Annons

Canon 24/2,8 - åsikter

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Köpte lite kamera grejor på auktion och där fanns det även ett 24 2.8.Jag provade det lite i helgen och det kändes bra på min 50d samt att det var hyfsat snabb och exakt fokus och bra skärpa.Det fanns inte så många som har resencerat detta objektiv på fotosidan.Skulle vara kul att höra vad ni tycker om det.

Den fick jättebra omdöme i Fotos test för 20 år sedan. Den kanske inte fick lika bra i Slrgears test. jag hade en i drygt ett år innan jag nu köpte nya 24/1,4 Mk II. Min erfarenhet av 24/2,8 är att jag gillade den skarpt, och skarp var den. Särskilt på en kroppad kamera, där den inte alls var suddig i hörnen, utan skarp redan på full öppning. Även på min 5d Mk II tyckte jag den var utmärkt. Färgerna är de vanliga som Canons icke-L optik har, men naturligtvis ger den inte plinget i bilderna som L-optikerna ger, inte heller är mikrokontrasten lika bra, saker ser inte lika 3-d-aktiga ut som de dyrare ger, detta gäller även när de är lite nedbländade. Ingen distortion att tala om så den spöar skiten ur L-zoomarna i den aspekten,

Jag tycker fördelen med 24mm 2.8 är att den är liten och lätt... vill man inte släpa med sig tunga stora objektiv är den perfekt... Hade 24mm 2.0 och 85mm 1.8 med min på en resa som enda objektiv och det var kanonbra.... 24mm 1.4L II är om jag inte har fel ganska tung och större än 24mm 1.4L I..

Jag har haft 24:an i ett par år nu och är överlag nöjd med den. Men ibland klickar det och jag är inte riktigt säker på varför. Photozone klagar på 'field curvature' (vad sjutton heter det på svenska?) och det kanske är det som spökar ibland. Oftast blir bilderna kanonskarpa där jag vill ha det, men plötsligt - även om ljuset är bra och skärpedjupet borde vara tillräckligt - så får jag oskärpa i någon viktig del. Fr.a. om motivet sträcker sig diagonalt in från kanten. Men, som, sagt, oftast är den mycket bra.

Martin

Jämfört med 28/2,8?

Är det någon som har åsikter om 28/2,8? Ännu mindre och smidigare och mycket billigare!

Per

Min erfarenhet av 28/2.8 är att det är ett av Canons sämsta. Det som störde mej mest var det kraftiga CA:t men kantskärpan var ju också kass. Objektivet är väl billigt för att det är rena katastrofen… 24/2.8 hör kanske till ett av Canons bästa i varje fall i den prisklassen.
/Harald

ANNONS
Götaplatsens Foto