Annons

Canon 1d Mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Det är ju stor skillnad mellan bilderna.
Jag var ju lite elak, och tog ett motiv med många små detaljer.

För mig skulle inte den största fördelen med högre upplösning vara att kunna göra ordentliga förstoringar, utan möjligheten att kunna beskära bilden, utan kvalitétsförlust.

Om jag ska vara ärlig, har jag bara 1 förstoring uppe som är större än 30x45cm. Så för att göra förstoringar räcker min 20D långt.
Men visst, den 1 x 1.5m stora förstoringen på mitt arbetsrum från ett Pentax 67 neg gör en glad varje dag...).
 
Eeros skrev:
4000 USD är ca 28 000 SEK. Hur kan det komma sig att kameran kostar 40 000 kr i Sverige och bara 28 000 i USA? Är det Gunnar Wahlbecks sommarstuga vi svenska kunder får vara med och betala?

Observera att även i USA är beloppet man faktiskt betalar i de flesta fal inte det "pris" som anges i releaser eller prislistor.
I t ex N.Y. är "sales tax" 9% som tillkommer (på priset som anges på webben) om man t ex köper över disk på B&H. Vissa delstater har fortf låg eller ingen "sales tax" men då måste man känna någon i den delstaten som kan vara mottagare av paketet.
 
Jag har frågat innan, frågar igen :)

Jag ska till hongkong den 3 mark och den 3 april.

Tror ni att det finns en chans att de har mark3'an innan redan då?
 
Du kan nog inte räkna med att hitta en på hyllan i bärjan av mars, det är om typ 1v. I April finns det kanske, men du får nog sätta upp dig på en lista där borta om du vill vara säker på att få med dig en då. Det verkar bli ett ordentligt sug efter denna låda.
 
christian_r skrev:
HONG KONG, HONG KONG S A R (HKG) ???

Det var din felskrivning 3 mark (alltså månaden "mars" med "k" som KG skojade om. Med anspelning på 1D Mk III ;)

Brukar kallas Freudiansk felsägning när man säger det man egentligen tänker på istf det "korrekta"
 
Senast ändrad:
En fråga: Har något läst uppgifter om blixtsynktiden? I specifikationerna står det "1/300sec (EX series Speedlites only)" vilket låter som nån form av "fusk-synk" som bara funkar med Canons egna blixtar (Nikon kallar sin variant för FP-sync).
Vilken synktid gäller om man använder externa studioblixtar?
 
Anders Östberg skrev:
Ser mer ut som före och efter skärpning/kontrasthöjning

Ja, det håller jag med om. Det riktigaste måste väl vara att bara "förstora" bildutsnittet, som jag gjorde på MC-motorn) och låta jämförelserna ha samma skärpning/kontrast.

Annars ser ju donnan på bilden inte så pjåkig ut efteråt heller, men differensen syns tydligt.

På MC-utsnittet jag gjorde är jag nästan säker på att jag skulle fått ett liknande resultat som med 1DsMKII om jag utgått från en 5D med 12.7 mp och interpolerat upp till 22 mp. Jag TROR det beror på att objektivets (24-70/2.8 L usm) upplösning inte matchar kamerans sensor i upplösning. Men jag är ingen expert på detta. Tror vi får be Macrobild/Risedal om en kommentar till detta. Han brukar ha ordning på sånt här.
Tror inte objektivet ens matchar en 5D-sensor.

Det är en av flera orsaker till att jag inte vill se fler pixlar i kamerorna, när de gör så liten skillnad och ibland faktiskt förstör det dynamiska omfånget. Men även med förstklassig optik är differensen för liten mellan 16.7 och 22 mp.

25% mer pixlar är det i en 10 mp-kamera jämfört med en 8 mp. Testerna på olika sajter har haft svårt att avgöra om kameran med fler mp tillfört något i detta fall.

Skillnaden mellan 16.7 och 22.0 är c:a 28% om man ska räkna effektiva pixlar (nominellt har 1DsMkII 17 mp). De andra används för exif-info o dyl. Så även här borde diffen vara proportionerlig, antar jag. Tar bara upp mer minne, gör kameran slöare till väldigt liten nytta.

Däremot sällar jag mig till dem som väl tycker att 1D-serien kunde omdesignats en smula. Tänker inte så mycket på vikten (även om ett modernare, lättare batteri borde kunnat fixats) som ergonomin. Nu är jag van vid Canons olika inmatningssätt, men jag måste nog hålla med om att Nikons D2-serie är betydligt mer ergonomisk.

Vikten på en kamera ur 1D-serien blir ungefär densamma som en 5D med vertikalgrepp. Bara en fördel många gånger. Tycker om slagskeppskänslan i 1D-husen, men har förståelse för dem som inte gör det.

I alla fall har jag lika ont i axel o nacke efter ett koncentrerat pass med en 1D-kamera med 70-200/2.8 is usm som jag hade på den tiden jag körde Nikonhus 1Dx med motsvarande brännvidd. Sätter jag en 20D bakom den gluggen utan vertikalgrepp känns det obalanserat. Kan tänka mig hur det är med ett 300/2.8 då på en 20D.

Men som jag sagt tidigare: Skulle gärna sett den här finessen med AF-justering på efterföljaren till 1DsMkII när den kommer.

Hälsningar/Lennart
 
Hej
om man tittar på denna gamla tråd http://www.fotosidan.se/forum/showt...rpage=15&highlight=30d 5d bilder&pagenumber=1
så var jag förvånad över den lilla skllnaden man kunde se om man interpolerade upp en 30d bildfil till 5d storlek.Om jag kommer ihåg rätt så med lite extra USM på 30d så blev bilderna från den kameran ännu bättre. Inte lika med 5d men skillnaden är mycket liten och skulle inte ses på en 20 x 30 kopia.
Som du själv säger, objektivet måste hänga med annars har vi ingen nytta av fler pixlar.Till vänster 30d interpolerad upp till samma storlek som 5d. Samma utsnitt. Bilden i sin helhet ses i den lilla bilden.
Mikael
 

Bilagor

  • attachment-4.php.jpg
    attachment-4.php.jpg
    30.3 KB · Visningar: 1,537
Senast ändrad:
Sedan- en annan sak vi diskuterade i en annan tråd - att räkna ner en bildfil från exv 5d storlek till 30d storlek där bruset dvs signal/brus är densamma från de båda kamerornas sensor.

Bruset ses som mindre i den bild som räknats ner- främst av en anledning, vid nerräkning inträder det som kan närmast kan ses som gaussisk oskärpa. Bruset är inte mindre- men ses som mindre. Även detaljåtergivningen bör bli sämre. Dvs om man skriver ut en bild i den storlek som bildens antal pixlar medger och där skrivaren är optimal= antal ppi.
DVS . En bild från 30d i den storlek som bildfilen medger till utskrift och ett visst antal ppi som är maximalt för skrivaren bör 30d bli skarpare i detaljer än en bildfil som är nerräknad från 5d till 30d bildfilsstorlek.
Mikael
 
Tillägg
Vänder vi nu på förfarandet och räknar upp en bildfil exv 30d bildfil till 5d bildfilsstorlek är detta lättare att estimera för programmet, resultatet blir beroende på optik, hur stilla vi håller kameran etc nästan, jag säger nästan likvärdigt.
Här sätter alltså optiken, microskakningar handhållet begränsningen för bättre detaljåtergivning och vad vi kan se som bättre detaljåtergivning.Vad vi sedan kan se i detaljåtergivning är ett kapitel för sig.
Mikael
 
Senast ändrad:
Tilägg till tillägg.

Canon har valt 10 miljoner pixlar vilket är förträffligt och idealiskt enligt mig, få optik klarar att lösa 10 milj pixlar om vi tittar på de mätningar på exv photozone. Ett exempel gör det, se http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/zeiss_zf_50_14/index.htm
Här har detta Carl Zeiss objektiv alltså högre upplösning än Nikon d200 sensor kan återge.
Hur många andra objektiv har denna förmåga till upplösning i testerna ?
Varför mer pixlar, varför delförstora med fler pixlar? Om inte objektiven idag kan lösa upp den upplösning sensor har på runt 10-12 Mpix???.
Vilket de inte i de flesta fall tycks kunna.

Vad jag vill ha sagt- det räcker med 8-12 milj pixlar oavsett du delsförstorar eller ej, optiken sätter gränsen.Kör du handhållet så förstör skakningar, microskakningar en del av upplösningsförmågan. En Canon med 22Mpix = utvalda objektiv och kameran på stativ = möjligheter till något bättre upplösning / skärpa
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS