Annons

canon 1d mkIII tillsammans med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Smoffo

Ny medlem
Hejsan

Har ett litet problem, bytte från sony till canon 1d mkIII:n samt en 580EX II blixt.
Problemet är att när jag använder blixten så är öppnings eller tids förval oanvändbara. Kameran tycks inte förstå att det finns en blixt. Tiderna/öppningen väljs helt enligt det tillgängliga ljuset och kameran tar inte i beaktande att blixten kommer att ge mera ljus.
I manueltt eller P läge fungerar det fint.

Sonyn klarade fint av att bekata att blixten var kopplad.

Klar att man kan ta bilderna i manuellt läge men i vissa situationer skulle det vara trevligt att kunna bestämma skärpedjupet och låta kameran automatisera resten.

Michael

... i vissa situationer skulle det vara trevligt att kunna bestämma skärpedjupet och låta kameran automatisera resten.

Michael

Jag förmodar att du kör kameran i Av-läge. Då brukar Canonkamerorna balansera blixt och omgivningens ljus, vilket ofta innebär att den ställer in tiden som den hade gjort utan blixt minus ett steg och fyller på resten med blixten. Om du exponeringskompenserar t ex -2 så får du kortare slutartid och större inverkan av blixten. (Blixten exponeringskompenseras separat.) Du kan förmodligen också programmera kameran för att alltid använda kortaste blixtsynktid i Av-läge, men då är ju M lika smidigt.

Jep, det är i Av läge jag har problemen. Tog just en bunt test bilder.
Jag tror att jag förstår hur canon har menat att blixten skall fungera i Av läget, som en fill flash.
Problemet är att kameran väljer en så lång tid att bilden oftast överexponeras, även vid -3 stegs under exponering valt i kameran så vill kameran välja för lång tid.

Exempel av samma motiv i Av läge(f4 ialla fall):
Utan blixt 1s
Med Blixt 0,5s
M läge bra bild 1/50s
P läge 1/60s

Så grejen skulle vara att få ljusmätningen och förstå att det är ljusare än det är. Eftersom -3 exponeringskontroll är max vad man kan under exponera, någonstan vid -3,5 till -4 skulle vara bra.

Började undra att ger ljusmätaren fel värden åt kameran eller skall kameran alltid överexponera bilden i Av läge (även i bakgrunden)

Helmanuellt

Har haft exakt samma problem som du med 1D mkII och 430 EX II.
Helmanuellt brukar det dock funka utmärkt.

Gällande TV-läget, så går det på 1D mkII att synka blixten på alla slutartider, har inte testat kortare slutartid 1/500, men det ska med rätt blixt funkar det ända ner till 1/8000.

Jep, det är i Av läge jag har problemen. Tog just en bunt test bilder.
Jag tror att jag förstår hur canon har menat att blixten skall fungera i Av läget, som en fill flash.
Problemet är att kameran väljer en så lång tid att bilden oftast överexponeras, även vid -3 stegs under exponering valt i kameran så vill kameran välja för lång tid.

Utan blixt 1s
Med Blixt 0,5s
M läge bra bild 1/50s
P läge 1/60s

Så grejen skulle vara att få ljusmätningen och förstå att det är ljusare än det är. Eftersom -3 exponeringskontroll är max vad man kan under exponera, någonstan vid -3,5 till -4 skulle vara bra.

Började undra att ger ljusmätaren fel värden åt kameran eller skall kameran alltid överexponera bilden i Av läge (även i bakgrunden)

Låter lite märkligt tycker jag. Jag kör med samma utrustning och upplever inte samma problem som du.

Har du kollat dina inställningar i kamerans menyer? Tänker främst på de som gäller för "styrning av separat speedlight".
Visst kan det ibland bli lite felexponerat, men inte generellt/alltid och inte så mycket att man behöver kompensera -3 till -4. Vilken ljusmätmetod använder du?

Du kanske redan har gjort det, annars är mitt råd att du tar en rejäl titt på dina inställning i både kamera och blixt.
/Arne

Senast ändrad:
Utan blixt 1s
Med Blixt 0,5s
M läge bra bild 1/50s
P läge 1/60s

P-läget ger förmodligen alltid, åtminstone som längst, 1/60 med blixt, så att det värdet hamnar nära ditt valda M-läge är nog mest en slump. Det märkligaste är att kameran väljer en så avvikande tid i Av-läget även utan blixt, om 1/50 ger skaplig exponering av bakgrunden. Om du tar en bild utan blixt i M-läge med 1/50, hur ser den ut då? Är det ett extremt mörkt motiv som lurar kameran att överexponera? Är det delvis glas bakom som lurar blixten?

Annars skulle jag följa Arnes råd och dubbelkolla alla inställningar både i kamera och blixt så blixten t ex inte är ställd för exponeringskompensation. Att tiden ändå ställs ned från en sekund till en halv tyder ju på att kameran åtminstone vet om blixten och gör förväntad korrigering, att slutartiden dessutom blir mycket längre än du önskat även utan blixt gör att felet kanske inte ligger i blixtinställningarna utan som Arne säger mätmetod. Spotmätning?

Efter en väl soven natt började jag kolla igenom alla inställningar både i blixte och i kameran, allt såg korrekt ut.
Provade ta några bilder, samma resultat som i går. Tryckte sedan på FEL knappen och efter det fungerar den ok... även fast man släcker av hela systemet i mellan??

Nu får jag bra bilder i Av läge med +-0 exponerings justering, ställer jag den till -3 så blir nu bilden lika men tiden ökar som väntat.

Har kameran någon inlärningsfunktion via FEL kanppen.

Huvudsaken är att nu ser den ut att fungera, skall just fara iväg på en mässa så skall prova ut lite mera där.

Efter en väl soven natt började jag kolla igenom alla inställningar både i blixte och i kameran, allt såg korrekt ut.
Provade ta några bilder, samma resultat som i går. Tryckte sedan på FEL knappen och efter det fungerar den ok... även fast man släcker av hela systemet i mellan??

Nu får jag bra bilder i Av läge med +-0 exponerings justering, ställer jag den till -3 så blir nu bilden lika men tiden ökar som väntat.

Har kameran någon inlärningsfunktion via FEL kanppen.

Huvudsaken är att nu ser den ut att fungera, skall just fara iväg på en mässa så skall prova ut lite mera där.

Bra att det funkar. Någon inlärning via FEL finns inte såvitt jag vet, aldrig hört talas om det. Däremot är ju FEL en mycket bra funktion.

Du skriver att tiden ökar vid -3. Den borde ju minska eftersom exponeringen förväntas bli mindre då. Eller menar du att indikeringen visar ett större tal? I så fall är det ju korrekt eftersom det ju är en kortare tid. Ex. 1/30 är kortare än 1/8. Kanske så du menar?

En annan sak jag tänkte på, hur är dina batterier i blixten? Dåliga batterier kan ge märkliga effekter.

Är du läshungrig? Kolla då in http://photonotes.org/articles/eos-flash/ . Där finns en hel del info om blixtsystemet på EOS-systemet. Speciellt denna delen kanske är intressant.

Senast ändrad:
Du skriver att tiden ökar vid -3. Den borde ju minska eftersom exponeringen förväntas bli mindre då. Eller menar du att indikeringen visar ett större tal? I så fall är det ju korrekt eftersom det ju är en kortare tid. Ex. 1/30 är kortare än 1/8. Kanske så du menar?

Skulle ha druckit morgon kaffet förän jag skrev :) Menade förstås att tiden minskade :D

En annan sak jag tänkte på, hur är dina batterier i blixten? Dåliga batterier kan ge märkliga effekter.
Har märkt detta, brukar byta batterier i tid.

Är du läshungrig? Kolla då in http://photonotes.org/articles/eos-flash/ . Där finns en hel del info om blixtsystemet på EOS-systemet. Speciellt denna delen kanske är intressant.

Skall ta och kolla, var på mässa idag och det blev ca 800 bilder att gå igenom. Blixtenm fungerade fint hela dagen.

Kameran brukar minska den "vanliga" exponeringen lite när man har blixt, för att inte de båda tillsammans ska överexponera motivet.
Kör du med evaluerande eller centrumvägd blixtmätning? Blixten studsad eller rakt på? Vilken fokuseringspunkt? Fokuserar du och komponerar om, eller tar du bilden där du fokuserar? Autofokus eller manuellt? Blanka ytor i motivet?

Allt detta påverkar hur Canons E-TTL II fungerar, i samspelet mellan kamera och blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto