Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 35-350mm

Produkter
(logga in för att koppla)

engineer

Ny medlem
Är ganska ny på detta med kamror och sådant. Sysslade förut med vanliga små kopaktkamror. Tänkte fråga om Canons 35-350mm objektiv är bra för att ta bilder i en massa olika situationer med. Alltså ett allroundobjektiv.

Och vad köper man det billigast?

Hej

På en 35mm kamera är det i stort allt du behöver.
Det enda som saknas är lite ljusstyrka, främst i 35mm änden hade inte 2.8 varit fel.

Skarpt, välbyggt osv.

Men

Det väger bly.

Jag har ett, och använder det på resor. Nästan alla bilder på min web från Hollywood, USA är tagna med den.

Du får räkna med att ett bra beg sådant landar kring 14-16 000:-

Roine

Pris

Japanfoto i Göteborg tar 21 000 för det. Hur är det att handla på postorder när det gäller frak och så?

Jag tycker inte 35-350 är ett allroundobjektiv. Det är för stort för det. Men motljusskyddet på är det skräckinjagande och folk tycker det är obekvämt när man kommer för nära med det. Det är klart ett intressant objektiv för actionfotografen och populärt bland pressotografen, men för den som låtar inomhus eller vill ha ett litet smidigt objektiv är det lite väl stort.

KOmpletterat

1.) Men om man som jag redan har ett 28-105 mm då kompletterar det väl det hela ganska bra med ett 35-350mm? För än så länge ger jag mig inte på vidvinkelfotografering.

2.) Eller är det bättre att ta och köpa ett tamron 28-300mm för halva priset som. Kvalite och priskillnad?`

3.) Vad är IS?

Hej igen

Kvaliten och bildkvaliten är mycket bra på Canonobjektivet.

JAg skall försöka orka med att testa det mot ett Tamron 100-400 för att se. Kan ev låna ett sådant.

Vet inte om du sett min test på min hemsida av Canon:
100-400L IS, 35-350L samt 70-200L med 1,7x teleconverter. Det är ingen avgörande skillnad dessa emellan.

Roine

Själv har jag nyss köpt ett 50mm för att använda som allroundobjektiv.
35-350 är stort, tungt och ljussvagt. Eftersom du redan har ett 28-105 tycker jag du skall fundera på ett 70-200 istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto