Annons

Canon 100D eller 750D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sophfia

Ny medlem
Skulle vilja köpa en ny systemkamera då jag ska ut på resa till Svalbard. Jag var väldigt inne på 750D, men nu har jag insett att det kanske egentligen inte är så stor skillnad på den och 100D? Eller? Det finns ju skillnader, men jag vet inte hur mycket de påverkar? Det kanske är bättre att lägga pengarna på bra objektiv?

Jag är helt nybörjare så alla tips, råd och input är varmt välkomna. Jag kanske borde satsa på något helt annat hus? Jag gillar dock pekskärm :D Så det är något jag gärna vill att kameran ska ha. Sedan är det väl förstås en fördel för mig om kameran är relativt portabel...vilket väl talar för 100D, dock inte superstor skillnad i vikt på den och 750D.

Eftersom jag ska till Svarlbard kommer jag försöka fota djur och natur. Hmm, det här med telezoom... Vad rekommenderas här? Jag har suttit och tittat och jämfört tills jag fått kortslutning i hjärnan! haha! :/ Jag vill ha prisvärda grejer...det känns väl inte så aktuellt för mig att lägga ut suuuupermycket pengar på objektiv osv. Det är klart att man måste betala och jag har förstått att det inte finns några genvägar :D Men det kanske finns något extra prisvärt, som jag som nybörjare missar!

Telekonverter? Det var något jag inte ens visste fanns för några dagar sedan! Det verkar emellertid väldigt komplicerat enligt vad jag läst och sett på youtube. Hmm. Men! Det kanske finns någon som har ett bra tips angående just detta, något som skulle förenkla det hela.

Jag hittade det här objektivet, som är ganska rejält nedsatt. http://www.japanphoto.no/sigma--50-500mm-f4-63-apo-ex-dg-hsm-for-canon#.VYX5qUZWHDc Men det verkar sakna bildstabilisering...vilket kanske gör det totalt värdelöst om man inte har stativ? Dessutom antar jag att det verkligen väger en hel del! Ev fördelar samt nackdelar?