Annons

Canon 400/5,6-tråden

Granetoft

Aktiv medlem
Lite av varje i denna tråd

Hej ! sitter på ett 300/4,0 IS samt en 1,4x samt en EOS 30D.
Jag upplever med denna komb. att AF är lite långsam ibland, känns lite som den inte riktigt hittar rätt alltid. Måhända att det e jag som är snett på det genom att "bara" ha AF inställt på mittpunkten o inte på alla fälten,
Har tidigare "bara" kört Canon F1 samt en FD 300/2,8 med både 1,4 och 2x ja skärpan e det ju inget fel på o snabbheten då fick jag ju själv fixxa :) Tyvärr blev jag bestulen på dessa grejor o saknar dem oerhört... är förbannat sugen på o skaffa mig ett EF 300/2,8 IS. för att nu knyta ihop det med vad tråden började med.... 400/5,6 dess smidighet osv. Är EF 300/2,8 lika "smidig" som FD 300/2,8 var ?
Jag är av typen ta grejorna i händerna o ut o plåta djur typ som med en hagelbössa o inte ett sniper-gevär
Har precis dratt igång mitt fotande igen nu med det digitala systemet o är väl på god väg igen hoppas jag
har lite bilder ni kan se på samtliga är med 300/4 IS samt 1,4x
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=160365

mvh
/ Magnus
 

Warbird

Aktiv medlem
Tack Omar!

Jag läste dom (och "allt" innan jag skaffade 100-400). Romy är ju "ganska" ordentlig med sina tester. :)

Jag kunde inte heller se någon skillnad i skärpa mellan mina 2 telen, men visst är 400/5.6 liiite snabbare i AF utan konverter.
Och lättare.
Och billigare.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Tänk på att sätta limitern på objektivet på längsta till oändligt när man fotar fågel, då går ju af bättre.

På 400mm 5.6 är det ju lite långt med 8.5m till oändligt, skulle nog kunna tänka mig typ 6-7 meter istället.

Tyvärr glömmer jag koppla om ibland.

Mvh

Omar
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Re: Lite av varje i denna tråd

Granetoft skrev:
Hej ! sitter på ett 300/4,0 IS samt en 1,4x samt en EOS 30D.
Jag upplever med denna komb. att AF är lite långsam ibland, känns lite som den inte riktigt hittar rätt alltid. Måhända att det e jag som är snett på det genom att "bara" ha AF inställt på mittpunkten o inte på alla fälten,
Har tidigare "bara" kört Canon F1 samt en FD 300/2,8 med både 1,4 och 2x ja skärpan e det ju inget fel på o snabbheten då fick jag ju själv fixxa :) Tyvärr blev jag bestulen på dessa grejor o saknar dem oerhört... är förbannat sugen på o skaffa mig ett EF 300/2,8 IS. för att nu knyta ihop det med vad tråden började med.... 400/5,6 dess smidighet osv. Är EF 300/2,8 lika "smidig" som FD 300/2,8 var ?
Jag är av typen ta grejorna i händerna o ut o plåta djur typ som med en hagelbössa o inte ett sniper-gevär
Har precis dratt igång mitt fotande igen nu med det digitala systemet o är väl på god väg igen hoppas jag
har lite bilder ni kan se på samtliga är med 300/4 IS samt 1,4x
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=160365

mvh
/ Magnus

Snygga bilder.

Duktig fotograf - fina bilder.
Krångligare än så är det inte
 

2L8

Avslutat medlemskap
JÄKLA SKITTRÅD DU HAR SKAPAT OMAR;)
Nu är ett 400 5,6 påväg till mig! bytte in mitt BIGMA!!

Hehehehe....hoppas att det är ett bra objektiv!
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Nu är det på allvar! satt på mig stridsmålningen och gömt fredspipan.

Min tyska är lite ringrostig, någon som kan tyska bra?

Men hittade detta på http://www.ac-foto.com/ac/shop/shop.php

http://www.ac-foto.com/ac/shop/info.php?id=19900


Dieses Objektiv ist kaum noch neu erhältlich da die Produktion bereits vor einiger Zeit eingestellt wurde. Sehr bedauerlich, da es ein geringes Gewicht mit brillanter Abbildungsleistung verbindet - und das zu einem unschlagbaren Preis.

Translated with Babelfish, blir konstigt.


This objective is hardly production was already some time ago adjusted still again available there. Very unfortunaty, since it connects a small weight with brilliant imaging capacity - and at an unbeatable price.

De påstår att produktionen är nedlagd av 400mm 5.6 ???

Får man ju verkligen hoppas att den kommer i ny tappning med IS. Den har ju blivit väldigt populär på senare år.

Någon som kan tyska som kan översätta?

Mvh

Omar
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag som just har beställt ett 400 5,6! det skulle ta 3 veckor innan det kommer!
Typsikt att det kanske kommer ett med IS då!
Fast det lär väl vara bra mycket dyrare!
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Om det kommer med IS kanske det kommer kosta det dubbla, runt 20 lakan, kanske inte riktigt så mycket men ändå.

När 70-200mm 2.8 och 70-200mm f/4 kom med IS blev de runt dubbelt så dyra.


Mvh

Omar
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag hade helst åkt till Nässjö och hämtat ut en glugg över disk men de kan inte ange någon leveranstid och snart är det midsommar.
Å andra sidan blir det lite billigare att handla från USA.
5,6/400mm är ju väldigt eftertraktat som begagnat så att handla nytt är nog ett väldigt bra köp. Bra andrahandsvärde helt enkelt.

En väska, typ Omars förslag, eller fodral för kamera, batterigrepp och objektiv är nog ingen dum idée. Man vill ju att väskan ska vara bekväm att bära med sig på vandringen, samtidigt som kameran ska vara lätt- och snabbt tillgänglig.

Vad brukar ni bära med er när ni luftar telet?

Jag har:

Två olika ryggsäckar att välja på. En relativt smidig utan höftrem, utan plats för ett 400mm.
Och så har jag en Lowepro phototrekker som lär komma till användning i sommar. I den kan jag nog pilla ned kameran med telet på utan problem.

Stativet är antingen ett kolfiber med stabil kulled eller endast ett monopod.

Sen tar jag gärna med mig ett litet pop-up gömsle och fjäderlätt jägarstol. (gömslet finns hos Photax, för den som är intresserad)

Det borde ju gå att tillverka ett fodral för kameran och telet. Antingen polstra någon lämplig väska eller sy ihop något av egen design.
Några idéer?

Det är ju så jäkla skönt att komma ut tidigt en sommarmorgon och bara strosa runt. Ett smidigt fodral som skydd för dyrgripen hängandes på höften eller ryggen står på önskelistan.
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Om det kommer ett 5,6/400mm L IS (om det inte bara är ett rykte) så är nog de optiska egenskaperna förbättrade.
Canon lyckades ju göra ett suveränt bra nytt 70-200.
Om 5,6/400 idag kostar ca 12500 kr så lär väl en ny IS-modell kosta minst 20000 kr. Tecknar även objektivet lite bättre, framförallt på full öppning så blir det nog rusning.
Spekularar man sedan vidare så kommer 5,6/400mm L fortfarande att vara eftertraktat. Precis som gamla 4/300mm L är idag, trots att objektivet utgått för länge sedan.
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Rykten om IS på 400mm 5.6 har väl gått i typ 10 år och kanske aldrig kommer ??

Någon översatte till, texten från Isarfoto

"This lense is hardly to get unused because its production stoped
some time ago.
very sad because it combines the lightweight with brilliant IQ for
an unbeatable price."

Min översättning

Detta objektiv är svårt att få tag i nytt då produktionen lades ner för ett tag sedan. Väldigt synd då det kombinerar lättvikt med brilliant bildkvalite för ett oslagbart pris.

Detta har jag ej sätt någon annanstans, så jag undrar om de har rätt. Det är ju förtfarande listat på tex Canon USA.

Mvh

Omar
 

Bengt Berggren

Aktiv medlem
Hej
Detta objektiv har AC-Foto inte haft på sin lista tidigare (såg det första gången i februari 2007).

Översatt rakt upp och ner varför det blir lite sweutsch över det hela:

”Detta objektiv är nästan omöjligt att få tag på nytt (obegagnat), eftersom produktionen upphörde redan sedan en tid tillbaka. Mycket beklagligt, då det kombinerar en låg vikt med en brilliant bildkvalitet - och det till ett oslagbart pris.”

Mvh
Bengt

ops du hann före med egen översättning...
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Skickade ett e-mail till AC-Foto för att fråga var de fått det ifrån. Kanske Canon tyskland som påstått det för de inte tar in det??

Mvh

Omar
 

2L8

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga angående 400 5.6 och andra L gluggar! Är inte alla L gluggar vädertätade?
Jag läste på nätet att 400 5.6 inte är vädertätad!?

/Magnus
 

Omar

Aktiv medlem
Hej

Stämmer, det är inte vädertättat. Så alla L-gluggar är inte vädertättade.

Mvh

Omar
 
ANNONS