Annons

Canon 350D eller KM 5D för sportfoto (amatör)

Produkter
(logga in för att koppla)

MussePitt

Ny medlem
Hej, jag är en glad amatör som funderar på att köpa en DSLR. De börjar ju bli överkomliga i pris nu.
Tar mest sportfoton och naturbilder. Canon 350D verkar ju vara en passande kamera, men har även tittat på KonicaMinolta Dynax 5D. Canon verkar på pappret ha bäst egenskaper, men KonicaMinoltan har ju sin bildstabilisering. Det blir ju ganska mycket zoomande (långa brännvidder) när jag plåtar sport och då blir det ju besvärligt att hålla kameran tillräckligt stilla. Är bildstabiliseringen såpass bra på KonicaMinoltan att det uppväger Canons eventuella fördelar med snabbhet m.m?

Kan tänka mej att lägga ut 8-9 tusen på kitet.

//Sören

När du fotar idrott så är det korta slutartider som gäller. Då hjälper inte bildstabiliseringen mer än att stabilisera sökarbilden.

Canonkameran är ngt snabbare vilket bör hjälpa till vid sportfoto.

KM-kameran har sin AS som är guld värt i många fall, dock inte vid sportfoto som Mårten nämnde.

Var i kväll ute med min Dynax 7D & prisade AS när solen började gå ned...

Du får prioritera, fundera på om D5D:s hastighet räcker & huruvida AS känns viktigt.

350D är snabbare vid sportfoto, om detta råder inget tvivel.

Bortsett från dessa aspekter så finns det andra saker som skiljer dem åt. Gå ut till en butik & kläm!

//Larsa

Tack för era svar. Det lutar nog mot en Canon. Jag förstår nu att bildstabiliseringen enbart fungerar vid längre slutartider
.
O/T Har ni något tips ang sportbilder? jag plåtar mest fotboll och handboll, och tycker det är svårt att få skarpa bilder. Försöker hålla slutartiden så kort som möjlig, men då man ofta måste använda lång zoom får man ju inte tillräckligt stor brännvidd. Särskilt svårt i handbollshallar eftersom ljuset är sämre där
//Sören

Hög ISO för tidernas skull. Helre en lite brusig bild som är skarp än en brusfri bild med skakningsoskärpa.

Handboll...Har jag aldig provat men väl inomhusfotboll, så...

Satsa på bra och snabb optik. Du behöver garanterat minst 2.8 objektiv.

Sedan så blir det mest det manuellt läge 1/[email protected], högt ISO (som Torbjörn redan sagt) och hoppas att det räcker:)

Ett enbensstativ kan också hjälpa till.

--jalle

ANNONS
Götaplatsens Foto