Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100/2.8 eller Tamron 90/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Vet att frågan stötts och blötts, men oftast brukar prisskillnaden vara större än i mitt fall tror jag.
Nu har jag möjlighet att köpa Canonen i butik för 5395 och Tamronen skulle kosta mig 4395. Skiljer alltså en tusenlapp.

Var helt inställd på Tamronen först, men nu blir jag osäker.

Är Canonen värd en tusenlapp mer? Vad har den för främsta fördelar? Byggkvalitén hos Tamron var bättre än jag hade trott, och den väger mindre.
Tamron skickar dessutom med "väska" och motljusskydd.

Hjälp! Svår beslutsångest... som vanligt.

Om du söker på forumets sökmotor på "Tamron and Canon and makro" har du läsning till en stund.

I korthet kan man säga att bildkvaliteten är likvärdig, byggkvaliteten och AF-hastighet något högre hos Canon och Canons har intern fokus, medan Tamrons varierar längd vid fokusering. Tamrons har medföljande motljusskydd, Canon är snikna och tar extra betalt för det. Tamrons är billigare.

Jo jag vet. Läste hur många trådar som helst igår och bildmässigt verkar det ju vara jämnt skägg. Byggkvalitetsmässigt tycker jag att Tamron duger gott (har klämt på båda).

Min fundering var väl mer om det är dumt att inte köpa Canons nu när det skiljer såpass lite i pris.

Å andra sidan är det en hel tusenlapp att spara till en DSLR.

Får nog bli ett Tamron trots allt. Hade i stort sett bestämt mig, men blev lite velig bara.

Om du tycker att Tamronet duger i byggkvalitet, och du inte stör dig på att den ändrar längd vid fokuseringen, finns det som jag ser det inget vettigt skäl att köpa Canons. Det blir ju mer än en tusenlapp du sparar, eftersom du även behöver motljusskyddet, vilket Canon tar ganska bra betalt för.

Helt sant.

Har slutat vela nu. Det blir ett Tamron! Halleluja :)

Nu jäklar ska här fotas macro!

Nu har du ju redan bestämt dig, men jag tänkte ändå nämna att Tamronen åxå lite lättare och smidigare.

Motljusskyddet är mer eller mindre överflödigt på tamronen då frontlinsen är så djupt indragen i objektivet.

Japp, den lättare vikten och mindre formatet var ytterligare ett av skälen till att det blev Tamron. Sitter här nu med objektivet i knät... vad fint det är :)

För den som trots allt vill ha ett Canon kan jag ju tipsa om att Expert Z-Foto på Avenyn i Göteborg är riktigt billiga på den och har den hemma i butik.

Tamronet verkar funka fint. Har inte fått hem mina första dia ännu, men tog lite testbilder idag med en lånad 300D.

400ISO, f3.2, 1/1000s

Bilagor

• t90-400iso-f3-2.jpg
    t90-400iso-f3-2.jpg
    15.3 KB · Visningar: 380
100% crop ur samma bild. Lite grann USM på.

Bilden är tagen på frihand, vingligt knäsittande i skogen :)

Bilagor

• t90-crop-400iso-f3-2.jpg
    t90-crop-400iso-f3-2.jpg
    27 KB · Visningar: 386
En till 100% crop. Kan möjligtvis ha lite rörelseoskärpa. Myran satt inte direkt still :)
Har inte riktigt fått kläm på vilka tider som behövs för att få skärpa på snabba föremål vid så hög förstoring (1:1).

Bländare 4.0, 1/640s, 400ISO. Har inte lagt på någon USM eller annan skärpning.

Bilagor

• t90-myra-iso400-1-640-f4.jpg
    t90-myra-iso400-1-640-f4.jpg
    23.1 KB · Visningar: 373
Kantskärpa: 100% crop vid övre högra hörnet, ingen skärpning.
1/640s, bländare 5.6, 200ISO

Bilagor

• t90-kantskärpa-crop-f5-6.jpg
    t90-kantskärpa-crop-f5-6.jpg
    35.2 KB · Visningar: 361
Vet inte hur den står sig mot Canons variant, men jag är i alla fall klart nöjd. I de tester jag sett hittills verkar det ju jämnt.

Ska bara lära mig hantera gluggen också. Inte direkt samma sak som landskapsfoto.

He he, check this out :)

Fick hem en diarulle idag (Provia 100F). Får nog säga att skärpan på Tamronen är godkänt trots allt.

Tamron 90 med mellanringssats 12+20+36mm. Bilden är rejält överexponerad, men jag spotmätte på insektens öga (bara en sån sak :))

Hela bilden:

Bilagor

• t90-macrobroms-provia.jpg
    t90-macrobroms-provia.jpg
    13.5 KB · Visningar: 204
100% crop från ögat. Filmen scannad med 3200 dpi, så originalbilden är 4408*3000 pixlar.
Lite USM på bilden.

Bilagor

• t90---crop---macroöga---pro.jpg
    t90---crop---macroöga---pro.jpg
    37.8 KB · Visningar: 136
En till 100% crop från samma diarulle. Lite Unsharp Mask även på denna (80% 0,9 pixlar).

Bilagor

• t90-crop-bukett-provia.jpg
    t90-crop-bukett-provia.jpg
    28.9 KB · Visningar: 138
Jag har senaste dagarna gått och funderat på att köpa mig en ny normalzoom, men nu tror jag fanimej det får bli ett macoobjektiv istället! :D

Eller både och kanske... ^_^

ANNONS
Götaplatsens Foto