Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1DX för 10.000 kr bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

eko_81

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, är det ett bra köp att idag köpa en begagnad Canon 1DX för 10.000 kr? Finns några stycken till salu just nu; en har gjort 80.000 exponeringar, en annan 100K och en tredje 260K.

Såg även en på Blocket som gjort 1,4 miljoner exponeringar. Jag har ingen erfarenhet eller kunskap i frågan, men har ju läst att den ska vara byggd för att klara åtminstone 400K. Betyder det att garantin gäller så länge man inte har kommit över den gränsen? Om den kan hålla för 1,4M exponeringar, låter 400K lågt i mina öron?

När har just denna kamera gjort sitt? Kan någon som har kunskap upplysa mig lite i frågan? Tack på förhand!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, är det ett bra köp att idag köpa en begagnad Canon 1DX för 10.000 kr? Finns några stycken till salu just nu; en har gjort 80.000 exponeringar, en annan 100K och en tredje 260K.

Såg även en på Blocket som gjort 1,4 miljoner exponeringar. Jag har ingen erfarenhet eller kunskap i frågan, men har ju läst att den ska vara byggd för att klara åtminstone 400K. Betyder det att garantin gäller så länge man inte har kommit över den gränsen? Om den kan hålla för 1,4M exponeringar, låter 400K lågt i mina öron?

När har just denna kamera gjort sitt? Kan någon som har kunskap upplysa mig lite i frågan? Tack på förhand!
Nä, inga garantier gäller. Men å andra sidan är inte kameran slut när slutaren (eller andra rörliga delar) ger upp. Så länge det finns service att tillgå så är det en härlig kamera.

På min pajade spegelglaset förra sommaren.
Ljusmätaren är också bytt.
Men slutaren tuffar på i original.
 

eko_81

Aktiv medlem
Nä, inga garantier gäller. Men å andra sidan är inte kameran slut när slutaren (eller andra rörliga delar) ger upp. Så länge det finns service att tillgå så är det en härlig kamera.

På min pajade spegelglaset förra sommaren.
Ljusmätaren är också bytt.
Men slutaren tuffar på i original.

Låter positivt allting! Var lämnar man in sin kamera på service om man bor i Sthlm?
 

eko_81

Aktiv medlem
Bara köp. Fantastiskt bra kamera. Canon rcc i Mölndal bytte slutare på min i somras så nu går den minst en halv miljon exp till. Kolla på skicket i övrigt, säger en del om hur den är använd
Är det något särskilt jag kan titta på okulärt som lekman förutom att se repor på själva huset, sprickor på display osv? Och tack för feedback om att bara köpa 🙏
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Det finns inte någon verkstad för Canon i Stockholm.
Den enda som finns är RCC i Mölndal. Det går att skicka den dit själv eller gå via valfri Canonhandlare.
 

Siljefjord

Aktiv medlem
Ska du fota med 50/1,2 eller 85/1,2 skulle jag nog leta efter en begagnad eos r. Brukar vara svårt att sätta fokus med en spegelreflex när det är så kort skärpedjup
 

eko_81

Aktiv medlem
Ska du fota med 50/1,2 eller 85/1,2 skulle jag nog leta efter en begagnad eos r. Brukar vara svårt att sätta fokus med en spegelreflex när det är så kort skärpedjup
GamleJ skrev i andra tråden att just Eos R’s akilleshäl var seriebildtagningen. Möjligen om jag hade haft råd med en R6 eller R5 hade det känts aktuellt. Men känns ju mindre bra att det varken är bildstabilisering i 1DX hus eller i de flesta Canon EF objektiv vad jag förstått? Märkligt att Canon inte byggt ens de senare objektiven med det i åtanke?
 

UlfHan

Aktiv medlem
Traditionellt brukar man säga att bildstabilisering är mest nytta med telen. Ju längre brännvidd desto större fördel är det. Nuförtiden finns det ju på vidvinklar också och visst är det en fördel men man kan ju diskutera hur stor den är.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Jag köpte en begagnad 1DX mk1 för 10 tkr (med ca 75 000 exp) i våras och har hunnit använda den tillräckligt mycket för att få en uppfattning, och delar gärna några intryck.
  • - Kameran är tung. I somliga lägen spelar det ingen roll alls, i andra är det avgörande.

  • - Kameran är svårslaget snabb, både i seriebildtagning och i AF- och andra funktioner. Återigen, i somliga lägen är det helt oväsentligt medan det kan vara direkt avgörande i andra.

  • - Du kan konfigurera nästan allt, på detaljnivå. Det betyder att du kan optimera funktioner in absurdum för just det du vill göra. Eller bläddra bort dig totalt.

  • - Kanske viktigast - det känns att hela användargränssnittet (ffa fysiskt men även GUI) är på en annan nivå än många konsument- och semipro kameror. Nästan hur jag än vill använda kameran så är hanteringen enkel, intuitiv, tydlig och effektiv. Det är helt enkelt lättare i varje stund att göra det jag vill.

  • - Slutaren har en uppskattad (läs: konstruktionsmässig) livslängd på 400 000 exponeringar. Det är ingen garanti utan den kan haverera efter hälften... eller hålla dubbla antalet eller mer.

  • - En 1DX med >400 000 exponeringar skulle behöva vara riktigt billig för att vara intressant imho, under 10 tkr. Själv skulle jag försöka hitta en under 100 000 exponeringar - men det utgår förstås från just mina förutsättningar och min uppskattade användning. Your mileage may vary.

  • - Tänk igenom dina huvudsakliga användningsområden. I somliga lägen är kameran outstanding (för att vara en traditionell DSLR), det gäller framför allt sport/action, snabba motiv och höga ISO. I andra lägen som t ex porträtt, produktfoto, gatufoto, allt där du behöver bära kameran länge, kan det finnas bättre verktyg.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Många pratar om slutarbyte men glöm heller inte av slitaget på spegelhuset. Jag fick byta det på en av mina 1Ds MK3or då det begav sig. Som förmodligen levde ett liv på en silkesbädd jämfört med en kulspruta såsom 1DX.

Jag hade personligen inte köpt någon med över 80K. Dock ganska svårt att hitta idag kan jag tänka. Hoppet är väl någon entusiast som inte haft kameran i yrket. Men nästan lika viktigt är det allmänna intrycket och slitaget. Det finns troligen 1DXor som levt ett hårt liv på fältet och behöver en rejäl översyn vid 80-100K. Andra har chillat i en studio och är knappt tonåring vid 200K
 
ANNONS