Annons

Canon 24 L TS hur bra är den ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taiga

Aktiv medlem
Hallå där
Har funderingar på att köpa ett Canon 24 mm L TS, är det nån som har erfarenhet av den optiken, är den i klass med ett vanligt Canon 24 mm eller ? Saknar den funktionen då jag tidigare hade HBL flexbody.

Mvh
Lars-Göran
www.taiganatura.com

TS-E 24/3.5L är ungefär som Canons EF 24/2.8 om man tolkar MTF-kurvorna. Dock har ju TS-E objektiven en större bildcirkel vilket borde innebära bättre kvalité. Man brukar oftast säga att denna är den minst bra av de tre TS-E objektiven. Men vill man ha ett vidvinkels tilt/shift så finns det inte så mycket annat att välja på. Förutom de ryska då förstås..

Här är ett test...
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24tse_35/index.htm

som man kan jämföra med 24/2.8
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_24_28/index.htm

Visar att EF 24/2.8 ger något högre upplösning, samtidigt visar testet att TS-objektivet presterat nästan max direkt på full bländaröppning

Ja det vore ju fint att kunna tilta lite i en landskapsbild. Gillar inte att blända ner max(22) på min 24mm för att få max skärpedjup då optiken tappar för mycket skärpa. Frågan är ju om 24 TS är värd sitt pris ? Tack för info Jesper.

Taiga skrev:
Frågan är ju om 24 TS är värd sitt pris ?

Ja, om du tar många av dina bilder vid tillfällen då du försöker att få långt skärpedjup genom att tagga ner till f/22 så skulle jag säga att det är värt det. Trots f/22 så får man ändå aldrig samma möjlighet till extremt skärpedjup, som man får med ett TS. Objektiven fick dessutom en rejäl prissänkning för något år sedan (kostade 20000 kr innan). Nu får man dem från tyskland för 10700 kr inkl. moms (12600 kr i sverige).

Om det är värt sitt pris kan bara du själv svara på. Men det ger onekligen möjlighet till bilder du inte kunnat ta innan.

Jo visst blir det många bilder där jag vill ha max skärpedjup, bildbyråerna gillar det också, vore speciellt fint nu när skogen vimmlar av svamp, fint att få både svamp och bakgrund i skärpa. Tänk om man kunde få testa ett före köp : )) Visst kunde en Arax optik vara av intresse, men jag vet inget om den optiken.

ANNONS
Götaplatsens Foto