Annons

HJÄLP! Canon Macro Lens EF 100mm 1:2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

smilfinken

Aktiv medlem
Utav ren nyfikenhet.. Råkar någon som nämner de "dyrare" mellanringarna från ebay veta vilket märke man ska satsa på för att komma undan så prisvärt som möjligt?

Finns webshopar med mellanringsset 13/21/31mm med elektronik för ca $65 som jag varit sugen på, och undrar bara om det finns några fördelar med de från ebay.
Gissningsvis så är det samma sorts plast (och koppar) i alla de kinesiska ringarna och samma luft inuti. Många som säljer nytt via ebay har ju fristående webshoppar dessutom, så det är förmodligen samma prylar som säljs på olika ställen, eventuellt med andra klisterlappar på.

Jag gillar ebay för att det är lätt att söka reda på billigt krafs och få många alternativa säljare, och det känns någorlunda säkert med bedömningssytemet och kopplingen till betalning via paypal.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Gissningsvis så är det samma sorts plast (och koppar) i alla de kinesiska ringarna och samma luft inuti. Många som säljer nytt via ebay har ju fristående webshoppar dessutom, så det är förmodligen samma prylar som säljs på olika ställen, eventuellt med andra klisterlappar på.

Jag gillar ebay för att det är lätt att söka reda på billigt krafs och få många alternativa säljare, och det känns någorlunda säkert med bedömningssytemet och kopplingen till betalning via paypal.
Jo förmodligen.. En del gånger finns det väldigt mycket som är helt värdelöst dock och det gäller att pricka rätt, därför jag undrade..

De ringar jag syftade på är helt i metall för $65, finns även i plast för $40~ eller utan kontakter i plast för $6.. Blir nog en beställning snart, verkar som att de ligger på en bra prisnivå för budgetalternativ!
 

smilfinken

Aktiv medlem
Jo förmodligen.. En del gånger finns det väldigt mycket som är helt värdelöst dock och det gäller att pricka rätt, därför jag undrade..

De ringar jag syftade på är helt i metall för $65, finns även i plast för $40~ eller utan kontakter i plast för $6.. Blir nog en beställning snart, verkar som att de ligger på en bra prisnivå för budgetalternativ!
Jo, visst är det lite vågspel. Jag har fått tag på både bra och dåligt billigt krafs, men mest bra. :)

Jag tror att mina ringar som ligger hemma (£49 på ebay.co.uk) har metallbajonetter men i övrigt är plast - det är nästan så att förvaringsburkarna de levererades i känns mer gedigna än ringarna. Hittar inga identiska att länka till just nu, men de var användbara i vilket fall.
 

azek99

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Fick svar på precis det jag ville veta.
Just nu är jag inne på Amazon och fumlar runt, stötte på dessa "close-up macro filter set" och undrar om det är samma sak som mellanringar?
Kan jag använda dessa med mitt macro-optik?
http://www.amazon.com/Digital-Concepts-Close-Up-Macro-Filter/dp/B001AO2274/ref=sr_1_5?s=electronics&ie=UTF8&qid=1311460847&sr=1-5
Det ser ut som närbildslinser som skruvas framtill på objektivet i "filtergängan", ingen mellanring alltså. Har provat närbildslins Hoya +2 på vanligt 35/2 och vart positivt överraskad men det blir lite soft skärpa utmed kanterna.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar! Fick svar på precis det jag ville veta.
Just nu är jag inne på Amazon och fumlar runt, stötte på dessa "close-up macro filter set" och undrar om det är samma sak som mellanringar?
Kan jag använda dessa med mitt macro-optik?
http://www.amazon.com/Digital-Concepts-Close-Up-Macro-Filter/dp/B001AO2274/ref=sr_1_5?s=electronics&ie=UTF8&qid=1311460847&sr=1-5
Nej, det är inte mellanringar.

De är försättslinser, som i och för sig kan användas tillsammans med ditt EF 100/2.8 Makro.

Men det du egentligen är ute efter är dessa: http://www.amazon.com/Kenko-Auto-Extension-Canon-Mount/dp/B000U8Y88M/ref=pd_cp_p_4

Akta dig för de billiga mellanringarna i plast och de som saknar elektrisk koppling.

Men jag vet inte riktigt varför du är inne på Amazon och letar, inte direkt första stället jag skulle leta efter fotoutrustning.

Amerikanska E-bay brukar vara ett vettigt ställe att leta efter fotoprylar, här är en aktuell listning av Kenko mellanringar: http://photography.shop.ebay.com/Lens-Extension-Tubes-/167934/i.html?rt=nc&LH_TopRatedSellers=1&_nkw=canon ef kenko&_clu=2&_fcid=192&_fln=1&_localstpos=&_sc=1&_sop=15&_ssov=1&_stpos=&_trksid=p3286.c0.m282&gbr=1

Även Brittiska (www.ebay.co.uk) och Tyska E-bay (www.ebay.de) kan vara värda att besöka.

Annars hittar du samma mellanringar i Sverige för 1600 kr här: http://www.fotokungen.com/kenko-digital-mellanringssats-till-canon-p-1161-c-595.aspx
 

atotowi

Aktiv medlem
Bara för att spä på med möjligheter så kan man även använda telekonverter för att öka förstoringsgraden. Detta påverkar inte närgränsen (vilket kan vara bra) men brännvidden.
1,4 x konverter -> 1,4:1 i skala
2x konverter -> skala 2:1

Rent kvalité mässigt så påverkar mellan ringar bilden negativs precis som försättslinser. Jag har använt mitt 100/2,8 makro med Kenko 2x konverter och tycker att resultatet är tillräckligt bra.
 

holycrap

Aktiv medlem
Bara för att spä på med möjligheter så kan man även använda telekonverter för att öka förstoringsgraden. Detta påverkar inte närgränsen (vilket kan vara bra) men brännvidden.
1,4 x konverter -> 1,4:1 i skala
2x konverter -> skala 2:1

Rent kvalité mässigt så påverkar mellan ringar bilden negativs precis som försättslinser. Jag har använt mitt 100/2,8 makro med Kenko 2x konverter och tycker att resultatet är tillräckligt bra.
Det stämmer nog inte riktigt. Försättslinser kan försämra IQ eftersom det är ytterligare en lins som ljuset måste passera igenom men mellanringar innehåller bara luft. De försämrar alltså inte bildkvaliteten alls.

Telekonverter där emot innehåller ju linselement för att öka brännvidden vilket också försämrar bildkvaliteten.
 
Senast ändrad:

atotowi

Aktiv medlem
Det stämmer nog inte riktigt. Försättslinser kan försämra IQ eftersom det är ytterligare en lins som ljuset måste passera igenom men mellanringar innehåller bara luft. De försämrar alltså inte bildkvaliteten alls.

Telekonverter där emot innehåller ju linselement för att öka brännvidden vilket också försämrar bildkvaliteten.
Se där, jag tänkte konverter och skrev mellan ringar...
Så det är precis som du skriver.
 

PMD

Aktiv medlem
mellanringar innehåller bara luft. De försämrar alltså inte bildkvaliteten alls.
Mellanringar kan nog försämra bildkvaliteten indirekt om de är tillräckligt långa för att påverka att objektivet inte är korrigerat för extremt kort avstånd, men det är knappast något som man råkar ut för vid vanligt makrofoto.
 
ANNONS