Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100mm/2.8 macro + Hoya +3 lins och Sigma Ringlixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Hej,

För en tid sedan så frågade jag lite om vad som skulle hända om man tryckte på en close-up lins på ett macroobjektiv. Fick inga direkta "pang på svar". Nu har jag inhandlat Canon 100mm/2.8 macro och en Sigma Ringblixt. Trykte på ett HOYA +3 filter och provade.

Testbild finns här:

http://www.sidens.se/macromaja.jpg

Motivet är en av dotterns dockor :)

Mvh Lazze

En fråga lite utanför ämnet.
En ringblixt trodde jag skulle ge en cirkulär reflex, men så ser den ju inte ut i den här bilden. Hur ser blixthuvudet ut på blixten?

Kul prov. Ser ju skarpt ut.
Men jag förstår inte riktigt dina måttpilar, är hela motivet 1,5 x 2 cm. I så fall kunde man ta samma bild utan lins med enbart objektivet, det blir väl ungefär skala 1:1.

Jag vet inte om det funkar på Canons 100mm, men det tycker jag att det borde...
Man kan ju, om man har en dylik, montera en bakvänd 50mm som "närbildslins" och uppnå ca skala 2:1 om man vill. +3 dioptrier borde inte göra så himla stor skillnad på en makrooptik tycker man. Man fångar ju ca 22x15mm vid närgränsen utan närbildslins.

Tamron 90mm + bakvänd 50mm:
Strösocker:
http://dumbo.mine.nu/bilder/socker.jpg

Basmatiris:
http://dumbo.mine.nu/bilder/basmatiris.jpg

Måttpilarna beskriver hur stort det avfotograferade är i verkligheten.

Stämmer att +3 inte gjorde särskilt mycket - har testat med och utan nu.

Ringblixten har har 2 tuber - höger o vänster sida, därav att du kan se 2 highlights i ögat. Man kan styra effekten individuellt i tuberna.

Bakmonterat 50mm verkar hur häftigt som helst, hur gör man det? Inte för att det är ngt man kör med i skogen kanske, men det verkar tufft!

Mvh Lazze

Man skaffar en reversering som du sätter mellan objektiven. Det är alltså "hangänga" i båda ändar av ringen. Eventuellt kan man få skaffa en stepupring eller så, fall man inte hittar en reversering med med just de filtergängorna man har.

En mer provisorisk lösning är att använda tejp. :)

Tejp låter kletigt :)

Hmm, måste nan ha ett helmanuellt 50mm då? Så att man kan styra bländare manuellt?

Eller låter man den stå på 1.8?

Vem säljer sådana där reverseringar? Är det skillnad på nikon reversering mot canon? Dvs är det olika gänga?

// Lazze

Senast ändrad:
Lite kletigt, men det funkar. Jag tog bilderna jag länkade till så, då min reversering är 52-52mm och gängan i min Tamron 90mm är 55mm. :) JAg ska skaffa stepdownring eller en ny reversering. :)

Det funkar med vilken 50mm som helst, man får se till att den är vidöppen bara. Om frontlinen är väldigt mycket indragen i objektivet eller om det är en ljussvag optik så kan jag tänka mig att man skulle kunna få vinjettering dock. Så det kan vara värt att testa.
Jag använde en Canon FDn 50/1.8, som jag tidigare använt på samma sätt tillsammans med min Canon A70.

Och reverseringarna är samma oavsett fabrikat. De skruvar ju i filtergängan.
Sen finns det ju adaptrar som gör att man kan montera objektiv bakvända direkt på kameran åxå. Dessa skiljer ju sig såklart mellan olika fabrikat på huset. :)

Jag vet att Photax säljer sådant. Min 52-52mm ring kostade 150kr eller nåt sånt har jag för mig. De har ju dock minimiorder på 400kr eller något.
Det går säkert alldeles utmärkt att hitta dyligt på ebay åxå tex.

Tja,

Nu har jag kollat igenom gluggbeståndet! Svårt att hitta sådana med "liten nos" :)

Det jag lyckats plocka ihop är en Soligor 100mm/3.5 macro + Canon fast 50mm 1.8, tror du att det skulle kunna funka?

Mina andra gluggar är mellan 62-67mm i filtergängan o sådana kopplingsringar verkar inte finnas ( inte på photax iaf ). StepDOWN har jag inte heller sett, bara "upp"

Mvh Lazze

Maxell skrev:
En fråga lite utanför ämnet.
En ringblixt trodde jag skulle ge en cirkulär reflex, men så ser den ju inte ut i den här bilden. Hur ser blixthuvudet ut på blixten?

Sigmas macroblixt är inte en ringblixt utan en dubbelblixt (twin-flash). En sådan kan göras starkare eller billigare än en ringblixt.

Ziden skrev:
Tja,

Nu har jag kollat igenom gluggbeståndet! Svårt att hitta sådana med "liten nos" :)

Det jag lyckats plocka ihop är en Soligor 100mm/3.5 macro + Canon fast 50mm 1.8, tror du att det skulle kunna funka?

Mina andra gluggar är mellan 62-67mm i filtergängan o sådana kopplingsringar verkar inte finnas ( inte på photax iaf ). StepDOWN har jag inte heller sett, bara "upp"

Mvh Lazze

Jag kan inte gå ed på att det funkar, men det borde göra det.
Men känns det inte onödigt att köpa en 100mm makro till om du redan har en Canon 100mm?

En 52-55mm reversering och en 58-55 stepdownring borde ju funka. Sen finns det kanske andra reversringar att få tag på på ebay eller liknande tex.
Stebdownringar finns iaf.
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=43441&item=7507271244&rd=1

Edit:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=30059&item=7506722752&rd=1&ssPageName=WDVW

Robert,

Har redan Soligor 100mm hade det som "snik makro" innan jag skaffade mig det riktiga "kanon makrot" :)

Får se om jag skall beställa lite annat jox från Photax iallafall!

Tack för infon och länkarna!

Mvh Lazze

Okej. :)
Inget större fel på soligoren optiskt iofs, men AF:en lämnar ju en del att önska. :)

Hittar du inte mer saker på photax går det ju alltid att beställa saker på ebay.
Jag såg förresten att photax åxå har stepdownringar.

En EF 50/1.8 är ju ett trevligt objektiv att ha i samlingen i vilket fall... Annars kan man ju, om man bara ska använda det bakvänt, komma billigare undan och köpa en FDn 50/1.8 eller en Nikon E-serie 50/1.8 för ett par hundralappar. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto