju inget tvivel om. Jag kan svara på frågan om den passar på Sigmas 150/2.8 om några veckor... Men jag har en misstanke om att det snart kommer någon som kan svara på det..

Alltså.. det spelar ingen roll, vilken version det är. Skillnaden mellan mk I och mk II är att man kan stacka den senare utan mellanringar.

Tack Jesper!

Vet någon exakt hur mkt 1,4x konverten sticker ut mot objektivet (mätt från plana delen på bajonetten) samt diametern på den utstickande delen?

mvh
Patrik

Mätte maximalt möjliga utstick på en ev extender på mitt sigma 150mm macro.
Och enligt mina mätningar får det max sticka ut 3,2mm med diametern 35mm.
Dessvärre tror jag inte det räcker för canon 1,4x.
Om ngn har möjlighet att mäta detta så noggrant som möjligt och svara i denna tråd vore jag mkt tacksam!

Annars får det bli en kenko 1,4x pro 300 DG så småningom.

mvh
Patrik

FotoUffe skrev:
Det gäller väl bara om man köper 20D eller 350D..om jag fattar informationen på Cyberphoto rätt (forskade lite själv oxå)?

Nej.

[Edit]
Jag skickade efter rabatthäftet och har fått det...har pratat med Canon...(pratat med dom...säger inte bara att jag gjort det som vissa andra)...och du behöver inte ha köpt en kamera inom den tid som kampanjen omfattar.

Det som är om du köper en kamera inom denna tid är att rabatthäftet ligger med...du slipper skicka efter det.

Du måste ha köpt produkten i något av dom länder som är med i kampanjen...(Eu)

Senast ändrad:
Någon som känner till om det finns ngt jämförande test mellan tex sigma, kenko och canon 1,4x-konvertrar?
Eller om ngn har ngt annat att säga om dessa konvertrar?
Kenko har ju en klar fördel i att det inte sticker ut ngt mot objektivet (?).

mvh
Patrik

FotoUffe skrev:
Jag ringde Canons Helpdesk men fick nobben på ett värdehäfte...(min kamera är inköpt i Nov 2004)...

Ja, du får ju inte cashback på något som är inköpt före den 15 mars 2005.. Men om du klickar på länken som Johan la in, så kan du beställa ett därifrån.. Tar 1-2 veckor..

gameburg skrev:
Någon som känner till om det finns ngt jämförande test mellan tex sigma, kenko och canon 1,4x-konvertrar?
Eller om ngn har ngt annat att säga om dessa konvertrar?
Kenko har ju en klar fördel i att det inte sticker ut ngt mot objektivet (?).

mvh
Patrik

Canon EF 1.4x II sticker ut 8mm..

Kollade på Sigmas web, och deras konvertrar sticker inte ut något, enligt vad som syns på bilden ivf.

Klippt från Sigmas web "It is also possible to use this lens with Sigma 1.4x EX and 2x EX APO Tele-Converter"

Så då passar Canons inte. Sigman tordes passa på Ef 100-400 dock. Kenko Pro300/Tamron Pro300 har fått bra betyg (1.4x-versionen). Kenkon/Tamrons sticker heller inte ut.

Jag skickade efter rabatthäftet och har fått det...har pratat med Canon...(pratat med dom...säger inte bara att jag gjort det som vissa andra)...och du behöver inte ha köpt en kamera inom den tid som kampanjen omfattar.
Det där är ju intressant att Canon då har folk i deras support som säger olika beroende på vem man hamnar hos. Den jag pratade med hävdade bestämt att man inte är giltig för cash-back om man inte köpt kameran också inom perioden.

Det står dock ingenting i reglerna för webben om det, bara att produkten man söker cashback på ska vara köpt inom de angivna datumen. Inte heller står det något om att man måste skicka in kvitto på kameran.

Och ja, jag beställde via webben och fick ett häfte på ca 2 veckor.

Som deras vilkor är utformade så är det faktiskt bara de saker man ska ha cashback på som måste vara inköpta mellan 15/3 - 31/12. Står inget om att kameran måste vara köpt inom dessa datum och du kan beställa ett värdehäfte från Canon på den länk som har angetts i denna tråd.

/Ola

ANNONS
Götaplatsens Foto