Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 300D
- Trådstartare Djingen
- Start datum
enghell
Aktiv medlem
sagan skrev:
Verkar ju logiskt, det är dock många som bytt från 300D till 10D just p.g.a detta.
Det är alldeles säkert just så,men det är ju synd om de personerna om de inte har kollat specifikationerna för 300D innan de köpte kameran.Precis som jag sa innan,så ska man inte köpa 300D om man behöver kunna göra de inställningar som inte går att göra i den kameran.
sagan skrev:
Någon som sagt något sådant annat än ironiserande 300D-ägare?
Skojar du med mej nu,eller?Att den är i silverfärgad plast är ju den största anledningen att inte köpa 300D enligt de flesta 10D ägare här...dock inte alla...
KGS
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Ungefär som när Porsche Boxter-ägare (= Canon 300D)bara får höra att dom egentligen vill ha en Porsche 911 (= Canon 10D) men att dom är för "fattiga" för att ha råd, eller?
Porsche Boxster heter det... o det blir lite oskarp när man är ensam i bilen... när jag körde GT2;an tordes jag inte plåta, tyvärr, enda gången jag sett mätaren toucha 300... och om 300D är en Boxster så lär den duga åt de allra flesta, men jag tvivlar på att en 10D kommer i närheten av en 911 GT2, den kameran får vi nog vänta på ;-) (blir den månne gul!?)
/kg som gärna jämför med Porsche
Bilagor
niklasl
Aktiv medlem
Är det verkligen så? Var finns den statistiken att ta del av?enghell skrev:
Det är alldeles säkert just så,men det är ju synd om de personerna om de inte har kollat specifikationerna för 300D innan de köpte kameran.
Grubbe
Aktiv medlem
TorO skrev:
Måste protestera här! Det du sa just nu är detsamma som att säga att en Olympus Camedia Z-2000 och en Canon 10D är samma sak, för båda tar bilder.
Inom belysning är det exakt samma sak som som överallt annars - ibland får man en helt annan kvalitet när man betalar mer, såväl vad gäller form som funktion.
Men så är jag ju belysningsnörd också, så det här inlägget är mest en parantes.
Jag menade inte att belysning alltid är samma oberoende på kvalitet, precis som att kameror inte är desamma. Men om kravet bara är att det inte är mörkt är det enda intressanta Watten, precis som när det gäller 300D och 10D vad jag förstår själva bildkvaliteten är likadan.
Sen kan man ju strunta i ljuskvaliteten men vilja ha en snygg och därmed dyrare lampa och därmed få bättre ljus på köpet, det är jämförbart med om man vill ha en svart kamera och därmed köper en 10D men varken har behov av inställningar eller byggkvalitet.
Beslutsgrunderna kan variera väldigt kort sagt och varför inte låta var och en köpa vad han vill? Jag tycker man gör det för lätt för sig om man tror att alla skulle köpa dyrare om man bara hade pengarna.
fjalstal
Aktiv medlem
KGS skrev:
Porsche Boxster heter det...
Sorry KG, det är dom där boxermotorerna som ställer till det med stavningen. Ska aldrig göra om det igen.
Calle/ Som aldrig kört en Porsche men däremot har kört ifrån en 911 sc på Nürburgring. Ägaren försökte klå mig efteråt...
Edit: Glömde skriva att jag körde trimmad SAAB V4
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag kan säga så här. Jag hade kunnat köpa både tre och fyra 10D utan att sitta på pottekanten. Var inne på att köpa en 10D först. Men när så Canon kom med 300D tyckte jag denna räckte till mitt plåtande.
KGS
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Sorry KG, det är dom där boxermotorerna som ställer till det med stavningen. Ska aldrig göra om det igen.
De e bra! du e förlåten ;-) inte många som stavar rätt faktiskt... var redaktör för Porsche Club Sveriges månadsblad i ett antal år o när Boxstern kom kunde knappt ägarna själva stava ;-).
Själv framförde jag en Peugeot Mi16 på Nürnburgring o det var ingen fartupplevelse. Den höga höjden gjorde nåt med insprutningen så bilen gick som otrimmad V4 *asg*, trodde den skulle skära, men väl nere på lägre höjd igen gick bilen normalt...
/kg som återgår till ämnet, vad det nu var
fjalstal
Aktiv medlem
Får väl hålla mig till ämnet jag också då.
Ibland nämns att 300D har vissa nackdelar och begränsningar. Vad är dessa handikapp? Om det bara är silverfärgen, och dess effekt på det manliga, statusinriktade egot, så kan man kanske leva med det. Anledningen att jag frågar är att det ska köpas kamera med kringutrustning på jobbet och som många kommuner är den ekonomiska verkligheten sån att man inte kan slösa hur man vill. En 10D eller bättre med ett par bra gluggar hade givetvis varit trevligt, men det blir nog för mycket pengar när blixt, minnen, batterier och stativ ( och lite annat) kommer till.
Ibland nämns att 300D har vissa nackdelar och begränsningar. Vad är dessa handikapp? Om det bara är silverfärgen, och dess effekt på det manliga, statusinriktade egot, så kan man kanske leva med det. Anledningen att jag frågar är att det ska köpas kamera med kringutrustning på jobbet och som många kommuner är den ekonomiska verkligheten sån att man inte kan slösa hur man vill. En 10D eller bättre med ett par bra gluggar hade givetvis varit trevligt, men det blir nog för mycket pengar när blixt, minnen, batterier och stativ ( och lite annat) kommer till.
KGS
Aktiv medlem
Beror väl på vad kameran ska användas till... om min kommun köpte dyra plockepinnkameror för att plåta lekplatser när de skulle klara sej lika bra med en Nikon 2100 för 1600 eller nåt, skulle jag tycka illa vara som kommuninvånare. Skulle de satsa på en dyr utrustning för att porträttera kommunalråden skulle det bli uppror, de kan köra huvvena i kopieringsapparaten (eller ännu hellre stötta byns enda fotograf!), who cares? Så? till vad ska den användas för kommuninvånarnas fromma?
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Min 300D fungerar perfekt. Det hänger sedan mycket på optikan man köpt till. Själv har jag startat med billiga objektiv bl.a Sigma 70-300mm som är bra till en billig peng. Skall man få till bättre skärpa vid stor bländare...får bli Canon 100-400mm med IS.
Skall jag sätta fingret på något som jag inte gillar riktigt så är det hur kameran fokuserar i det kreativa området. Om man kör med 300mm på frihand får man koncentrera sig för att få in skärpan. Kameran använder då AI focus men dröjer man för länge skiftar den om till AI Servo. Detta retar mig till vansinne. Grr!! Denna funktion borde naturligtvis gått att stänga av.
Skall jag sätta fingret på något som jag inte gillar riktigt så är det hur kameran fokuserar i det kreativa området. Om man kör med 300mm på frihand får man koncentrera sig för att få in skärpan. Kameran använder då AI focus men dröjer man för länge skiftar den om till AI Servo. Detta retar mig till vansinne. Grr!! Denna funktion borde naturligtvis gått att stänga av.
fjalstal
Aktiv medlem
Användningen kommer att variera stort. Idag använder jag min Canon G2 men jag har ingen större lust att slita ut den på kommunen då jag blir anställd på riktigt. Dels ska alla naturområden i kommunens skötsel dokumenteras. Vattenverken ska plåtas. Personalfoto blir det ibland. Aktiviteter och händelser med kommunanknytning behövs det bilder på. En hel massa bilder till kommunens hemsida för marknadsföring av turism och näringsliv. Fotografering av äldre kartor och dokument för att göra mer tillgängliga och minimera slitage. Undervattensfoto verkar jag dock slippa vilket är en nedrans tur då jag simmar som en gråsten 
Att porträttera kommunalråd kan väl hända men han är nog försiktig, den gode Stig, efter bilden jag tog där han ser ut att bli strypmördad av Håll Sverige Rents 2-meters Ekorrmaskot. Gissa om lokaltidningen gillade den
(Han godkände själv att bilden fick användas efter min nedtonade beskrivning av den. Hehe.)
Problemet med att gynna ortens fotografer är dels pengar, dels att många jobb kräver kunskaper om t ex de dokument eller ämnen man jobbar med. Jag har löst det mesta med mina prylar hittills men det är ju ingen nackdel om det är lättjobbat också. Det duger säkert hyfsat med en Canon G5 (eller liknande) och en bra blixt men visst är det skoj med värre grejer
Att porträttera kommunalråd kan väl hända men han är nog försiktig, den gode Stig, efter bilden jag tog där han ser ut att bli strypmördad av Håll Sverige Rents 2-meters Ekorrmaskot. Gissa om lokaltidningen gillade den
Problemet med att gynna ortens fotografer är dels pengar, dels att många jobb kräver kunskaper om t ex de dokument eller ämnen man jobbar med. Jag har löst det mesta med mina prylar hittills men det är ju ingen nackdel om det är lättjobbat också. Det duger säkert hyfsat med en Canon G5 (eller liknande) och en bra blixt men visst är det skoj med värre grejer
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Jag har själv även en Canon G2. Fördelen med denna, lätt att stoppa i fickan. Lite svårare med 300D...! Jag tror du klarar dig bra med en G5 på ditt jobb.
fjalstal
Aktiv medlem
Bengt-Arne skrev:
Jag har själv även en Canon G2. Fördelen med denna, lätt att stoppa i fickan. Lite svårare med 300D...! Jag tror du klarar dig bra med en G5 på ditt jobb.
Jo, det blir nog nåt i den vägen. Tryckeriet har tyckt det har funkat OK med G2:ans 4megapixelbilder hittills och skulle det behövas får man väl hyra utrustning om det ska göras nåt speciellt. Jag får nog erkänna att jag är lite bekväm och inte har nåt större lust att kånka runt på mer än jag gör idag.
Senast ändrad:
cyan
Aktiv medlem
Nöjd med 300D
Har haft min i 6 veckor. Har fotat pressbilder fotboll med canon resultat på 800 asa 1,8 - 85mm
Är nöjd. saknar dock att autofokusn enbart har servo på sportprogramet. På sportprog. kan man inte välja egen fokuspunkt och ej gå över 400 asa.
Mitt 20-35usm orkade inte autofokuseras vid -1 grad av 300 an det gör min gamla 650a med samma optik. Lite orolig att ha den ute ifukt o väta.
Bildmässigt är jag mkt. nöjd.
Har haft min i 6 veckor. Har fotat pressbilder fotboll med canon resultat på 800 asa 1,8 - 85mm
Är nöjd. saknar dock att autofokusn enbart har servo på sportprogramet. På sportprog. kan man inte välja egen fokuspunkt och ej gå över 400 asa.
Mitt 20-35usm orkade inte autofokuseras vid -1 grad av 300 an det gör min gamla 650a med samma optik. Lite orolig att ha den ute ifukt o väta.
Bildmässigt är jag mkt. nöjd.
Bengt-Arne
Aktiv medlem
Märkligt problem du har där med autofocus. Jag har burit omkring med stativ och påmonterad kamera inklusive Sigma 70-300mm. Det har varit minusgrader...men det fungerade. Det var mina fingrar istället som slutade fungera.
KGS
Aktiv medlem
fjalstal skrev:
Undervattensfoto verkar jag dock slippa vilket är en nedrans tur då jag simmar som en gråsten![]()
Låter som en merit i sammanhanget ;-)