Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400D - Stift problem

Produkter
(logga in för att koppla)

me1in

Ny medlem
Problem ! :/ Skulle sätta in minneskortet i Systemkameran med mina klumpiga fingrar. Ett stift böjdes som ni ser längst ner i högra hörnet. Nåt enkelt sätt att fixa själv, eller man blir tvungen till att lämna in? Tacksam som tusan för hjälp :)
 

Bilagor

G-son

Aktiv medlem
Testa själv att böja tillbaks stiftet försiktigt med typ lång pincett. Går det av så är det kört eller att lödningen har släppt på insidan, ingen idé att lämna in kameran för reparation för dyr kostnad jämfört med värdet på kameran tyvärr.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Jag skulle prova att med hjälp av en sån där engångs grispett i bambu peta stiftet tillrätta.

Har aldrig gjort det på exakt ett sådant stift, men ett antal gånger har jag gjort liknande manöver för att rädda situationen på liknande konstruktioner.

Vet inte hur känsligt det är, men risken med metallföremål är ju att man kommer åt och kortsluter någon krets.

Petter...
 

reboot81

Aktiv medlem
Jag skulle prova att med hjälp av en sån där engångs grispett i bambu peta stiftet tillrätta.

Har aldrig gjort det på exakt ett sådant stift, men ett antal gånger har jag gjort liknande manöver för att rädda situationen på liknande konstruktioner.

Vet inte hur känsligt det är, men risken med metallföremål är ju att man kommer åt och kortsluter någon krets.

Petter...
Tar man ut batteriet först så är det riskfritt.
TS: Om du väl fått rätat ut stiftet så stoppa i ett kort och låt det sitta. Bättre att använda USB-porten framöver på den kameran.
 
ANNONS