Annons

Canon 30D instabil AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Faunan

Aktiv medlem
Canons kamerahus tycks ha en instabil autofokus. Jag har fotograferat med tre olika hus och alla har haft samma problem.

5D var mycket instabil men har nu blivit bra efter den senaste servicen, så den lämnar jag och hoppas det håller i sig.

30D har stora problem med autofokusen. 4 ggr har jag haft kameran (med objektiv) inne för justering av autofokus. Nu sitter fokus i regel bra men långt ifrån alltid. Problemet kan vara att kameran helt enkelt är instabil. Jag har påtalat detta för Canon RCC i GBG men inte fått något svar.

De skickade tillbaka kameran efter en mycket noggrann inställning (0,2 noggrannhet mot godkända 2 ???). Och det blev avsevärt mycket bättre, ofta knivskarpt, men ibland blir alla bilder oskarpa i alla fall och jag ser hur skärpan ligger fel och varierar.

Canon tyckte att jag skulle "gå dit jag köpt den om jag hade så stora krav". Det kan väl bara betyda att jag borde köpa en Nikon i stället! Eller!

Nu tror jag att felet i alla fall är identifierat, se nedanstående bilder. Kameran är instabil!

När jag senast lämnade utrustningen till RCC fick jag en 20D i utbyte och en 300/2,8 som visade sig ha samma fel, se nedan.

Alltså alla Canons kameror som har den lilla AF-sensorn är instabila vilket gör att på marginalen, då skärpedjupet är litet på grund av långa, ljusstarka telen hamnar skärpan fel. Det är min slutsats. Är 1D-serien stabil?

Nedanstående bilder är tagna med bildstabilisator, one-shot AF och fokuseringspunkten i mitten.
Bilderna är tagna i samma sekund ändå varierar skärpan mellan dem.

30D och 300/2,8 (x 1,6 = 480) 1/125s bl. 2,8

Bilagor

• råbock 1-400.jpg
    råbock 1-400.jpg
    54.5 KB · Visningar: 1,248
30D och 300/2,8 (x 1,6 = 480) 1/125s bl. 2,8

Bilagor

• råbock 2-400.jpg
    råbock 2-400.jpg
    56.4 KB · Visningar: 1,250
20D och 300/2,8 (x 1,6 = 480) 1/160s bl. 4

Bilagor

• tre rådjur-400.jpg
    tre rådjur-400.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,240
Tillägg.

De två översta serierna är tagna på mycket nära håll därför är variationen inte så stor ju längre bort ju större blir skillnaden. Alla serierna är delförstorade i 100% och beskurna.

ambre skrev:
Är bilderna tagna med stativ?
Ser ut som rörelse-oskärpa.

Nja...
De två översta tog jag med stöd av bilfönstret och det var mycket stadigt.

20D tog jag med ett enbenstativ som jag sätter i midjan.

Det ser ut som oskärpa ibland för jag har bilder tagna på 1/500s som ser lika dana ut så jag tror oskärpan genereras i kameran.

Ibland ser jag att skärpan ligger fel men det är inte alltid jag kan avgöra vilket det är.

Faunan skrev:
Nja...
De två översta tog jag med stöd av bilfönstret och det var mycket stadigt.

20D tog jag med ett enbenstativ som jag sätter i midjan.

Det ser ut som oskärpa ibland för jag har bilder tagna på 1/500s som ser lika dana ut så jag tror oskärpan genereras i kameran.

Ibland ser jag att skärpan ligger fel men det är inte alltid jag kan avgöra vilket det är.

Den nedersta 20d med 300/2.8 är definitivt rörelseoskärpa. 1/160 på 480mm utan ett riktigt stadigt stativ är inte direkt att rekommendera om man ska testa skärpa.

Dessutom testar du ju skärpan på rörliga objekt, och på korta skärpedjup behövs inte mycket rörelse för att skärpeplanet skall variera.

Nej, sådana här test måste nog utföras mer systematiskt för att isolera felet till kamerans af-system. Använd ett stadigt stativ, manuell spegeluppfällning och ställ upp några batterier eller liknande på lite olika avstånd. Sök här i forumet så finner du lite olika bra förslag på tester. Det viktiga är att man använder objekt som af kan få bra fäste på, som text eller liknande.

mange78 skrev:
Den nedersta 20d med 300/2.8 är definitivt rörelseoskärpa. 1/160 på 480mm utan ett riktigt stadigt stativ är inte direkt att rekommendera om man ska testa skärpa.

Jag har tidigare erfarenhet av att fotografera med ett 500 mm på fullformat utan bildstabilisator med samma stativ och jag kan säga att på 1/125 s hade jag aldrig problem med skakningoskärpa. 1/60 s gick också oftast bra och 1/30 s kunde jag få någon skarp bild på om jag tog en snabb serie.

För att du skall tro mig har jag lagt upp två bilder tagna med 1/250s bl. 5,6 också med stöd av bilfönstret på nedanst. sida. Den ena är skarp och den andra oskarp och de är också tagna i samma sekund. Det handlar inte om skakningsoskärpa.

http://www.rolfsbild.se/Canon/test.html

Faunan skrev:
Jag har tidigare erfarenhet av att fotografera med ett 500 mm på fullformat utan bildstabilisator med samma stativ och jag kan säga att på 1/125 s hade jag aldrig problem med skakningoskärpa. 1/60 s gick också oftast bra och 1/30 s kunde jag få någon skarp bild på om jag tog en snabb serie.

För att du skall tro mig har jag lagt upp två bilder tagna med 1/250s bl. 5,6 också med stöd av bilfönstret på nedanst. sida. Den ena är skarp och den andra oskarp och de är också tagna i samma sekund. Det handlar inte om skakningsoskärpa.

Förstår inte hur de bilderna visar att det inte är skaknings oskärpa? Ett bilfönster är ju knappast något bra stativ. Sen om det vore problem med af-sensorn borde det ju finnas skärpa någonstans i bilden, men eftersom hela bilden är oskarp så känns det, iaf för mig, som om det är mer sannolikt att det rör sig om skakningsoskärpa

Nu har jag lagt upp ytterligare 4 bilder tagna på 1/2000s här flyttar sig skärpan i bilden trots att fokuspunkten ligger i mitten.
Det handlar inte om skakningsoskärpa i de andra bilderna heller. Det är sensorn som ger oskärpan och flyttar fokus.

Intressant tråd. Jag har haft två 5D hus. Det första var det aldrig något problem med. Men det andra lämnade c:a 30% oskarpa bilder med 24-105 och 50 1,4. Det var inget fram eller backfokusproblem. Huset låste ofta fokus trots att bilden var i oskärpa. Och det var ändå i fullt dagsljus på stillastående motiv med perfekt kontrast. Jag kom aldrig fram till var felet låg, så jag tröttnade och sålde. Jag hade väl kanske otur med ett måndagsex. Men en fotokompis hade liknande problem, så då kanske hans kamera också var gjord på samma måndag.

/Leif

En intressant iaktagelse jag gjort med detta collage är att den mittersta bilden ser större ut. Men alla är uppdragna till 100%

Bilagor

• tre rådjur-400.jpg
    tre rådjur-400.jpg
    41.1 KB · Visningar: 1,104
Lägger man ihop bilderna får man detta resultat och jag försäkrar, det är inte jag som sprungit fram och tillbaka. Bilderna är tagna i samma sekund.

Bilagor

• _mg_9442-44.gif
    _mg_9442-44.gif
    32.9 KB · Visningar: 1,105
hej

http://www.usa.canon.com/content/Handling/EOS_Digital.pdf

läs lite i detta, skrivet av en erkänt duktig amerikan på canon, häftet gäller till största delar 1d serien, men har grundläggande info om hur af funkar.

chuck som skrivit detta kommmenterade en sak jag upplevt, i ai servomode blir oftast första bilden felfokuserad, sen blir resten i en serie bra.
Det beror på algoritmen, det bara är så, kameran beräknar rörliga måls fart och första bilden verkar bli offrad. Sett det på gälleråsen då jag fotat bilar o motorcyklar. Men nu e ju inte AI fokus det du pratar om.

Jag har haft en 300/2.8 och har aldrig fått en oskarp bild med 1D mk2 med enbildstagning på det sätt du beskriver, dvs på ett statiskt fremål med kameran fixt stöttad. Har även provad den med D60 o det var lika där, aldrig en enda oskarp bild, och då pratar vi exakt de bilder du tagit som exempel, dvs rådjur o landskap, främst kanske fåglar istället för stolpar, men ändå. Dock med bilfönster som stöd i de flesta fall.

Det kan inte vara så att du håller kameran konstigt eller gör nått omedvetet då tre firmor inte hittat eller erkännt felet? Tex råkar stödja mot motljusskyddet eller så så du framkallar glapp som finns naturligt i objektivet och i infästningen i kameran? Har du fått err99 nån gång?
Jag ser till att stativfästet på objektivet är det jag stöttar mot, inte objektivet i sig.

Roine

Rolf,
Du framlägger anklagelser om "Canon oskärpa" men dina uppgifter är ganska "luddiga"
Som Magnus skriver kan man inte göra skärpetester med slutartider långt(!!) över dem som kan klaras på frihand eller enkla stöd.

Ska du testa skärpa så måste du systematisky elliminera och isolera faktorer som påverkar skärpan. Du bör t ex använda korta slutartider och ha helt stillasåtende motiv. Sedan måste du vara noga med att ange på vilket sätt du har efterbearbetat dina bildfiler.

T ex ditt exempel på "olika stora" bilder;. Du visar en bild(er) som är uppenbart förminskad jmfrt med originalet. Vet du säkert att det inte är du som har skapat tre olika stora kopior?

Nä: ska du framställa så kategoriska uppfattningar bör du vara mer noga med dina uppgifter och metoder

vadå "instabilt"..??

Gick ut och "drog en salva" med 1DmkIIn.
EF 100-400 L IS på 350mm, bl 8 o 1/800Sec
Totalt 20 bilder i serie (tog < 3 sekunder... :)
Först hela bilden (nr1), sedan 100% crop på fokuspunkten (vita fönstret) på bild 1, 5, 10, 15 och 20.

1D MkIIn
100-400 L IS
350mm bl 8 1/800sek

Bilagor

• 1dmkiin_100-400-bl8_pg_4699-03.jpg
    1dmkiin_100-400-bl8_pg_4699-03.jpg
    74.7 KB · Visningar: 419
bild 1 i serie av 20
100%

Bilagor

• 1dmkiin_100-400-bl8_pg_4699-01.jpg
    1dmkiin_100-400-bl8_pg_4699-01.jpg