Annons

Canon 300/4L IS eller 100-400/... L IS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jeppe skrev:
Jag hade lätt valt ett EF 400/5.6L och sedan kombinerat med en 1.4x extender. Då får du 70-200/2.8 IS + 98-280/4 IS + 400/5.6 + 560/8

400:at går att hitta begagnat ibland. T.ex. så funderar jag på att sälja mitt, då jag ska uppgradera till större rör..

Okay, så ni har förmodligen övertygat mig...

Vad vill du ha för det?

Mvh, Magnus

Niclasfoto skrev:
Mellan den nämnda zoomen och den fasta 400 5,6L så är det stora synliga skillnader på öppna bländare. 400 5,6 blir inte heller så mycket bättre nebländad, vilket bevisar kvaliteten på full stop!

Behoven är alltså (som du är inne på) relaterade kring skärpa och flexibilitet.

För diversifierade motivsituationer så är zoomen ett mkt bra val. Men tänker man främst fåglar och en dag får se diffen i skärpepotential så är det nog många som skulle inse sitt felval.

Mvh Niclas,

Därför man aldrig skall prova andra objektiv än sådana man har, eller något sådant. :)

Jag gillar iallafall mitt 100-400L mycket, men så använder jag det också till mycket annat än fåglar, bland annat motorsport och som allroundzoom när jag vill klippa ut detaljer här och var som jag inte skulle kunna nå med kortare brännvidder.

En fråga inom parentes till er som fotograferar fåglar med långa, fasta telen: Händer det aldrig att det dundrar förbi tex en björn eller något dylikt och ni sitter där med en jätteskarp bild på björnens öra? Kan vara skönt att kunna zooma ut ibland. :)

För mig känns det ganska fel o välja ett 100-400 tele eftersom dom flesta torde använda 400 läget mest.. Därför kan man lika gärna köpa ett 400 5,6 direkt och få ett mkt skarpt och prisvärt objektiv.

70-200 är mer användbart zoom objektiv, men 1-400 känns lite mer fel.

Själv har jag nu en längre tid letat efter ett begagnat 400 5,6 men ingen verkar ha ett eller vilja sälja sitt... har tom skrivit det i min profil att jag söker ett... men ingen lycka. Får väl köpa ett nytt annars.. för ett sådant ska jag ha.

Men föratt svara på din fråga så säger jag, köp ett fast 400!

stef-n skrev:
till er som fotograferar fåglar med långa, fasta telen: Händer det aldrig att det dundrar förbi tex en björn eller något dylikt och ni sitter där med en jätteskarp bild på björnens öra? Kan vara skönt att kunna zooma ut ibland. :)

HA, Ha ...

Obetalbart ;-)

Mvh. Kristian

Kommer att tänka på Kulms bild av elefantbenen,, just pga att han plötsligt hamnade i den omedelbara direktkontaken. VIlka bilder!! Hade knappast blivit lika intimt medvidvinkelzoom...

Alltså,, Björnörat. Har inte sett ett sånt utsnitt, men det låter ju ruggigt bra!!!

Fasta objektiv tvingar fotografen mera än en zoom. Finns inget mer förlösande än tvång... Det finns alltid en väg ut.

Mvh Niclas,

Kalle_B skrev:
För mig känns det ganska fel o välja ett 100-400 tele eftersom dom flesta torde använda 400 läget mest.. Därför kan man lika gärna köpa ett 400 5,6 direkt och få ett mkt skarpt och prisvärt objektiv.

Jag antar att det är därför det säljs tusenfalt mer av 400/5,6 än 100-400? ;)

Det stämmer säkert att merparten av de som endast fotar fåglar mest använder objektivet i 400-läget. Nu vet/minns inte jag vad trådskaparen skulle använda objektivet till, men är det till annat än fåglar så kan ett 100-400 vara ett bättre val. Tex till motorsport är det klockrent, vet jag av egen erfarenhet.

Niclasfoto skrev:
Kommer att tänka på Kulms bild av elefantbenen,, just pga att han plötsligt hamnade i den omedelbara direktkontaken. VIlka bilder!! Hade knappast blivit lika intimt medvidvinkelzoom...

Alltså,, Björnörat. Har inte sett ett sånt utsnitt, men det låter ju ruggigt bra!!!

Fasta objektiv tvingar fotografen mera än en zoom. Finns inget mer förlösande än tvång... Det finns alltid en väg ut.

Mvh Niclas,

Jag vet inte om jag håller med om att det ALLTID finns en väg ut, men visst gör det ofta det. I vissa lägen dock, då man inte kan flyga eller gå på vattnet, etc, så är det rätt skönt med en zoom. :)

stef-n skrev:
Jag antar att det är därför det säljs tusenfalt mer av 400/5,6 än 100-400? ;)

Det är väl snarare så att de av fågelfotograferna som väljer zoomen ofta är amatörer och är ute efter ett objektiv som täcker fler en det ena behovet.. Så konstigt är det inte.

Så finns det helt säkert de som inte vågar gå för ett objektiv med fast lång brännvidd.. jag förstår den tvekan utan problem även om jag inte tvekat där själv även om jag ägt båda:) Ägde de helt enkelt pga olika behov.

Det ena som zoooooom och det andra för att alltid nå långt... Rättså enkelt,,

MVH Niclas,

stef-n skrev:
Jag vet inte om jag håller med om att det ALLTID finns en väg ut, men visst gör det ofta det. I vissa lägen dock, då man inte kan flyga eller gå på vattnet, etc, så är det rätt skönt med en zoom. :)

Hehe ja visst kan vi komma på lägen där fast obj inte funkar,, det samma med zoomen om vi drar teorin längre, såklart...:)

Det jag menar är att alltid finns en väg ut. Sedan så kan ju resultaten variera i kvalitet men om sanningen skall fram här och nu så vågar jag påstå att det sällan har att göra med att man inte hade zoom. I alla fall händer det mig ytterst sällan.. Eller faktiskt aldrig, fram till idag.

Jag Själv fotograferar i stort sett endast med två (eller tre = inkl converter) fasta brännvidder (med ngr fåtaliga & årliga undantag). Bilderna blir inte sämre utan zoom utan andra. Absolut inte mindre bra för att jag använder fast obj:)!

Mvh Niclas,

70-200 f2,8 IS är lika mycket skarpare enl.tester på 200mm gentemot 100-400 på 200mm som den fasta 400 f5,6 är enl. tester mot 100-400 på 400mm

Välkommen in till mig ... ;-)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/581386.htm?set=lp

Visst är skillnaden liten !?! Alla utsnitt är 100% croppar utan minsta behandling än Rawframkallning i Adobe cameraraw, taget på 3m, spegeluppfällning, trådutlösare och stativ.

Mvh.Kristian

Senast ändrad:
På öppen bländare så är ju diffen total, om du frågar mig.

Det ser ut som en lagomt USM,ad version av den softare zoombilden..

Mvh Niclas,

Nu skall Du inte jämföra f2,8 mot f5,6, det är skillnad ...

Jämför f5,6 mot f5,6.

f2,8 är bara med som kuriosa.

Mvh.Kristian

Senast ändrad:
Puls skrev:
Nu skall Du inte jämföra f2,8 mot f5,6, det är skillnad ...

Jämför f5,6 mot f5,6.

f2,8 är bara med som kuriosa.

Mvh.Kristian

Hmm,, jag jämför de två över varandra i mitten. Är inte det f/5,6 på de båda?

Tycker det är stor diff i skärpa där.. Kanske bara jag som tycker det:)

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Hmm,, jag jämför de två över varandra i mitten. Är inte det f/5,6 på de båda?

Tycker det är stor diff i skärpa där.. Kanske bara jag som tycker det:)

MVH Niclas,

inte stor men klart märkbar... när du tuggar stor skillnad då snackar vi tex bundle och 50/1.8 typ ^_^

Niclasfoto skrev:
stor diff i skärpa där.. Kanske bara jag som tycker det:)

MVH Niclas,

He, he ...

Det var ju precis därför jag slutade pixelpeepa ;-)...

Utsnitten är :::100%::: !
Från en 8 megs rawfil ... Om Du printade HELA bilden i affischstorlek och inte bara 100% croppen och använde rätt betraktningsavstånd ... HUR STOR SKILLNAD SER DU DÅ ? ;-) Nada tror jag !

Niclas ... visst finns det skillnader, men mellan de debatterade optikerna ÄR det INTE skärpan som avgör (min uppfattning) det är helt andra saker.

Nä ... ut & fota nu istället, det är så bra bilder kommer till ... inget blir bättre när man har näsan tryckt mot bildskärmen ...

PS. Men ibland är det bra kul ! ;-)

Mvh. Kristian

Senast ändrad:
Puls skrev:
He, he ...

Det var ju precis därför jag slutade pixelpeepa ;-)...

Utsnitten är :::100%::: !
Från en 8 megs rawfil ... Om Du printade HELA bilden i affischstorlek och inte bara 100% croppen och använde rätt betraktningsavstånd ... HUR STOR SKILLNAD SER DU DÅ ? ;-) Nada tror jag !

Niclas ... visst finns det skillnader, men mellan de debatterade optikerna ÄR det INTE skärpan som avgör (min uppfattning) det är helt andra saker.

Nä ... ut & fota nu istället, det är så bra bilder kommer till ... inget blir bättre när man har näsan tryckt mot bildskärmen ...

PS. Men ibland är det bra kul ! ;-)

Mvh. Kristian

Förstår inte vad som är så roligt. Du frågade och jag gav saken energi och svarade.

Sedan om det jag tycker som jag tycker om har att göra med "Pixelpeeping" bryr mig precis i den punkt på min kropp där solen aldrig skiner.

Skärpa är en sak sedan tillkommer andra aspekter vid sidan av. Många blandar tex ofta begreppen "skärpa" med det man generellt menar med "kontrast", blir lätt fel även om de är närbesläktade och påverkar varandra. Det är helt klart en diff i kontrast exemplen emellan. Stora? Hehe ja måste vi reda ut vad som är en stor diff? Det som är synligt i en print men den kameran, den inställningen + ditt och datt... nej det orkar jag inte ens börja prata om. Men visst är det så att det är mycket som spelar in i det slutliga resultatet..

Pixelpeeping, ja du kan för min del gärna sätta mig i det båset men jag hade då aldrig hört om begreppet innan du kläckte det här i tråden ovan:) Och inte heller har jag tro på att jag skulle befinna mig i ett sådant bås:)!

Mvh Niclas,

Edit, kom ihåg att du pratar med killen som är stornöjd med interpolering av sina 1D(4,15mp)... printar ofta & lätt ut i +80cm bredd från den,,,:)

Senast ändrad:
en parantes bara.. Du Nicklas, Är du från Norge? eller bor du bara där temporärt?

Tycker ibland att du skriver med norksa tecken och ibland helt med svenska tecken... jag blir helt snurrig... :)

Kalle_B skrev:
en parantes bara.. Du Nicklas, Är du från Norge? eller bor du bara där temporärt?

Tycker ibland att du skriver med norksa tecken och ibland helt med svenska tecken... jag blir helt snurrig... :)

Hallojs!

Yes, jag är Svensk medborgare (än så länge) och bor uppe i Troms fylke i Nordnorge. Hattar mellan Sverige och Norge men är skriven i Norge,, där jag trivs bäst..

Har två datorer, en med Norskt t,bord och en med Svenskt t,bord. Jag skriver också en del på Norska utan att jag tänker på det, vilket kan se lite knepigt ut. Lätt att förväxla faktiskt, när det är så lika.

Förstår att det kan bli snurrigt ibland.

Addera min taskiga stavning och resultatet kan liknas vid Nordsamernas teckensamling:)

Hehe,, skall försöka bättra mig en hel del.

MVH Niclas,

Senast ändrad:
ingen fara.. mer att jag bara undrade var du kom från... eftersom det brukar kunna ge vissa ledtrådar hur man skriver.. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto