Annons

Canon 400D vs 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen bestämt mig, det blir en Canon :)

Men svårt som jag har kan jag inte bestämma mig bilken av dessa två jag ska satsa på. För min del skiljer det sig med ca 3300:- upp på 30D:n. och det kan tyckas lite men är mycket pengar för mig. Den extra snabbheten har jag ingen nytta av, men jag kan tänka mig att det kan vara bra med den självrengörande sensorn... Valet å kvalet! Frågan är alltså om 30D:n tar bättre bilder?

Jag tänker på brus, färgåtergivning, förmåga att exponera rätt osv. Tar tacksamt emot tips & sympunkter!

Den kommer till 90% att användas till porträtt, många gånger med studioljus & troligtvis kommer jag inte byta optik heller, utan låta en & samma sitta på...

Jag har haft bägge och jag bytte från 400D till 30D,främst på grund av snabbheten och storleken!
(stora händer!)
En annan fördel med 30D är att den har spotmätning,men det har du kanske inte nytta av i en studio.
Tycker du 400D ligger bra i handen skall du köpa den då bilderna i praktiken blir identiska kvalitetmässigt!
Sensorrengöringen är dock bara en gimmick som inte funkar,så den kan du bortse ifrån!
Så i ditt fall ser jag ingen anledning att köpa en 30D!

MVH/Jonas

Jag upplever att sensorrengöringen fungerar någorlunda iallafall, hade 350D tidigare och den blåste jag ren ganska ofta mot min nuvarande 400D.
/Benny

Okej!

Jag å andra sidan är ju extremt liten, med storlek 33 i skor förstår du säkert hur små händer jag har :)

Men att bildkvalitén blir lika bra, det var det jag ville höra. Spotmätningen klarar jag mig utan, tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto