Annons

Canon 20d vs 30d

Produkter
(logga in för att koppla)

Juicy

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nu en canon 20d och har funderingar på att uppgradera till 30d.

Rent teknisk och pappersmässigt så är 30d bättre.
Men hur funkar det i verkligheten ute på fältet?

Är det värt att slösa några tusenlappar extra för nåt som man knappast kommer märka av?

mvh
/Gary

Juicy skrev:
Hej!

Jag har nu en canon 20d och har funderingar på att uppgradera till 30d.

Är det värt att slösa några tusenlappar extra för nåt som man knappast kommer märka av?

mvh
/Gary
Nej här är det definitivt läge att vänta in den Canonmodell som skall sopa mattan med D200. 30D Känns som en liknande uppgradering, den mellan Nikon D70, D70s dvs en lättare ansiktslyftning. Jag är övertygad om att det inom ett år kommer en riktig efterföljare som är värt alla tusenlappar i mellanskillnad. Har man en 20D tycker jag man skall ha lite is i magen.

Juicy skrev:

De är ju i det närmaste identiska. Bildkvaliteten är den samma i råformat och skillnaderna i jpg är extremt svåra att de.

Större skärm, spotmätning och aningen större grepp är skillnaderna. Bildstil är tillagt men egentligen samma som tidigare.

Om det är värt slantarna kan du bara bestämma.

Jag har använt båda och det enda jag egentligen saknar på 20D är att kunna se ISOn i sökaren när man ändrar den.

Har du 20D så är det mycket bättre att vänta till nästa modell.

Jag har gjort bytet och tycker att det var värt det(la 3000 emellan).
Större skärm, spot, skönare grepp, tåligare slutare och inte minst att man kan se iso i sökaren vilket är viktigt om man är ute på jobb.
Sedan förstår jag om de flesta inte tycker att det är värt pengarna men för mig var det...

/Jari

Öh, se ISO i sökaren?? Jag har en 30D och jag ser inte ISO i sökaren...?? Vad har jag missat nu?

/P

Aktuellt ISO-värde visas bara i sökaren medan du ändrar ISO (har tryckt på Drive/ISO-knappen).

Ah! Dåså... :) Jag hade missat den finessen eftersom jag alltid ändrar ISO med ögat borta från sökaren.

/P

Håller med dom flesta, vänta på 40D istället.
Om du vill ha nån större skillnad så leta efter en begagnad 5D eller en 1DS Mk II.

ANNONS
Götaplatsens Foto