Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1ds Mark II - Utskriftstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Det lutar åt att jag kommer att skaffa mig en 1ds m2, som det ser ut nu så blir det tyvärr för dyrt med bakstycke till mina Hasselbladare.

Lite orolig att den inte ska räcka till för alla typer av jobb. Någon som har någon aning om hur mycket man kan interpolera upp filerna för stora utskrifter med 300dpi med toppkvalitet? Förutsätter att bilden är korrekt exponerad.

/Mikael

Det blir lika bra kvalitet som med bladaren.

Har du kollat på Hasselblad V96C? Det kostar 79000 kr. 4080x4080 pixlar. 37x37 mm. 16 bitar.

PerFogelberg skrev:
Det blir lika bra kvalitet som med bladaren.

Har du kollat på Hasselblad V96C? Det kostar 79000 kr. 4080x4080 pixlar. 37x37 mm. 16 bitar.

Ja, det var alternativet. Det blir ju ganska rejäl crop faktor så jag måste byta objektiven så det blir ganska mycket pengar i slutändan. Min budget ligger på runt 80'

Att skriva ut i 200 ppi ger hög kvalitet. Då får du en bild på 60x40cm drygt utan interpolering. Att interpolera 100 procent borde inte vara något som helst problem med rätt programvara och en bra fil.

I 70x100 utskrifter från 6 megapixel syns brist på detaljer för den som tittar kritiskt, men med 1Ds mark II borde det inte vara något problem om du ens tittar ytterst nära.

Dessutom ska man ju beakta att om du köper ett bakstycke som Hasselblad V96C så är dess sidor 4080 pixlar mot 4992 hos den längsta hos 1DsII - så till ett magasinsomslag får du ut mer av Canonkameran i pixlar räknat.

Senast ändrad:
Leijon skrev:
Ja, det var alternativet. Det blir ju ganska rejäl crop faktor så jag måste byta objektiven så det blir ganska mycket pengar i slutändan. Min budget ligger på runt 80'
Jag har funderat mycket på ett bakstycke till bladaren. Nu ska jag skaffa mig ett digitalt bildflöde med min Kodak-kamera. När jag har blivit varm i kläderna blir det nog en V96C.

Jag har två objektiv idag. Mitt 60 mm blir ett 90 mm och mitt 100 mm blir 150 mm. Då får jag komplettera med ett 40 mm för att få tillbaka lite vidvinkel.

Är du gjord av pengar Per? :)

jag är grymt sugen på en 1Ds mark II, men det går inte att försvara ekonomiskt. Inte än...

froderberg skrev:
Är du gjord av pengar Per? :)

jag är grymt sugen på en 1Ds mark II, men det går inte att försvara ekonomiskt. Inte än...
Med tanke på vad det kostar att framkalla bilderna från Hasselbladaren går ekvationen ihop. Jag är inte gjort av pengar. Det finns ju leasing.

froderberg skrev:
Att skriva ut i 200 ppi ger hög kvalitet. Då får du en bild på 60x40cm drygt utan interpolering. Att interpolera 100 procent borde inte vara något som helst problem med rätt programvara och en bra fil.

I 70x100 utskrifter från 6 megapixel syns brist på detaljer för den som tittar kritiskt, men med 1Ds mark II borde det inte vara något problem om du ens tittar ytterst nära.

Dessutom ska man ju beakta att om du köper ett bakstycke som Hasselblad V96C så är dess sidor 4080 pixlar mot 4992 hos den längsta hos 1DsII - så till ett magasinsomslag får du ut mer av Canonkameran i pixlar räknat.

Aha, det låter bra. Tack för infon!

Per Fogelberg (PerFogelberg) skrev:
Jag har funderat mycket på ett bakstycke till bladaren. Nu ska jag skaffa mig ett digitalt bildflöde med min Kodak-kamera. När jag har blivit varm i kläderna blir det nog en V96C.

Yepp, kommer också att behålla mina, inte så stor idé att sälja som beg marknaden ser ut :)

/Mikael

hahaha, men kodakkameran var en bra deal, och bakstycke på leasing är ju en annan femma än att hosta upp en fast kostnad på ett bräde.

Annars finns ju så mycket roliga leksaker i världen. Kolla bakstycket Super 10K-2.
http://www.betterlight.com/superModels.asp

Sen behöver man ju en vettig kamera vilket troligen inte heller är billigt i den storleken.

Per, 1Ds mk1 get påtagligt bättre resultat än Kodaken i den bildsituationen. Dock tror jag inte att den har en chans mot Hasselbladaren i ren upplösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto