Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon 350D VS 400D VS Nikon D40 VS D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

zne

Ny medlem
Hejsan!
Nu startar jag säkert en tråd som varit uppe några gånger tidigare. Men jag hittade inte riktigt vad jag sökte.

Jag är intresserad av foto men har aldrig ägt en systemkamera. Nu har jag fått lite pengar över och tänkte köpa en egen och se om det kanske är något för mig. Som vanligt när jag börjar läsa på om saker och ting så vill man alltid ha det som är lite värre osv. Så jag tänkte be om råd istället.

Vilken av kamerorna i rubriken tror ni passar mig bäst (Canon EOS 350D, Canon EOS 400D, Nikon D40 Nikon D40X)? Det verkar mest vara en smakfråga om man väljer mellan nikon och canon, men hur mycket mer kamera får man om man väljer en 400D istället för en 350D resp D40/D40X?

Mvh Jonas

zne skrev:
Hejsan!
Nu startar jag säkert en tråd som varit uppe några gånger tidigare. Men jag hittade inte riktigt vad jag sökte.

Jag är intresserad av foto men har aldrig ägt en systemkamera. Nu har jag fått lite pengar över och tänkte köpa en egen och se om det kanske är något för mig. Som vanligt när jag börjar läsa på om saker och ting så vill man alltid ha det som är lite värre osv. Så jag tänkte be om råd istället.

Vilken av kamerorna i rubriken tror ni passar mig bäst (Canon EOS 350D, Canon EOS 400D, Nikon D40 Nikon D40X)? Det verkar mest vara en smakfråga om man väljer mellan nikon och canon, men hur mycket mer kamera får man om man väljer en 400D istället för en 350D resp D40/D40X?

Mvh Jonas

En sak som sällan är uppe för åsikter är displayens betydelse.
Jag har en Nikon D70 och en D200 och retar mej på D70:ans lilla display. jag vill gärna ha möjlighet att betrakta bilderna i detalj på fältet, vilket är en enkel biff med D200, men en inte så enkel sak med D70.

Dom nyare modellerna har ofta en lite större "ruta" än dom lite äldre och skulle för min del bli en stark bidragande invägning i mitt val av hus.

/K

...och om vi i frågan / jämförelsen lägger till:

Canons CMOS-sensor VS. Nikons "vanliga" (RGB?) sensor? För och nackdelar? =P

/Fredrik

En begagnad 350D tror jag är en bra lösning om du känner att du vill "testa och se" om systemkamera är något för dig.

En kompetent instegskamera som borde gå att få skapligt billigt tycker jag.

nifo skrev:
...och om vi i frågan / jämförelsen lägger till:

Canons CMOS-sensor VS. Nikons "vanliga" (RGB?) sensor? För och nackdelar? =P

/Fredrik

-----------------------------------------------

Eller Canons "vanliga" CMOS VS. Nikons RGB sensor:)

Förut var Canon bäst i "brusracet", men sedan D80 kom så är det nu "even". C har mer färgat brus, Nikon mer monokromt.
D40 och D40x har flyttat fram JPEG kvaliten med flera steg. D80:s AF är överlägsen 400D, speciellt motivföljande AF. Hur det är mellan 400D VS D40/D40x vet jag inte.

Men återigen, skärpa, ljus, kontrast, färger bestäms inte av sensorn utan av optiken. Sensorn samlar in det optiken "fångat", efter det att sensorn samlat in informationen så händer det en massa "mumbo-jumbo" i kamerans mjukvara = bild.

Viktigare med bra optik och bra mjukvara i kameran, än en massa pixlar.

Hälsningar

Adam

Tack för hjälpen. Efter lite funderande så föll jag för det där med automatisk rengöring av sensorn. Så det blir antagligen att jag köper en 400D innan helgen.

Mvh Jonas

ANNONS
Götaplatsens Foto