Annons

Canon 400D eller Pentax 100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

moori

Aktiv medlem
Är i valet och kvalet mellan dessa två modeller och vet inte vad jag ska göra.
Om jag köper Pentax får jag lite mer pengar över att lägga på optik. Å andra sidan är Canon ett mer avancerat hus och andrahandsmarknaden på canon objektiv verkar vara bra mycket större än till Pentax. Ge mig argument och hjälp mig välja!! :)

Själv valde jag på dessa två mycket bra kameror. Jag valde K100D. Den största anldeningen till mitt val var att jag själv tycker att K100 är mycket skönare att hantera och jobba med. Greppet är något lite större på Pentaxen tror jag, för mig var greppet på 400 för litet samt att jag tyckte att kameran i sig var mer plastig. Pentaxen känns mer gedigen och välbyggd.

Att det är inbyggd bildstabilisering i K100 är suveränt! På 18mm har jag inga problem att handhålla 1/8.

Kit optiken till Canons kameror har ju inte fått någon vidare bra kritik. Men Pentax 18-55mm känns riktigt bra tycker jag. Att det ingår motljusskydd är också bra.

Optik utbudet till Canon är ju avsevärt större än till Pentax. Sen har vi ju piratmärkena också så någon större objektiv saknad kan ju inte jag känna. Det ändå som jag kanske kommer att sakna lite är Canons 70-200 glugg men Sigma har iaf en motsvarighet. Batterigrepp finns heller inte till K100 som till 400D. Detta tycker jag nog är det största nackdelen med Pentaxen. Det blir inte så stabilt när jag har blixten på kameran nu och jag har änsålänge inte testat med någon tyngre glugg.

Vilken du än väljer så lär du inte bli mssnöjd! Så gå till en fotohandlare och kän och klämm, för köper du en kamera som du tycker är obekväm att hålla i så kanske den inte blir så mycket använd.

Tack för svar! (trots att jag la tråden i fel forum) Jag har varit och klämt på husen och jag måste medge att jag gillade pentax-greppet bra mycket bättre. Det är synd att det inte finns en billig 50mm/1,8 till Pentaxen i klass med Canons plastiga budgetglugg. Detta till trots kommer det nog bli en 100D trots allt.

moori skrev:
Tack för svar! (trots att jag la tråden i fel forum) Jag har varit och klämt på husen och jag måste medge att jag gillade pentax-greppet bra mycket bättre. Det är synd att det inte finns en billig 50mm/1,8 till Pentaxen i klass med Canons plastiga budgetglugg. Detta till trots kommer det nog bli en 100D trots allt.

Du kommer garanterat bli nöjd med K100!

Angående 50mm gluggar har ju Pentax en egen 50/1.4 som ska vara riktigt skarp. Lite ljusstarkare än Canons 50/1.8. Kostar strax över 2000:- på Cyberphoto om jag inte minns fel, dyrare än Canons 1.8 men billigare än deras 1.4.

Edit: Dom två tusenlappar det skiljer på K100 mot 400D kan du ju lägga på en 50mm glugg. Då har du två bra gluggar att börja med.

Senast ändrad:
ANNONS