Annons

Canon 400D - Vilka objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

miwamiwa

Medlem
Hallå, hallå!

Här kommer första inlägget från en helt ny medlem. Är en foto-amatör som tänkt ta några kliv upp i fotoskolan.Jag har bestämt mig för att införskaffa en Canon 400D men har också förstått att det medföljande objektivet inte är det bästa. Funderar därför på att köpa endast kamerahus och två separata objektiv. Frågan är då vilka objektiv som kan rekommenderas (ett "normal"-objektiv och ett teleobjektiv) som inte kostar alltför mycket (vilket jag iofs förstått är en ekvation som inte riktigt går ihop, men har man en budget så har man). Så vad säger ni, vilka objektiv rekommenderas (behöver nödvändigtvis inte vara Canons egna) och vad mer "måste" man bara ha?

/Micke

Kitgluggen duger alldeles utmärkt so första objektiv dom som säger att det är dåligt har mycket högre ambitioner än dig.

Jag skulle nog rekommendera Sigmas 17-70 som normal och en begagnad Canon 70-200/4L som tele. Blixt brukar man vilja ha rätt snabbt. Har själv en Sigma 500 Super nånting, men vet inte om jag kan rekommendera den. Konstruktionen känns väldigt plastig och batteriluckan är rätt värdelös. Canons 430EX e nog ett bättre köp även om Sigman är starkare.

Skynda dig att köpa en canon 50 1,8 II dom är knivskarpa och canon håller på att fasa ut dom.

Ersätt kitgluggen

Min erfarenhet är att så snabbt som möjligt ersätta kitgluggen eftersom ett mediokert eller dåligt foto resultat riskerar att ta död på ditt fotointresse. Så höll det på att bli för mej.

Jag köpte min första dig-kamera (Canon A95) för ett par år sen. Bilderna den tog var mycket bättre än vad min nya 400D tog med kitgluggen. Bilderna blir mkt oskarpa med efs 18-55 oavsett ljusförhållande. Vem vill ha det så när man köpt ny kamera?

Mitt råd till dej är att åtminstone komplettera med t ex ett fast objektiv utan zoom.
Ef 50 f1,8 II är ett objektiv som tar mkt skarpa bilder och kostar under tusingen. Kvaliten på det är ungefär som på kitgluggen(plastigt) men det tar jättebra och skarpa bilder och du får mycket bildkvalitet för dina pengar + att ditt fotointesse får chans att utvecklas.

Alternativet är att kolla efter begagnat. Det finns mycket begagnat på nätet men priserna tenderar att bli högre och högre på de begagnade objektiven.
Lycka till med din "pärla"400D och ditt fotointresse.

Onnors

Lite ot men det är att skjuta sig skälv i foten att börja med en system utan att ha haft en kompakt först.
Bilderna från en kompakt blir oftast bättre än bilderna från en systemare om man inte har så mycket kunskap.

Håller med föregående talare:

Sigma 17-70
Canon 50/1,8
Canon 70-200/4

MEN jag vill ändå slå ett litet slag för kot-gluggen även om det verkar som om det verkar finnas en hel del måndags exemplar därute så var det inget större fel på mitt ex vad gäller skärpa. Gav riktigt bra bilder med tanke på vad det kostar.

/Micke

Det må jag säga! Här går det undan i svängarna... Jag nämnde inte det förut, men jag har en canon powershot s45 nu, men känner att jag vill lära mig mer om foto och har då läst att 400d är en bra introduktion till den digital systemkameravärlden. Jag mottager tacksamt era synpunkter och fortsätter att läsa, läsa och läsa om objektiv ;-) Sen gäller det att komma till skott nån gång oxå!

/Micke

Kolla även på Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical den är mycket ljusstarkare än sigmat.

Sigma har en glugg 18-125/3,5-5,6 DC men är väl inte lika fin som Canons 28-135:a.

Är vidvinkel ett stort krav och pengar finns så finns det ju "vidvinkel" gluggar

ANNONS