Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 40D - Konstig fokus + lite annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Lajjeje

Medlem
Hej!

Köpte en Canon 40D för några veckor sedan som jag använder med 18-50 2.8, Sigma.
Jag tycker att autofokusen beter sig väldigt konstigt jämtemot min gamla 400D, den lägger fokus fel ofta, och "letar" mycket redan vid dagsljus, detta är främst vid automatiska fokuspunkter. Bilderna blir således inte riktigt skarpa alltid.

Någon som vet vad det kan vara, och vad det kostar att kaliberera kamera + objektiv?

Måste man se infon om bilden när man trycker på "play-knappen", kan man inte få upp bilden stor på displayen direkt?
Och hur använder man autofokus på en 40D i live view?

Tack och hej

Senast ändrad:
Jag upplevde samma sak att när jag använde alla mina fokuspunker så "letade" kameran lite mer. Berodde lite på vilket fokusläge jag använde. Nu använder jag bara vissa fokus punker, på det sättet så låser sig kameran snabbare, MYCKET snabbare än på 40d.

När du har visningsläget på kan du trycka på infoknappen och få på det sättet titta på bilderna lite olika, allt ifrån att bara titta på bilden till att du ser allt info inkl histogram.

AF med liveview gör du med AF knappen som sitter bak på kameran.

Tjena Hans

Tack för ditt svar!

Kan man ställa in så att man använder fler fokuspunkter än en i taget?

När jag trycker/håller inne AF-knappen så händer inget i live-view, har firmware 1.1.1.

Mvh Danne

Ifall du skulle ha köpt kameran (ny) för bara ett par veckor sedan, så har du förstås rätt till att få den kalibrerad eller reparerad på garantin. Köpte du den begagnad så ska du absolut klaga till köparen.

När det gäller att få AF i liveview på Canon-kamerorna så måste man aktivera denna funktion djupt inne bland menyerna, det är riktigt (verkar som att Canon helst inte vill att man ska använda deras liveview...), FÖRUTSATT att kameran verkligen har AF-möjlighet i LV-läget. Och så vitt jag minns så har Canon 40D INTE detta, utan enbart manuell fokus (inte för att det egentligen spelar någon större roll så länge deras AF är så outhärdligt slö som den är).

Till sist en liten anmärkning - man bör känna till att det finns två helt olika typer av liveview-system. Det ena är main sensor liveview, vilket alla använder. Har nackdelen att inte vara användbart vid praktisk fotografering, eftersom autofokusen (om den finns) är extremt långsam - main sensor LV behöver 2 till 4 sekunder på sig PER BILD. Sonys Quick Liveview är upp till 15 gånger snabbare än detta... (nämner det eftersom de flesta fortfarande inte tycks känna till dessa minst sagt stora skillnader).

PS Ja, du kan aktivera flera fokuspunkter samtidigt. Kan benämnas som "Wide" eller något sådant. Har inte själv denna manual, men hoppas att du har (om inte, bör du förstås skaffa den).

Senast ändrad:
Hej tusen tack för era svar, har några frågor till:

Vad kostar en kalibrering av AF?
Kan inte hitta hur man ställer in flera autofokuspunkter eller live view AF, någon som vet exakt hur man gör?

Tack!

För att ändra fokuspunkt trycker du på knappen längst till höger, ungefär där du antagligen har din högertumme, varpå du kan välja någon specifik punkt eller alla på en gång, dvs. kameran väljer själv, med tumhulet. Du ser valet antingen direkt i sökaren eller på displayen på ovansidan.

Det finns en "custom function" (minns inte vilken) som kan ändras så att man kan ändra fokuspunkt utan att först trycka på knappen, eller byta så att man skiftar punkt med joysticken.

Autofokus med Live-View aktiveras med AF-On-knappen, längst till vänster för din högertumme. Ha "Pip vid fokuslås" aktiverat, annars vet du inte när den har fokuserat klart eftersom skärmbilden försvinner vid fokuseringen...

För att detta skall fungera så måste du först ha aktiverat det någonstans nere i menyerna, men jag minns inte var och har varken manual eller kamera i närheten, men om den är begagnad så är nog chansen rätt bra att föregåendde ägare redan ställt in det.

Om du ska lämna in din kamera för kalibrering kostar det ca 1500kr.

För att aktivera AF med Live View:

Gå in i menyn och välj alternativet näst längst till höger
C. FnIII:Autofokus/Matning
Alternativ 6 - AF med Live View fotogr. - Välj 1:Aktiverad

Det tar någon sekund att hitta fokus och man måste hålla AF-knappen nedtryckt under fokuseringen!

Det är bara möjligt att välja en fokuspunkt åt gången eller alla så att kameran väljer automatiskt! Ett sätt att göra detta är att trycka på knappen längst till höger och sedan vrida på hjulet framme vid avtryckaren.

Senast ändrad:
En av er hade ju problem med fokus/skärpa vid automatisk fokuspunkt, någon annan som också haft det?

Hej tusen tack för era svar, har några frågor till:

Vad kostar en kalibrering av AF?
Kan inte hitta hur man ställer in flera autofokuspunkter eller live view AF, någon som vet exakt hur man gör?

Tack!

RTFM....

Läs manual och trådar här innan du med säkehet säger att du har problem med Af - det finns en liten issue med Sigma 18-50 f/2.8 när det gäller Af, men det låter inte som det är det som du har hittat. Var lite mer systematisk i ditt sökande efter problem och att ställa in alla foucuspunkter eller att aktivera live view af är inte direkt raketforskning - det är enkla vanliga inställningar. Sen att själva idén med liveview är att kunna focusera manuellt är en annan sak och 40D kan focusera med spegelflipp och kontrast af om man vill - bara en inställning det också och då går det fort - vad man skall funktionen till är en annan sak, men den finns och den är användbar i vissa fall kanske.

Återigen sök här och du kommer att finna eoner om information om hur af fungerar och hur man testar och vad man kan göra om man har problem.

40D kan bara utföra normal AF vid live view. Spegeln släpps ner under tiden.
Kontrast-AF finns inte i live view. Kom på 50D.

Aha, oki - då är det 5D mkII det fanns då - sorry - det händer att man blandar ihop funktionerna mellan husen ibland..

fokuseringsproblem?

Hej!

Köpte en Canon 40D för några veckor sedan som jag använder med 18-50 2.8, Sigma.
Jag tycker att autofokusen beter sig väldigt konstigt jämtemot min gamla 400D, den lägger fokus fel ofta, och "letar" mycket redan vid dagsljus, detta är främst vid automatiska fokuspunkter. Bilderna blir således inte riktigt skarpa alltid.

Någon som vet vad det kan vara, och vad det kostar att kaliberera kamera + objektiv?

Måste man se infon om bilden när man trycker på "play-knappen", kan man inte få upp bilden stor på displayen direkt?
Och hur använder man autofokus på en 40D i live view?

Tack och hej

Det är nog naturligt att skärpan kan hamna lite här och där när du låter den automatiskt välja fokuspunkter. I så fall är det förmodligen ett handhavandefel och inte fel på kameran.

Om du ska kolla att objektivet och kameran lägger skärpan rätt så sök på trådar om fokusering t.ex bakfokus eller framfokus.
Men först kan du kolla själv om kameran fokuserar korrekt.
Använd stativ eller liknande och fokusera på t.ex en vägg som är parallell med kameran (undvik sluttande plan). Jag brukar plåta en tidning uppstiftad på en vägg. Kör med största bländare, AF med mittpunkten och även manuellt med liveview. Du kommer att märka om kameran fokuserar riktigt eller inte.

MVH J O

Har nu testat kameran med linjal och sådant och kommit fram till att den bakfokuserar ganska kraftigt, vilka företag kan justera detta?

Bäst är att jämföra med hur det blir med AF respektive manuell fokusering på förstorat utsnitt i live view.
Skiljer det nåt märkbart fokuseras det inte som det ska.

ANNONS
Götaplatsens Foto