Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 20d strul - med räkneverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulo

Aktiv medlem
Efter ca 2 veckor fotograferande med min 20d kollade jag idag antalet exponeringar och fann till min stora förvåning att det stod på ca. 8100.
Då jag endast har tagit ca 500 bilder blev jag väldigt konfunderad och ringde till Hegethorns där jag köpte kameran. Där påstod man att detta inte var ett helt ovanligt problem och att de skulle ta kontakt med Canon på måndag.

Nu undrar jag om det är någon annan som känner till detta problem och i så fall hur det har blivit avhjälpt?

Vad tycker ni är rimligt, ska man skicka kameran till reparation eller begära en ny då det ju har varit fel på den vid leverans?

Mycket tacksam för svar!
Mvh/Paulo

Paulo skrev:
Efter ca 2 veckor fotograferande med min 20d kollade jag idag antalet exponeringar och fann till min stora förvåning att det stod på ca. 8100.
Då jag endast har tagit ca 500 bilder blev jag väldigt konfunderad och ringde till Hegethorns där jag köpte kameran. Där påstod man att detta inte var ett helt ovanligt problem och att de skulle ta kontakt med Canon på måndag.

Nu undrar jag om det är någon annan som känner till detta problem och i så fall hur det har blivit avhjälpt?

Vad tycker ni är rimligt, ska man skicka kameran till reparation eller begära en ny då det ju har varit fel på den vid leverans?

Mycket tacksam för svar!
Mvh/Paulo

Har du satt i ett gammalt kort i kameran? Kamerans räkneverk tickar nämligen upp om kortets räkneverk är högre än kamerans.

Jag satte i ett kort som hade använts för ca 500 exponeringari en annan kamera.
Men jag förstår inte riktigt vad du menar - man måste väl kunna se hur många exponeringar en bestämd kamera har tagit oberoende av vilket minneskort man använder, annars finns det väl ingen idè med att ha ett räkneverk Däremot vet jag filnummerna hänger med om man har använt kortet i en annan kamera.

Mvh/ Paulo

Nej, 20D har inget sådant räknerverk som du kan förlita dig på. Den går helt efter filnamnet. Om du t.ex. har bild 110_1001.jpg på ett kort, och sätter i ett kort som har bildnummer 199_9901.jpg, så väljer kameran att fortsätta med den numreringen, för att undvika dubletter. Tyvärr återgår kameran inte till din gamla nummerserie när du stoppar i ditt första kort igen.

Hej! Tack för era svar!

Det jag inte förstår är, att den sista bilden som minneskortet registrerade innan jag satte det i min 20 d hade nr. 104 - 0476. Om jag förstår dig rätt skulle då 20d börja räkna från 104 - 0477 eller? Det har den inte gjort,snarare verkar det som den har börjat på någonstans 376 - 7797.
Jag förstår inte riktigt.........

Mvh/Paulo

Om jag annvänder mitt kort i en kamera vars räkneverk står på ex 340 - 7500 och sedan stoppar in det i min kamera fortsätter alltså min kamera att räkna från 340 - 7500? jag börjar nämligen misstänka att kortet har varit inne i min polares kamera, det skulle alltså kunna förklara mina dubier?

Mycket tacksam för svar

Paulo

Absolut Paulo. Där har vi nog svaret på dina problem.. Jag har förklarat proceduren innan i någon tråd.. Du får tyvärr leta efter den, då jag inte har tid just nu.. ska köra iväg nu medetsamma..

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto