Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1DX för 10.000 kr bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
- Tänk igenom dina huvudsakliga användningsområden. I somliga lägen är kameran outstanding (för att vara en traditionell DSLR), det gäller framför allt sport/action, snabba motiv och höga ISO. I andra lägen som t ex porträtt, produktfoto, gatufoto, allt där du behöver bära kameran länge, kan det finnas bättre verktyg.
Det var just med tanke på sport som jag köpt mina 1DX. Så jag håller med. Men de fungerar bra till annat också, så länge upplösningen räcker till.
 

törnan

Aktiv medlem
Många pratar om slutarbyte men glöm heller inte av slitaget på spegelhuset. Jag fick byta det på en av mina 1Ds MK3or då det begav sig. Som förmodligen levde ett liv på en silkesbädd jämfört med en kulspruta såsom 1DX.

Jag hade personligen inte köpt någon med över 80K. Dock ganska svårt att hitta idag kan jag tänka. Hoppet är väl någon entusiast som inte haft kameran i yrket. Men nästan lika viktigt är det allmänna intrycket och slitaget. Det finns troligen 1DXor som levt ett hårt liv på fältet och behöver en rejäl översyn vid 80-100K. Andra har chillat i en studio och är knappt tonåring vid 200K

Byts inte spegelmekanismen samtidigt som slutaren? Jag har fått för mig att det ofta är så. froderberg du har väl koll?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Byts inte spegelmekanismen samtidigt som slutaren? Jag har fått för mig att det ofta är så. froderberg du har väl koll?
Det är nog vanligt att man byter båda eftersom man annars riskerar två reparationen på varandra.

En FS-kompis fick slutarhaveri på sin 1D Mark III från 2007 i förra helgen efter långt över en miljon exponeringar ...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Byts inte spegelmekanismen samtidigt som slutaren? Jag har fått för mig att det ofta är så. froderberg du har väl koll?
På min havererade spegelhuset. Eller havererade är nog fel ord. Jag fick intermittenta fel med autofokus. Mitt i en bildserie kunde fokus hamna helt off, trots att fokuspunkten låg rätt.
Verkstan lokaliserade källan till ett slitet spegelhus. (Om inte spegeln hinner tillbaka i rätt läge mellan exponeringarna så blir fokus fel).
De bytte spegelhus, men inte slutare.

Hos RCC.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad 1DX mk1 för 10 tkr (med ca 75 000 exp) i våras och har hunnit använda den tillräckligt mycket för att få en uppfattning, och delar gärna några intryck.
  • - Kameran är tung. I somliga lägen spelar det ingen roll alls, i andra är det avgörande.

  • - Kameran är svårslaget snabb, både i seriebildtagning och i AF- och andra funktioner. Återigen, i somliga lägen är det helt oväsentligt medan det kan vara direkt avgörande i andra.

  • - Du kan konfigurera nästan allt, på detaljnivå. Det betyder att du kan optimera funktioner in absurdum för just det du vill göra. Eller bläddra bort dig totalt.

  • - Kanske viktigast - det känns att hela användargränssnittet (ffa fysiskt men även GUI) är på en annan nivå än många konsument- och semipro kameror. Nästan hur jag än vill använda kameran så är hanteringen enkel, intuitiv, tydlig och effektiv. Det är helt enkelt lättare i varje stund att göra det jag vill.

  • - Slutaren har en uppskattad (läs: konstruktionsmässig) livslängd på 400 000 exponeringar. Det är ingen garanti utan den kan haverera efter hälften... eller hålla dubbla antalet eller mer.

  • - En 1DX med >400 000 exponeringar skulle behöva vara riktigt billig för att vara intressant imho, under 10 tkr. Själv skulle jag försöka hitta en under 100 000 exponeringar - men det utgår förstås från just mina förutsättningar och min uppskattade användning. Your mileage may vary.

  • - Tänk igenom dina huvudsakliga användningsområden. I somliga lägen är kameran outstanding (för att vara en traditionell DSLR), det gäller framför allt sport/action, snabba motiv och höga ISO. I andra lägen som t ex porträtt, produktfoto, gatufoto, allt där du behöver bära kameran länge, kan det finnas bättre verktyg.
Ja tyngden (och storleken) kan vara avgörande. För mig är det en avgörande fördel! Kamera med tele-zoom får fin balans tillsammans.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Du kan definitivt hitta ett ex med mindre än 1 miljon exponeringar för 10 kkr ;-)
Det är en bra kamera för snabba skeenden och lågt ljus. Den ger fullt kontrollerbart brus ( = går att åtgärda hyggligt i PS) på ISO6400 med om du inte behöver beskära bilden. Men vilket ISO som behövs i en scen hänger på objektivet naturligtvis, och om motivet sitter still eller rör sig.

Jag ser inte att du skrivit någonstans vad du ska använda kameran till? Jag får hålla med användaren viewmaster, den är bra till djur/ fågel och sport, men ska du fota landskap eller gatufoto är den ett av de sämre motiven p g a storlek, tyngd och med dagens mått förhållandevis låg upplösning.
 

eko_81

Aktiv medlem
Jag ska svara på era andra intressanta inlägg lite senare men har haft fullt upp här och nu har jag bestämt att åka och titta på en 1DX hos en privatperson ikväll.

Är det brukligt att skriva till på kvitto/kontrakt 14 dagars öppet köp?

Har läst på om köplagen (mellan privatpersoner) och konsumentköplagen (handla från företag) och man har ju inte samma skydd när man handlar från privatperson. Varför jag ändå evt ska göra det beror på att detta exemplar är det som verkat vara i bäst okulärt skick enligt beskrivning, inga repor eller skador på glas eller displayer i kombo med det lägsta antal exponeringar jag kunde hitta. Bara en som är till salu just nu (som jag har hittat iaf) har gått färre exp men den hade ganska stor spricka/skada på displayen. Kanske har hanterats lite ovarsamt så valde bort den.
 

apersson850

Aktiv medlem
Säljer jag något privat så är det i befintligt skick. Den eventuelle köparen får gärna titta och känna, men har han väl betalat så är det hans pryl, och hans problem. Om det blir några.
Garanti får man om man köper nytt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag ska svara på era andra intressanta inlägg lite senare men har haft fullt upp här och nu har jag bestämt att åka och titta på en 1DX hos en privatperson ikväll.

Är det brukligt att skriva till på kvitto/kontrakt 14 dagars öppet köp?

Har läst på om köplagen (mellan privatpersoner) och konsumentköplagen (handla från företag) och man har ju inte samma skydd när man handlar från privatperson. Varför jag ändå evt ska göra det beror på att detta exemplar är det som verkat vara i bäst okulärt skick enligt beskrivning, inga repor eller skador på glas eller displayer i kombo med det lägsta antal exponeringar jag kunde hitta. Bara en som är till salu just nu (som jag har hittat iaf) har gått färre exp men den hade ganska stor spricka/skada på displayen. Kanske har hanterats lite ovarsamt så valde bort den.
Aldrig hört talas om öppet köp mellan privatpersoner.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Även jag säger att avtal om öppet köp är synnerligen ovanligt mellan privatpersoner.
Om jag vore säljare så skulle en köpare som insisterar på öppet köp vara mindre intressant för mig, och ha sämre förhandlingsläge i stort. Tyvärr.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack för era svar angående öppet köp mellan privatpersoner. Föreslog inte det så blev ett vanligt kvitto skrivet (Blocketkontrakt) och nu har jag en Canon Eos 1DX! Med kopia på originalkvittot och som enligt uppgift gjort 110.000 exponeringar. Case closed :giggle:
Du kan lätt i menyerna bläddra dig fram till antalet exponeringar. Så länge ingen har hackat kameran förstås. Men ett exemplar med välskött yttre kan nog med hög sannolikhet stämma avseende 110 000.
 

eko_81

Aktiv medlem
Du kan lätt i menyerna bläddra dig fram till antalet exponeringar. Så länge ingen har hackat kameran förstås. Men ett exemplar med välskött yttre kan nog med hög sannolikhet stämma avseende 110 000.
Hur gör man det? Frågade inte hur han kollat upp det men har läst om och sett på Youtube hur man kan kolla det själv. Som via Shutter Count och Canon Eos Digital Info. Jag litade på hans ord, kollade upp honom innan köp och han är fotograf så kändes stabilt. Men visst kan den vara hackad. Kan man ta reda på det på nåt sätt? Trodde inte man kunde se antal exponeringar direkt i kameran på ”nyare” Canon?
 

ArneB

Aktiv medlem
Tack för era svar angående öppet köp mellan privatpersoner. Föreslog inte det så blev ett vanligt kvitto skrivet (Blocketkontrakt) och nu har jag en Canon Eos 1DX! Med kopia på originalkvittot och som enligt uppgift gjort 110.000 exponeringar. Case closed :)
Grattis! Det är en bra kamera som du säkert kommer ha stor glädje av. Jag vann nyligen ett fint fotopris med en bild tagen med en 1 DX. Din tur nästa gång 🙂
 

PeterWem

Aktiv medlem
Man kan nollställa exponeringsräknaren med Tornado EOS, men då sätter man nog ett lägre tal än 100 000.

1D X har en exponeringsräknare i menyn.
 

eko_81

Aktiv medlem
Grattis! Det är en bra kamera som du säkert kommer ha stor glädje av. Jag vann nyligen ett fint fotopris med en bild tagen med en 1 DX. Din tur nästa gång 🙂
Tack snälla! Ja nu börjar vår resa tillsammans, min 1DX och jag. Vem vet var den kan leda, ska bli spännande :giggle: Nu ska jag ”bara” välja det första professionella objektivet också, ingen lätt match har det visat sig! (Har ett Canon EF 50mm f/1.8 bara sen innan) Men oj vad kul och grattis till dig! Vad var det för pris?
 

eko_81

Aktiv medlem
Man kan nollställa exponeringsräknaren med Tornado EOS, men då sätter man nog ett lägre tal än 100 000.

1D X har en exponeringsräknare i menyn.
Ok tack för infon, uppskattas. Läste om olika program som man kan kolla exponering via på kameratrollets hemsida också men hade inte scrollat ner till just Tornado utan bara läst mig fram till Eos Info Digital, såg nu att det stod om Tornado lite längre ner där. Finns det nåt sätt att ta reda på om den är nollad nån gång (eller flera)? Av ren nyfikenhet nu.
 

ArneB

Aktiv medlem
Tack snälla! Ja nu börjar vår resa tillsammans, min 1DX och jag. Vem vet var den kan leda, ska bli spännande :giggle: Nu ska jag ”bara” välja det första professionella objektivet också, ingen lätt match har det visat sig! (Har ett Canon EF 50mm f/1.8 bara sen innan) Men oj vad kul och grattis till dig! Vad var det för pris?
Utbudet av EF-objektiv är stort och det finns många bra gluggar.

Min bild gjorde mig till svensk mästare i naturfotografi 2021 🙂
 

PeterWem

Aktiv medlem
Ok tack för infon, uppskattas. Läste om olika program som man kan kolla exponering via på kameratrollets hemsida också men hade inte scrollat ner till just Tornado utan bara läst mig fram till Eos Info Digital, såg nu att det stod om Tornado lite längre ner där. Finns det nåt sätt att ta reda på om den är nollad nån gång (eller flera)? Av ren nyfikenhet nu.
Det beror på hur nollningen gjorts, se https://www.spt.info/sptstore.php/news/2019/01/23/total-counts_Part_1

SPT kostar runt 2 000 kr.
 

eko_81

Aktiv medlem
Utbudet av EF-objektiv är stort och det finns många bra gluggar.

Min bild gjorde mig till svensk mästare i naturfotografi 2021 🙂
Men så himla kul, stort GRATTIS! De bidragen brukar vara jättefina! Gick in på hemsidan nu men år 2021:s bidrag verkar inte vara publicerade där än? Vill ju se din vinnande bild nu :giggle:
 
ANNONS