Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 28-135 IS eller Tamron 28-75?
- Trådstartare shampo
- Start datum
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
Jag valde Tamron, för ljusstyrkan och skärpan.
Tror att just denna jämförelse har diskuterats tidigare.
Tror att just denna jämförelse har diskuterats tidigare.
mazeson
Aktiv medlem
Slänger in en brasklapp - varför inte EFS 17-85 IS? Då får du mer vidvinkel, men ändå mer tele än med Tamronzoomen?
17-85:an är mycket lik 28-135, och har ju i princip samma omfång omräknat med 1.6X crop-faktorn.
Visst, den är dyrare än de andra två, men du får ju också ett bredare användningsområde.
IS är också mycket användbart.
h/Mats
17-85:an är mycket lik 28-135, och har ju i princip samma omfång omräknat med 1.6X crop-faktorn.
Visst, den är dyrare än de andra två, men du får ju också ett bredare användningsområde.
IS är också mycket användbart.
h/Mats
exeton
Aktiv medlem
Mitt resonemang
Jag har Tamronen och resonerade så här vid mitt val mellan Canon 17-85 IS och Tamron 28-75:
IS:en hjälper mot en sorts rörelseoskärpa, kamerans.
Det hjälper inte mot att folk/saker rör på sig i ljussvaga lägen. Ljusstyrka slår bildstabilisering om man måste välja, enligt mig. Nu kanske fördelen dessa båda saker ger (ljusstyrka/bildstabilisering) är likvärdiga men nu var ju valet det ena eller det andra som jag ville kommentera.
Jag föredrar att kunna ta bilder i ljussvaga lägen framför möjligheten till längre exponeringstider på fri hand. Sen tillkommer möjligheten att få kortare skärpedjup.
Jag har Tamronen och resonerade så här vid mitt val mellan Canon 17-85 IS och Tamron 28-75:
IS:en hjälper mot en sorts rörelseoskärpa, kamerans.
Det hjälper inte mot att folk/saker rör på sig i ljussvaga lägen. Ljusstyrka slår bildstabilisering om man måste välja, enligt mig. Nu kanske fördelen dessa båda saker ger (ljusstyrka/bildstabilisering) är likvärdiga men nu var ju valet det ena eller det andra som jag ville kommentera.
Jag föredrar att kunna ta bilder i ljussvaga lägen framför möjligheten till längre exponeringstider på fri hand. Sen tillkommer möjligheten att få kortare skärpedjup.
stiligman
Aktiv medlem
Jag sitter just nu med en 28-135 IS, men ska byta så om du bestämmer dig för en sån så har jag en till försäljning, med filter till.
shampo skrev:
Sitter i valet och kvalet mellan dessa två objektiv, vilket tycke ni man bör välja?
Kandidat 1: Tamron 28-75/2.8
Kandidat 2: Canon 28-135 USM IS
Båda har ju sina för och nackdelar, Skall ha objektivet till en 300D.
Tacksam för några synpunkter.