Annons

Canon 1DX för 10.000 kr bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur gör man det? Frågade inte hur han kollat upp det men har läst om och sett på Youtube hur man kan kolla det själv. Som via Shutter Count och Canon Eos Digital Info. Jag litade på hans ord, kollade upp honom innan köp och han är fotograf så kändes stabilt. Men visst kan den vara hackad. Kan man ta reda på det på nåt sätt? Trodde inte man kunde se antal exponeringar direkt i kameran på ”nyare” Canon?
D33EDCE7-60CB-44E2-B4A6-AF8F59637892.jpeg
 

PeterWem

Aktiv medlem

Bilagor

Senast ändrad:

eko_81

Aktiv medlem

PeterWem

Aktiv medlem
Tack, läste vidare och såg att det kortet inte är kompatibelt med 1DX. Måste man ha två kort i eller fungerar det med bara ett?
Man kör två kort om ett skulle bli korrupt. Händer inte ofta. Under 14 år har jag väl stekt ett SanDisk och ett PNY. Jag förlorade inga viktiga bilder men hade jag haft två kort samtidigt skulle jag inte ha förlorat någon bild alls.
 

eko_81

Aktiv medlem
Man kör två kort om ett skulle bli korrupt. Händer inte ofta. Under 14 år har jag väl stekt ett SanDisk och ett PNY. Jag förlorade inga viktiga bilder men hade jag haft två kort samtidigt skulle jag inte ha förlorat någon bild alls.
Ok förstår. Men kameran fungerar iaf med enbart 1 kort? Har jag förstått rätt då? Intressant med det där märket du länkade på Amazon, kände inte till det. Om man ska fota RAW (obviously med en 1DX), vilken strl på kortet / korten behövs? Räcker ETT 64GB till att börja med tro?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ok förstår. Men kameran fungerar iaf med enbart 1 kort? Har jag förstått rätt då? Intressant med det där märket du länkade på Amazon, kände inte till det. Om man ska fota RAW (obviously med en 1DX), vilken strl på kortet / korten behövs? Räcker ETT 64GB till att börja med tro?
Ja, kameran funkar att köra med bara ett kort. Du kan stoppa in det på valfri av de två kortplatserna.

Jag kör med två kort. När (om!) det ena blir fullt börjar den med nästa. Detta händer egentligen bara om jag glömt formatera efter senaste sessionen. Men de gångerna är det väldigt gott att inte plötsligt sitta med fullt minne.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok förstår. Men kameran fungerar iaf med enbart 1 kort? Har jag förstått rätt då? Intressant med det där märket du länkade på Amazon, kände inte till det. Om man ska fota RAW (obviously med en 1DX), vilken strl på kortet / korten behövs? Räcker ETT 64GB till att börja med tro?
64 räcker långt med 1D X och råfiler.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du ska prova att fotografera och se att bilderna blir rätt exponerade och med fokus på rätt ställe
Kolla att fota med slutartid kortare än 1/1000 och gärna ännu kortare. Ett tidigt tecken på att slutaren håller på att lägga av är sk "shutter bounce". Då får man en ljus rand vid ena långsidan av bilden vid korta slutartider då slutaren varit öppen längre just där.
 

eko_81

Aktiv medlem
Kolla att fota med slutartid kortare än 1/1000 och gärna ännu kortare. Ett tidigt tecken på att slutaren håller på att lägga av är sk "shutter bounce". Då får man en ljus rand vid ena långsidan av bilden vid korta slutartider då slutaren varit öppen längre just där.
Tack snälla för tips. Ungefär hur mkt kostar det att byta ut slutaren?
 
ANNONS