Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24/1,4 MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Ett efterlängtat objektiv har kommit dvs nya Canons 24mm/1.4 MK2
Jag behöver ett bra vidvinkelobjektiv och helst ett som har så lite linsfel som möjligt.
Ett objektiv med bra mitt och kant kantskärpa.

Just nu har jag bara ett 24-105/4 is att jämföra med för att få en indikation på hur objektivet uppträder på 24mm.

Jag har tidigare visat hur min 24-70/2.8 24-105/4 och ett Canon 35/1,4 uppträder vad det gäller CA , här var 24-70/2.8 klart bäst på 35mm, dvs hade minst CA i jämförelse med de två andra nerbländat till 5.6 och var lika skarpt som 35/1,4.
Sämst var zoomen 24-105.

Jag var därför nyfiken på hur nya 24/1,4 uppträder jämfört med 24-105 på 24mm.
24mm är något vidare på zoomen än vad 24/1.4mk2 är.Dvs antingen håller inte 24/1,4 några 24mm eller så är 24mm på 24-105 närmare 22-23mm.

Först ut en koll av CA
Resultatet blev så här från de båda objektiven och nerbländade till 8

även om zoomen har hög ca till vänster så hade jag förväntat mig ett bättre resultat av 24/1,4 MK2 vad det gäller CA
 

Bilagor

Senast ändrad:

macrobild

Avslutat medlemskap
för att förstå hur 35/1,4 uppträdde jämfört med 24-105, 24-70 lägger jag upp dessa bilder från tidigare jämförelse,det är 35/1.4 till vänster , 24-105 @ 35mm i mitten och 24-70/2.8 @35mm till höger.24-70 uppvisar knappt någon CA på 35mm.
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Mittskärpa, 24/1,4 nerbländad till 8 visar högre upplösning/kontrast än zoomen 24-105/4 zoomen på 24mm och bl 8.24-105/4 är inte dålig i mitten, det vittnar flertal MTF mätningar om.
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Kantskärpa vänster nedre hörn.
24/1.4 har högre upplösning än zoomen.24/1,4 till höger.
Zoomen 24-105/4 uppvisar positiva egenskaper även i jämförelse med den dyra 24/1.4mk2. 24mm bl 8
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Juridikum, ett av mina testobjekt, båda objektiven nerbländade till 5.6.
Hela gatan fylld av detaljer.
utsnitt från 24/1.4 I 100% 400X400PIXLAR
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
Än så länge är jag lite förbryllad att en 24-105/4 zoom kan hänga med så bra jämfört med en fast L 24/1.4 mk2.
Kamera, 5dmk2
Återkommer med mer bilder och jämförelser.
 

Makten

Aktiv medlem
Mycket intressant, även för oss icke-Canotister:) Det vore kul att se hur det presterar vid full glugg också, för sakens skull.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Mycket intressant, även för oss icke-Canotister:) Det vore kul att se hur det presterar vid full glugg också, för sakens skull.
kommer till det , än mer förbryllad blir jag att se resultatet av höger hörn, jag har lagt de två brevid varandra, 24/1.4 till vänster. bl 5.6.
Här tycker jag mig se en skilnad till zoomens fördel till höger, eller, det ses inga stora skilnader i detta motiv mellan en zoon 24-105/4 nerblandad till 5.6 och ett fast 24/1,4 MK2 nerbländat till 5.6.
 

Bilagor

macrobild

Avslutat medlemskap
1,4 är mjuk och kontrastlös i jämförelse med 2.8, objektivet får riktigt sting vid bl 4.
från vä 1,4 2,8 4.0 5.6
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
kommer till det , än mer förbryllad blir jag att se resultatet av höger hörn, jag har lagt de två brevid varandra, 24/1.4 till vänster. bl 5.6.
Här tycker jag mig se en skilnad till zoomens fördel till höger, eller, det ses inga stora skilnader i detta motiv mellan en zoon 24-105/4 nerblandad till 5.6 och ett fast 24/1,4 MK2 nerbländat till 5.6.
Det ser ut som den radiella och tangentiella skärpan är lite olika fördelad för objektiven, men jag vet inte om det ena är "bättre" än det andra.

1,4 är mjuk och kontrastlös i jämförelse med 2.8, objektivet får riktigt sting vid bl 4.
från vä 1,4 2,8 4.0 5.6
Det är tyvärr svårt att se någon skillnad vid så låg förstoringsgrad.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Det ser ut som den radiella och tangentiella skärpan är lite olika fördelad för objektiven, men jag vet inte om det ena är "bättre" än det andra.


Det är tyvärr svårt att se någon skillnad vid så låg förstoringsgrad.
nej , det är svårt att se skilnader
jag har sett detsamma angående R och T skärpa.
Jag är mest förvånad att zoomen hänger med så bra, samt att Canon inte har lyckats dämpa ca i 24/1.4MK2. Liknar mycket den CA jag har sett i 35/1,4.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Om vädret tillåter skall jag i morgon försöka ta bilder på bl 4, det är då enligt min mening som 24/1,4 får riktigt bett i återgivandet och jämföra med 24-70, 24-105 på bl 4
 

Makten

Aktiv medlem
Det ser väldigt bra ut, och det är väl sådär de tänkta köparna antas använda objektivet;-) Alltså inte för att blända ner till f/5,6, vilket i mina ögon känns rätt märkligt. Ett 24/2,8 gör sig säkert utmärkt i jämförelse vid f/5,6, och det är ju mycket billigare och mindre.

Tillägg: Enligt testet du länkade till så ser 24/2,8 nästan lika bra ut vid f/4 men börjar bli sämre redan vid f/5,6.
 
ANNONS