Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D byta till vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteT

Ny medlem
Hej. Har i dagsläget Canon 400D. Känner att jag nog vill byta till något annat. Köpte förra veckan objektivet Canon EF 70-200MM 4L IS, så det måste ju passa bra till det då :) Jag är inte ute efter någon proffskamera, då jag mest bara använder den till att fota mina djur/hästar. Är ibland i mörka miljöer dock, tex ridhus och kan inte alltid använda blixt. Men även en del ute o olika väder. Är det någon större skillnad på tex 550D mot den jag har nu? För det är mest den jag funderat på. Ev 60D också men har inget emot att ta 550 om det inte skiljer så mycket dom imellan? Är inte insatt i detta så kom med era tips eller förslag :) Tack.

600d eller 60d känns som naturliga uppgraderingsvägar.

Med 60d får du en *rejält* vassare kamera än 400d

Med 600d får du "bara" live view, vridbar skärm, bättre sensor, bra filmkamera. 600d är alltså en enklare version av 60d men med ungefär samma typ av kvalité och bygge som 400d. AF sensorer och optisksökare är lite enklare på 600d.

Du kanske kan köpa enbart hus för att spara någon krona.

Fundera lite på var budget är och vart du vill komma med ditt fotande. (Jag kan tycka att L-objektivet du köpt antyder om ganska höga mål, har du t.ex. tänk plåta action så kan ju fördelarna med 60d överväga.) Känn lite på kamerorna i butik.

Fundera lite på var budget är och vart du vill komma med ditt fotande. (Jag kan tycka att L-objektivet du köpt antyder om ganska höga mål, har du t.ex. tänk plåta action så kan ju fördelarna med 60d överväga.) Känn lite på kamerorna i butik.

Tack för svar! Kameran hänger mestadels med på aktiviteter med mina hästar, träningar och tävlingar. Blir med andra ord en del fotande i rörelse.

Spelar inte så stor roll till det du vill fotografera, tycker jag.
Däremot om du hade köpt exempelvis ett EF 85 mm f/1,8 USM objektiv istället, då hade du fått något betydligt ljusstarkare att använda inne i ridhus, där det brukar vara rätt skumt. Inte så dyrt heller.

Ett ljusstarkare alternativ till zoomen du redan köpt hade varit någon med f/2,8, men om du inte är oändligt rik är det väl så dags.

Blir hästarna rädda om du blixtrar? Blixt kan man ha till mer än man tror, bara man har en bra blixt.

Hellre 60D än 550D

Hade en 550D som är en jättefin kamera men den räckte inte riktigt till att fotografera hundar in action, det var alltför många bilder som blev suddiga p g a autofukus inte hängde med och man missar en del på snabbheten i bildserietagning. Den vridbara skärmen i en 600D gör det värt att lägga lite extra. Jag snålade med just det men straffades när glaset till displayen sprack, 1400 kr i reperation.

Sedan är prisskillnaden inte så jättestor upp till 7D. Jag valde en sådan på specialerbjudande som bara skillde 1000 kr från 60D. Den är ännu snabbare än 60D men i början var jag lite besviken på att det inte var större skillnad jämfört med 550D när det gällde bildkvalitet överlag, men så har du ju samma sensor vilket jag inte riktigt insåg när jag uppgraderade.

Mvh
Jesper

ANNONS
Götaplatsens Foto