Annons

Canon 100D eller 750D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sophfia

Ny medlem
Skulle vilja köpa en ny systemkamera då jag ska ut på resa till Svalbard. Jag var väldigt inne på 750D, men nu har jag insett att det kanske egentligen inte är så stor skillnad på den och 100D? Eller? Det finns ju skillnader, men jag vet inte hur mycket de påverkar? Det kanske är bättre att lägga pengarna på bra objektiv?

Jag är helt nybörjare så alla tips, råd och input är varmt välkomna. Jag kanske borde satsa på något helt annat hus? Jag gillar dock pekskärm :D Så det är något jag gärna vill att kameran ska ha. Sedan är det väl förstås en fördel för mig om kameran är relativt portabel...vilket väl talar för 100D, dock inte superstor skillnad i vikt på den och 750D.

Eftersom jag ska till Svarlbard kommer jag försöka fota djur och natur. Hmm, det här med telezoom... Vad rekommenderas här? Jag har suttit och tittat och jämfört tills jag fått kortslutning i hjärnan! haha! :/ Jag vill ha prisvärda grejer...det känns väl inte så aktuellt för mig att lägga ut suuuupermycket pengar på objektiv osv. Det är klart att man måste betala och jag har förstått att det inte finns några genvägar :D Men det kanske finns något extra prisvärt, som jag som nybörjare missar!

Telekonverter? Det var något jag inte ens visste fanns för några dagar sedan! Det verkar emellertid väldigt komplicerat enligt vad jag läst och sett på youtube. Hmm. Men! Det kanske finns någon som har ett bra tips angående just detta, något som skulle förenkla det hela.

Jag hittade det här objektivet, som är ganska rejält nedsatt. http://www.japanphoto.no/sigma--50-500mm-f4-63-apo-ex-dg-hsm-for-canon#.VYX5qUZWHDc Men det verkar sakna bildstabilisering...vilket kanske gör det totalt värdelöst om man inte har stativ? Dessutom antar jag att det verkligen väger en hel del! Ev fördelar samt nackdelar?
 
Jag vet att det kommer finnas mothugg, men skall man inte filma eller inte behöver vettig autofokus vid filmning så bör du titta även på 7D. Visst, den har några år på nacken och brusprestandan är lite sämre men den är rejälare att hålla i och blir mycket skönare att hålla i med långa tunga telen. Det kan vara kallt på Svalbard och 7D är mycket lättare att sköta med handskar eller kalla fingrar och kan köpas idag för 6500:- ny (Elgiganten via prisjakt.nu). 100D är väldigt liten och kontrollerna sitter trångt. 650D är lite bättre, men skrollhjulet bak är pilligt. Sökaren hos 7D är störst och skönast att kolla i.

Det kan funka med Sigma 50-500 i midnsttsolens sken utan bildstab. Räkna med att skärpan är sådär vid 400-500mm, men onekligen ett bra pris. 300mm kanske är lite kort, men de har bildstsb i flera varianter - Canon 70-300 IS eller Tamrons ditto med VC.
 
Det är klokt att fundera över vikt och storlek - det HAR betydelse varje gång man ska ut, och funderar på ifall man ska ta med sig sin kamera eller ej. Eller om man ska ut och resa som i ditt fall. Hade detta inte varit av betydelse skulle vi föstås inte ha fått den utveckling vi har idag - försäljnngen av spegellösa kameror ökar, medan försäljningen av DSLR-kameror minskar.

Sett i detta perspektiv är Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM, även om det är nedsatt från 7.688 till 5.999 (norska?) kr, ett av de sämsta du kan välja. Det är så stort och tungt att det t.o.m. har fått öknamnet "BigMa"...

Det andra problemet är att detta objektiv blir väldigt obalanserat på en (inom DSLR-världen) liten kamera som 750D, som ju dessutom inte precis har marknadens bästa grepp. Och ännu värre skulle obalansen förstås bli med det ännu mindre 100D-kamerahuset (båda har dessutom pilliga kontroller). Ska du satsa på detta objektiv anser jag absolut att du ska gå åtminstone ett steg uppåt i "kamerahushierarkin".

Föreslår att du hellre tittar t.ex. på Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS STM, ifall du ska få en utrustning som är någorlunda dräglig att släpa på, och som säkert passar din budget bättre. Väger i stort sett inte mer än femtedelen av vad BigMa gör... Och de nyare BigMa med bildstabilisering är markant tyngre än detta t.o.m.

Men det är klart att ifall du ska fota vilda djur så är det svårt att komma undan stora, dyra och tunga teleobjektv.

Telekonvertrar blir förstås då frestande, men din tveksamhet är befogad. En 1,4x konverter ger inte så mycket sämre bildskärpa, men inte så väldigt mycket större räckvidd heller. En 2,0x konverter ger tydligt extra räckvidd, men försämrar också bildkvaliteten mer. Telekonvertrar med ännu större förstoring verkar inte vara värda att slösa några pengar på överhuvudtaget. Även med måttligare konvertrar så behöver du utgå från objektiv med hög bildkvalitet, och med hög ljusstyrka (dvs stora, tunga och dyra). Annars förlorar du för mycket av bildkvalitet och AF (eller all AF). Telekonvertrar med zoomobjektiv har jag aldrig sett ge några förbättringar jämfört med utan konverter.

Du vill fotografera vilda djur, och då vill man ha vanligen ha 400-500-600 mm brännvidd. Samtidigt ska din utrustning vara lätt och billig. Skulle säga att detta är omöjligt att kombinera. Därför kan du förvänta dig att få hur "konstiga" och hur vitt skilda råd som helst om vad du ska välja. :)

Du skriver: "Jag kanske borde satsa på något helt annat hus?"
Menar du ett annat kamera-hus eller ett annat Canon-hus?

Du skriver också: "Jag gillar dock pekskärm :D "
Borde väl informera dig om att du INTE kommer att gilla pekskärm vid användning av teleobjektiv. :)
.
 
Kan inte hjälpa dig mer än att tipsa om att det finns mycket begagnad optik och kameror vilket kan spara en del pengar åt dig.
 
Faktiskt, vill man resa lätt och ha mycket tele finns alternativet m43 (micro 4/3) från Panasonic och Olympus. En 70-300 eller 100-300 zoom ger motsv 600mm tele i liten förpackning. Man kan titta på t ex en Panasonic G6 med kitzoom 14-42 och en 100-300 zoom. Nu vet jag inte vilka krav du har f u Svalbardsresan.
 
Faktiskt, vill man resa lätt och ha mycket tele finns alternativet m43 (micro 4/3) från Panasonic och Olympus. En 70-300 eller 100-300 zoom ger motsv 600mm tele i liten förpackning. Man kan titta på t ex en Panasonic G6 med kitzoom 14-42 och en 100-300 zoom. Nu vet jag inte vilka krav du har f u Svalbardsresan.

Kreativt o spännande förslag!
:)
 
Tusen tack för era förslag och input! Jag har inte hunnit svara på ett vettigt sätt pga packande och även uppkollande vilka tips som kan tänkas passa mig bäst! Riktigt kul att ha fått så bra och uttömmande svar, en stor eloge till er! :D
 
ANNONS