Annons

Canon 28-135 IS eller Tamron 28-75?

Produkter
(logga in för att koppla)

shampo

Aktiv medlem
Sitter i valet och kvalet mellan dessa två objektiv, vilket tycke ni man bör välja?

Kandidat 1: Tamron 28-75/2.8
Kandidat 2: Canon 28-135 USM IS

Båda har ju sina för och nackdelar, Skall ha objektivet till en 300D.

Tacksam för några synpunkter.

Slänger in en brasklapp - varför inte EFS 17-85 IS? Då får du mer vidvinkel, men ändå mer tele än med Tamronzoomen?
17-85:an är mycket lik 28-135, och har ju i princip samma omfång omräknat med 1.6X crop-faktorn.
Visst, den är dyrare än de andra två, men du får ju också ett bredare användningsområde.

IS är också mycket användbart.

h/Mats

Hej,

Sålde mitt 28-135 nyligen - väldigt nöjd med det annars ( köpte en 20D istället ). Enda nackdelen jag märkte var att zoomen glider när man riktar objektivet neråt (finns ingen låsning).

17-85 IS USM är bara för EOS 300/350/20(D) - har det nu och är mycket nöjd.

mvh Lazze

Mitt resonemang

Jag har Tamronen och resonerade så här vid mitt val mellan Canon 17-85 IS och Tamron 28-75:

IS:en hjälper mot en sorts rörelseoskärpa, kamerans.
Det hjälper inte mot att folk/saker rör på sig i ljussvaga lägen. Ljusstyrka slår bildstabilisering om man måste välja, enligt mig. Nu kanske fördelen dessa båda saker ger (ljusstyrka/bildstabilisering) är likvärdiga men nu var ju valet det ena eller det andra som jag ville kommentera.

Jag föredrar att kunna ta bilder i ljussvaga lägen framför möjligheten till längre exponeringstider på fri hand. Sen tillkommer möjligheten att få kortare skärpedjup.

Jag sitter just nu med en 28-135 IS, men ska byta så om du bestämmer dig för en sån så har jag en till försäljning, med filter till.

shampo skrev:
Sitter i valet och kvalet mellan dessa två objektiv, vilket tycke ni man bör välja?

Kandidat 1: Tamron 28-75/2.8
Kandidat 2: Canon 28-135 USM IS

Båda har ju sina för och nackdelar, Skall ha objektivet till en 300D.

Tacksam för några synpunkter.

ANNONS
Götaplatsens Foto