Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D i Manuellt läge.. hur??

Produkter
(logga in för att koppla)

quackpack

Aktiv medlem
Hej alla!
Har nu äntligen kommigt ihåg att fråga er på fs om detta problem jag har.

När jag sätter min 20D i läge "M" för att ställa in slutare och bländare själv så kan jag endast ställa in Bländaren ej slutartiden :-( hur kommer detta sig? nån spciellknapp för o ställa in slutaren eller vad är det som är fel?

//Peter

Slutaren ställer du in med tum-ratten på kamerans bakstycke (som du ju redan har listat ut), och slutaren ställer du in med pekfingerratten precis bakom avtryckaren. Om det inte fungerar är jag rädd att något inte är som det ska.

Observera att kamerans strömbrytare måste vara i 3:e steget, dvs i läget bortom "On", för att tumratten ska vara aktiv. Men eftersom du säger att du kan ställa in bländaren är det nog som det ska.

3:e läget så att säga är så högt upp som det går att komma med strömbrytan eller?

Fan ser illa ut detta då :-/ har nån gång ibland lycats med att ställa in både slutare och bländare.. har mest försökt detta när jag haft extern blixt på för att justera men då har det inte funkat trott det berodde på att blixten tog över eller nått..

För om jag ställer in bländaren, sen snurrar på pekfinger ratten bakom avtryckaren så tror jag inget händer om jag inte minns fel (kameran ligger i lägenhetn får återkomma senare). dock går det ställa in tiden med tumratten efter jag focuserat men då väljer jag om bilden ska över eller under exponeras och få då fram slutaren men det går inte själv så att säga justera in exakta slutartid..

Garanti är det väl inte talan om heller längre om det nu är fel :(

Jag använder nästan aldrig blixt så jag är ingen expert men som jag har förstått det hela fungerar det så här.

Du sätter On/Off-knappen i tredje läget och kan då ställa in slutartiden med den övre inmatningsratten och bländaren med den bakre, i manuellt läge (funkar på min 20D). När du har gjort detta visar exponeringsskalan om bilden kommer att bli över- eller underexponerad med gjorda inställningar + blixt och med hur mycket. Om skalan visar att bilden blir felexponerad med de inställningar som du har gjort kan du justera detta med antingen slutartiden på den övre ratten eller bländaren på den bakre för att få rätt exponering.

Sedan kan du också kompensera blixten separat för hur mycket blixtljus den ska ge (mer eller mindre blixt än normalt) beroende på hur du vill ha bilden och detta påverkar i sin tur också hur den totala exponeringen blir.

Hej Peter!

Jag har en 20D med en Sigma EF 500 DG super.

Om jag har blixten monterad och påslagen begränsas slutartiden till som lägst 1/250, dvs kortaste synktid. Kan det vara den begränsningen du har? Utan blixt finns det ingen begränsning på vad jag kan ställa in.

Arne S skrev:
Hej Peter!

Om jag har blixten monterad och påslagen begränsas slutartiden till som lägst 1/250, dvs kortaste synktid. Kan det vara den begränsningen du har? Utan blixt finns det ingen begränsning på vad jag kan ställa in.

Samma blixt jag har, vet inte om den kanske låst sig på någon begränsning eller så men jag kan inte ställa in slutare själv med eller utna blixt alls.. så jag får väl testa och uppdatera firmware i kameran såg det kommigt nån lite nyare version kanske fixar det.. annars får man väl punga ut med pengar o få de fixat :-/

Kan du ställa ändra värdet om du har kameran i Tv-läget? Eller bländarvärdet i Av? Du skall också kunna ändra exponeringsvärdet i P-läge med främre hjulet.

Det kan ju vara inmatningshjulet som bråkar.

gujo skrev:
Jag använder nästan aldrig blixt så jag är ingen expert men som jag har förstått det hela fungerar det så här.

Du sätter On/Off-knappen i tredje läget och kan då ställa in slutartiden med den övre inmatningsratten och bländaren med den bakre, i manuellt läge (funkar på min 20D). När du har gjort detta visar exponeringsskalan om bilden kommer att bli över- eller underexponerad med gjorda inställningar + blixt och med hur mycket. Om skalan visar att bilden blir felexponerad med de inställningar som du har gjort kan du justera detta med antingen slutartiden på den övre ratten eller bländaren på den bakre för att få rätt exponering.

Sedan kan du också kompensera blixten separat för hur mycket blixtljus den ska ge (mer eller mindre blixt än normalt) beroende på hur du vill ha bilden och detta påverkar i sin tur också hur den totala exponeringen blir.

Hej!
jag har en 20d och när jag ställer in "M-läge" så kan jag ställa in slutartiden med ratten bakom avtryckaren och bländaren med "tumratten".

Så... Om det inte funkar för dig är det nog tyvärr fel på din kamera.

Lars

samma här.. slutaren på ratten bakom avtryckaren och bländaren på stora ratten på baksidan av kameran. On läget är längst upp.

Funkar det inte så är det knas i kameran.. :(

Arne S skrev:
Kan du ställa ändra värdet om du har kameran i Tv-läget? Eller bländarvärdet i Av? Du skall också kunna ändra exponeringsvärdet i P-läge med främre hjulet.

Det kan ju vara inmatningshjulet som bråkar.

Jepp AV/TV lägena funkar precis som de ska.. detta är dock något jag haft sen ja fick kameran vad jag kan minnas.. vet att jag fått det och funka enstaka gånger trott det vart nån speciell kombination typ först bländare sen focus o sen slutare eller nått men inte orkat kolla upp det.. men som ni säger säkert fel i kameran.. :-(

Kan hänga sig

ratten bakom avtryckaren kan hänga sig ibland. Då är det bara att trycka ner avtryckaren halvvägs en gång så ska det fungera igen.

Du kan ju trycka på "play" för att visa bilder, då ska du ju kunna byta bild med stora ratten bak på kameran

Prova att vrida strömbrytaren fram och tillbaka ett par gånger, det hjälpte när jag hade problem med att kameran stängde av sig själv. Det kan vara lite oxid på kontakterna som gör att den bakre inmatningsratten inte går att aktivera, eller kan du använda den för andra funktioner?

/Daniel

Du måste vrida on-off vredet ytterligare ett steg till det bumberang liknande läget då har du bländaren vid tummen och slutaren vid pekfingret.

Arne S skrev:
Hej Peter!

Jo, det måste det väl ändå göra... Är inte 1/4000 kortaste tid på 20d?

ANNONS
Götaplatsens Foto